Teoria culorilor pentru fotografi

TEORIA CULORILOR este adesea un subiect larg pentru artistii vizuali care picteaza. Acest lucru se datoreaza faptului ca ei pun pe hartie sau pe panza culorile, creaza amestecuri, si nu este deloc usor sa obtina ceea ce isi doresc. Pentru un fotograf, culorile pe care le vede atunci cand fotografiaza, sunt aproximativ aceleasi culori care vor rezulta in final dupa apasarea butonului declansator. Si totusi, consider ca si fotografii ar trebui sa fie preocupati de intelegerea modului in care tainele culorilor afecteaza perceptia asupra imaginii.

Se spune adesea ca o fotografie transmite o intreaga poveste, cat 1000 de cuvinte. Daca este vorba de una color, si nu una alb-negru, culorile din acea imagine joaca un rol important in continutul mesajului transmis.

Pentru a transmite un mesaj clar si patrunzator, exista cateva aspecte importante din teoria culorilor pe care orice fotograf ar trebui sa le cunoasca. Acestea sunt:

  1. Temperatura culorilor
  2. Contrastul culorilor complementare
  3. Intensitatea culorilor
  4. Contrastul clar-obscur

Temperatura Culorilor

Trandafiri de la Moldova. Foto: Laura Mateescu

Temperatura culorilor in fotografie este factorul care determina senzatia de “cald” sau “rece” pe care o resimte cel care priveste imaginea.

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Scara temperaturii culorilor este utila nu doar la stabilirea balansului de alb, ci si la crearea unei atmosfere predominante, care sa transmita o anumita stare privitorului. Astfel, daca fotografia contine preponderent culori din gama galben-portocaliu, sau ii aplici un filtru galben-portocaliu la procesare, imaginea va deveni “mai calda”. Personal, consider ca o atmosfera calda este mai placuta decat una rece, dar acest lucru nu trebuie sa fie neaparat o regula.

Invers, daca fotografia contine culori din gama verde-albastru, sau ii aplici un filtru albastru la procesare, imaginea va deveni “mai rece”.

PONT: Fotografiile facute dimineata si seara au in general o nota mai calda. Iata de ce: soarele amiezii este “mai alb” decat soarele care rasare si cel care apune. Cu cat soarele este mai aproape de orizont, cu atat el devine mai rosiatic, iar acest lucru influenteaza caldura intregii scene, indiferent daca el va fi sau nu in cadru.

“Cald” si “Rece” nu sunt singurele senzatii care pot fi determinate de temperatura culorilor. Culorile calde ale spectrului vor determina o suita de emotii pozitive, in timp ce culorile reci vor tinde catre emotii negative. In functie de context, te poti folosi de acest lucru in alegerea notei predominante la procesare. Totul porneste de la subiect. In functie de subiect, poti accentua cromatica care subliniaza cel mai mult mesajul.

Contrastul Culorilor Complementare

Avem in principal trei contraste complementare:

  • rosu-verde
  • galben-violet
  • portocaliu-albastru
Contrast rosu-verde. Foto: Laura Mateescu

Daca retii doar pe acestea este suficient ca sa poti surprinde un subiect ce merita fotogafiat. Iar daca vrei sa aflii mai multe despre complementaritate si armonia culorilor, iti sugerez un studiu mai aprofundat al cercului cromatic.

O fotografie de impact nu este neaparat o fotografie plina de culori vibrante. Este suficient sa ai o pereche de culori complementare care domina compozita. Complementaritatea culorilor conduce la un contrast cromatic, iar contrastul este acel element care il face pe privitor sa zaboveasca asupra imaginii.

Iata un exemplu de peisaj clasic si simplu care atrage atentia:  albastrul cerului / galbenul si verdele unor dealuri si campii. Perceptia este: linistitor / stimulant. Daca la aceasta cromatica se adauga o compozitie buna, fotografia va fi in centrul atentiei.

In fotografiile cu camp de profunzime ingust, daca subiectul tau are o culoare complementara fata de fundal, va atrage mai mult atentia.

Intensitatea Culorilor

La drum, pe ceata. Foto: Laura Mateescu

Intensitatea culorilor este deseori cunoscuta in  fotografie sub numele de saturatie. Uneori este bine sa crestem putin saturatia (sa intensificam culorile) pentru un impact mai mare. Dar, acest lucru trebuie facut cu masura. In caz contrar, efectul poate fi unul negativ: pe privitor il vor durea ochii de la un rosu sau un verde prea intens. O poza mai saturata nu inseamna neaparat mai buna, ci din contra.

Mai mult decat atat, daca cadrul necesita o intensificare a culorilor, este bine sa faci acest lucru in mod selectiv. Programele avansate de editare iti permit lucrul pe canale individuale (RGB – Rosu, Verde, Albastru).

PONT: Trebuie sa stii faptul ca la orele amiezii, in special spre orizont, culorile sunt “mai sterse”. In schimb, intensitatea culorilor naturale atinge un maxim in timpul diminetii, si, in sezoanele de primavara si toamna. Decat sa editezi culorile, mai bine pune ceasul sa sune. 🙂

Manastirea Peri. Foto: Laura Mateescu

Ador sa ies la fotografiat toamna! Culorile sunt exceptionale in lunile septembrie-octombrie, indiferent de subiectul pozat. Un profesor de la facultate imi spunea ca nu exista un albastru mai viu decat albastrul cerului senin de octombrie.

Pe de alta parte, daca vrei sa transmiti un mesaj mai melancolic, iesi la fotografiat in noiembrie, cand se instaureaza ceata, iar culorile predominante sunt maronii, de intensitate slaba.

Contrastul Clar-obscur

Chiar si fara a se lua in considerare culorile complementare (nu intotdeauana un fotograf le gaseste “la indemana”), o combinatie de inchis si deschis tinde sa para mult mai armonioasa cand este luata in calcul la realizarea compozitiei.

Inca in picioare. Foto: Laura Mateescu

Contrastrul “clar-obscur” este denumirea clasica, in limbajul artelor plastice, pentru contrastrul dintre zonele puternic luminoase si cele puternic umbrite.

Intr-o fotografie color, zonele in culori deschise ale spatiului negativ transmit o senzatie de optimism, iar cele de culoare inchisa poate sugera meditatie, tristete, chiar si neliniste.

PONT: Atunci cand lumina iti permite crearea de zone puternic luminoase adiacente unor zone puternic intunecate, incearca o varianta alb-negru a compozitiei. Fotografiile alb-negru sunt deseori caracterizate de o utilizare la maxim a contrastului lumina-intuneric. Daca ai transforma in alb-negru o fotografie in care contrastul acesta este slab, vei avea doar o gama larga de griuri, si nu ar fi la fel de atractiva.

Cel mai bun contrast clar-obscur se obtine tot in orele diminetii sau seara, in timp ce contrastul lumina-intuneric este minim la orele amiezii. Soarele fiind sus pe cer, deasupra capului, nu creaza umbre puternice, si de aceea, nu avem zone puternic umbrite care sa balanseze zonele luminoase.

CONCLUZIE: Toate cele spuse pana acum se pot cumula astfel incat fotografia sa fie armonioasa din punct de vedere cromatic. Anumite combinatii de culori sunt armonioase, dar conteaza foarte mult si modul in care le echilibram. O fotografie trebuie sa aiba un punct de interes spre care sa tinda ochii privitorului. Acest lucru se obtine aplicand regulile de compozitie, dar, si printr-un contrast cromatic intre subiect si tot ceea ce il inconjoara.

La final, inca ceva: culoarea in sine poate fi un subiect!

Ți-a plăcut articolul și vrei să înveți mai multe despre compoziția foto?

Atunci te rog să arunci un ochi pe Manualul de Compoziție Foto:

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

Leave a Comment