Echivalențele În Sistemele Foto Și Rolul Factorului De Crop

În fotografie există foarte multe discuții despre echivalențe, discuții care au pornit de la reaua interpretare a factorului de multiplicare a distanței focale cunoscut și ca factorul de crop”. Din păcate datorită marketingul mincinos s-a produs multă confunzie în industrie despre aceste echivalențe și ce este cu ele. Haide să facem azi puțină lumină!

Înainte de a diseca problema o dată pentru totdeauna, vreau să știi că în fotografie vorba „cât dai atâta face” este foarte adevărată! Să nu crezi că poți înșela sistemul, cu vreo echivalență și vreo tehnică personală minune, astfel încât să obții aceeași calitate între sisteme diferite.

Este bine să știi ce poate face fiecare sistem astfel încât să alegi sistemul corect cu nevoile tale. Dar să nu crezi că un sistem este echivalent cu alt sistem în vreun fel – este doar părut echivalent!

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Deci din start îți spun că singura echivalența „REALĂ” despre care putem discuta este echivalența unghiului vizual de cuprindere / câmpul vizual ! Restul de echivalențe sunt relative și perceptibile subiectiv în funcție de experiența fiecăruia!

Mai că aș spune că restul echivalențelor sunt doar povești de pierdut timpul – pentru că pe măsură ce vei săpa în ele și dacă vei avea resursele să testezi cât mai multe sisteme foto, vei vedea cu ochii tăi că nu se poate vorbi de echivalență când vine vorba de:

  • adâncime de câmp – DOF
  • calitatea imaginii
  • microcontrast
  • geometria și perspectiva – despre asta nu am auzit mai pe nimeni discutând – pentru că este o caracterstică greu observabilă – dar te asigur că este acolo!
  • textură, 3D-ul unei imagini
  • culori etc.

Îți spun dinainte că personal utilizez toți cei trei senzori: M43, APSC și FULL FRAME doar medium format nu am utilizat încă! Deci ceea ce-ți spun vine dintr-o experiență de utilizare lungă și diversă. 

Mai jos o să încerc să prezint lucrurile sumar și practic – nu mă interesează exactitate științifică și fizică, mă interesează aplicabilitatea reală în fotografie, iar fomulele de mai jos funcționează perfect pentru asta.

1. Ce Este „Factorul De Crop” Sau Multiplicatorul De Distanță Focală

Factorul crop pentru diversi senzori

Acest factor ia ca etalon senzorul full frame (vezi detalii wikipedia aici). Iată valoarea acestuia pentru senzorii care ne interesează:

  • Full Frame – factor crop 1x -toate „focalele” ca unghiu de cuprindere se calculează raportându-ne la full frame – deoarece această mărime de senzor este considerată a fi baza!
  • APSC – 1.5 x / 1.6x (Canon)
  • M43 – 2

Haide să vedem cum folosim mai jos în practică acest factor.

2. Cum Echivalăm Unghiul Vizual De Cuprindere / Câmpul Vizual

Această echivalare face confuzii mari, în sensul în care se crede că focala este cea care se echivalează. Distanța focala nu se echivalează, ea rămâne întodeauna aceeași (cea scrisă pe obiectiv). Doar că același obiectiv, pe un senzor decupat (crop) oferă un alt câmp vizual pentru aceeași focală! Iată mai jos tabelul pe care trebuie să-l cunoști:

  1. Dacă vrem un unghi de cuprindere de echivalent cu 35mm full frame într-un sistem APSC împărțim 35mm / 1.5 = 23.3mm
    Asta înseamnă că am nevoie de un obiectiv de 23/24mm pentru a avea un unghi de cuprindere precum un obiectiv de 35mm pe full frame
  2. Dacă vrem unghi de cuprindere de echivalent cu 35mm full frame într-un sistem M43 împărțim 35mm / 2 = 17.5 mm
    Asta înseamnă că am nevoie de un obiectiv de 17.5/18mm pentru a avea un unghi de cuprindere precum un obiectiv de 35mm pe full frame
  3. Dacă vrem unghi de cuprindere de echivalent cu 35mm full frame într-un sistem MEDIUM FORMAT împărțim 35mm / 0.79 = 44.30mm
    Asta înseamnă că am nevoie de un obiectiv de 44/35mm pentru a avea un unghi de cuprindere precum un obiectiv de 35mm pe full frame

3. De Ce Focala Obiectivului Rămâne Aceeași Și Nu Se Echivalează

Cum am spus mai sus, echivalarea raportată la focală este doar o comparație pentru ca fotograful să-și poată face o idee despre unghiul de cuprindere / câmpul vizual.

Un obiectiv de 50mm pe full frame va avea o distanță focală de 50 mm, iar un obiectiv de 50mm pe M43 va avea tot o distanță focală de 50mm și un unghi de cuprindere echivalent cu 100m pe full frame!

Și de aici apare distracția, în sensul că o anumită distanță focală oferă anumite rezultate: comprimare, deformare și mai ales adâncime de câmp!

Și aici intră în joc o tonă de discuții teoretice și unele doar cu scop de marketing mincinos despre echivalențe și cum poți obține același DOF, pe diverse sisteme și cum ele ar fi echivalente în materie de DOF, ISO și alte atribute. Nu este deloc așa! Am scris despre asta în articol despre „de ce o cameră full frame”.

Cu toat că nu sunt de acord cu aplicarea factorului de crop pentru ISO și DOF (adâncime de câmp și mai ales neclaritatea fundalului – aspect dorit de mulți) o să-ți dau formula mai jos pentru a-ți face o idee despre diferențele între sisteme. Din experiență pot spune că rezultatele sunt asemnătătoare, dar nu echivalente!

4. Cum Echivalăm Zgomotul De Imagine Generat De ISO

Despre ISO și zgomotul de imagine am vorbit și în articolul ce trebuie știut când îți iei o cameră foto video. Nu mai intrăm în detaliu despre „noise to signal ration” – vezi aici un articol foarte bun.

Factorul de crop se poate aplica pentru ISO. Astfel avem următoarele „echivalențe” pentru ISO 400 pe full frame:

  • ISO 400 Full Frame = 1×400 = 400 ISO
  • Pe senzorul APSC = 1.5 x400 = 600ISO
    Asta înseamnă că pe APSC ISO400 va fi echivalent ca zgomot de imagine cu ISO 600 pe full frame pentru senzori de aceeași generație.
  • Pe senzorul  M43 = 2×400 = 800
    Asta înseamnă că pe M43 ISO400 va fi echivalent ca zgomot de imagine cu ISO 800 pe full frame pentru senzori de aceeași generație.

5. Cum Echivalăm Adâncimea De Câmp (DOF-ul)

Aici este discuția interminabilă pe care vreau să ți-o prezint din altă perspectivă – ce ar fi să înveți să obții ce câmp de adâcime vrei cu echipamentul pe care-l ai? În rest, iată cum stă practica:

  • Pentru un obiectiv cu o focală de 50mm când încadrezi subiectul la fel, vei avea cel mai îngust câmp de adâncime cu full frame, urmat de apsc, urmat de m43
  • În materie de DOF va trebuie să folosești 56mm/f1.2 pe APSC FUJI pentru a echivala un obiectiv de 85mm/f1.8 pe full frame – dar și eu și alții zic că în practică echivalența aceasta chiar nu e atât de echivalență! Una este o distanță focală de 56mm alta este o distanță de 85mm!
  • Precum observi formula este aceeași și pentru distanța focală – 56mm x 1.5 = 85mm iar cei de la Fuji pentru a compensa cei 29mm lipsă au făcut un obiectiv mai luminos – doar că distanța focală și apropierea de subiect sunt factorii care influențează cel mai mult DOF-ul mult dorit pe lângă difragmă care are și ea de spus un cuvânt!

Deci dacă vrei cât mai mult DOF atunci este clar că alegerea înțeleaptă este să mergi pe lentile tele de la 50mm în sus și pe urmă dacă vrei și mai mult să mergi pe full frame. Vezi obiectivul Canon 50mm f1.2 sau 85 mm f1.2.

6. F-stop Rămâne Fix Dar Uită-te și la T-Stop

Pe scurt T-stop-ul este valoarea care măsoară exact câtă lumină intră în realitatea prin obiectiv la senzor. Dacă sunt aplicate anumite tratamente sticlei s-ar putea pentru obiective cu aceeași diafragmă să avem t-stopuri diferite. Nu toate obiectivele au valoarea t-stop măsurată (costă) pentru că este considerat că această valoare este utilă mai mult în cinematografie și nu fotografie – deci de aceea la obiectivele cinematice (dedicate pentru video) vei avea acel t-stop exprimat în descrierea tehnică a obiectivului!

Mai trebuie să precizez că deschiderea difragmei exprimată în f-stopuri nu se echivalează – deschiderea difragmei, apertura, va fi aceeași pentru orice obiectiv. Și aici se poate intra în discuție de optică, dar eu personal nu-mi doresc să fiu fizician ci doar să am înțelegerea corectă și de bază astfel încât să pot înțelege cât mai bine ce echipament să-mi iau și cum să scot maximul din echipamentul pe care-l am deja!

Pentru cei care vor să aprofundeze detaliile tehnice, câteva resurse mult mai detaliate mai jos.

7. Resurse Recomandate Pentru O Aprofundare Mai Tehnică

8. Concluzii Personale

După ani de speranță că voi putea obține echivalențe nu doar pe zona de unghi de cuprindere, dar și pe zona de calitate a imaginii(zgomot redus de imagine, tonalități, dynamic range, geomtetrie, claritate, microcontrast, culori, luminozitate etc.) am renunțat să mai sper și să mai echivalez ce consider că nu este de echivalat! Tehnologia evoluează, senzorii crop evoluează și ei, dar și senzorii full frame și medium format evoulează de asemenea!

Momentan nu am văzut senzor mare care să fie în urma unui senzor mic când vine vorba de aceeași generație. Dar am văzut inovație care să te facă să alegi un sistem în detrimentul altui sistem: de exemplu stabilizarea pe senzor M43 sau culorile excelente pe sistemul Fujifilm!

Precizez că fotografiile puse sunt prelucrate în Adobe Lightroom și tocmai experiența în editare îmi permite să obțin rezultate asemănătoare. Dar la nivel de pixel, dynamic range, tonalități, geometrie, detalii, textură precizez că cele mai calitative imagini sunt cele de pe full frame. Totuși, consider că cel mai bun compromis pe fotografie (până nu o să avem multe camere full frame compacte) îl reprezintă sistemul APSC Fujifilm!

Am scris acest articol pentru a-i ajuta pe cei aflați la început de drum să înțeleagă la ce mă refer când vorbesc despre echivalențe în articole precum de ce un obiectiv foto de 35mm.

Deci ține minte să te folosești de „factorul crop” pentru a știi ce unghi de cuprindere are obiectivul tău și pentru a-ți face o idee la ce să te aștepți în materie de ISO și DOF. Cu toate că în realitate calitatea imaginii va fi diferită față de ce-ți imaginezi tu, sau față de ce-ți servesc ambasadorii de branduri!

Nu degeaba există producători care dezvoltă Full Frame și APSC( Sony, Canon, Nikon), M43 și Full Frame (Panasonic) și Medium Fromat și APSC (Fujifilm). Faptul că acești producători dezvoltă paralel aceste sisteme cred că spune totul despre echivalența mult dezbătută!

 

 

 

 

 

1 thought on “Echivalențele În Sistemele Foto Și Rolul Factorului De Crop

Leave a Comment