Tehnica Fotografica sau Tehnicile de Fotografiere

Ce inseamna tehnica fotografica?

Tehnicile de fotografiere reprezinta o suita de cunostinte, care, prin aplicarea lor, vor determina un anumit rezultat fotografic, un anumit efect al imaginii vizuale imortalizate.

Atunci cand vorbim despre tehnici de fotografiere trebuie sa avem in vedere mai multe aspecte. O tehnica fotografica depinde de urmatorii factori:

  1. Utilizarea unui anumit tip de obiectiv
  2. Utilizarea anumitor setari ale aparatului
  3. Utilizarea unei anumite metode de iluminare

Pe langa acesti factori tehnici, in realizarea unei fotografii bune mai avem de-aface si cu factorii artistici. Acestia sunt:

  1. Utilizarea unor anumite reguli de compoziție
  2. Utilizarea unui anumit set de efecte in etapa de post-procesare

O greseala des intalnita in randul incepatorilor este luarea in considerare doar a factorilor tehnici, nu si a celor artistici.

Spre exemplu, tehnica fotografierii insectelor presupune:

  1. Utilizarea unui obiectiv macro cu stabilizator de imagine
  2. Setarea unui camp de profunzime ingust si un timp de expunere scurt
  3. lluminarea detaliilor importante ale insectei cu ajutorul blitului
  4. Si, aditional, utilizarea uneltei „sharpness” pentru o mai buna clatitate, in special pentru marginile elementelor din fotografie
fotografierea insectelor
fotografierea insectelor in zbor
fotografierea insectelor
fotografierea insectelor pe floare

In functie de ceea ce vrei sa fotografiezi, va trebui sa alegi obiectivul si setatile potrivite. Acest lucru inseamna ca tehnicile din fotografie sunt strict legate de tipul de fotografie.

Cateva dintre cele mai interesante si mai dificile sunt:

  • tehnica fotografiei de noapte
  • tehnica astrofotografiei
  • tehnica „picturii cu lumina

Manualul Tehnic de fotografie prezinta notiunile tehnice de care ai nevoie pentru a realiza fotografii excelente din punct de vedere tehnic. Apoi, in cadrul cursului de fotografie online vom lua pe rand o serie de situatii si vom analiza cele mai bune tehnici si aspecte artistice pentru fiecare dintre acestea.

Acum insa, sa vedem cum putem intelege mai bine primul criteriu – alegerea obiectivul foto in functie de tehnica de fotografiere.

Cunoasterea obiectivelor si tehnicile de fotografiere

Cel mai important factor pentru unii fotografi este calitatea fotografiilor lor – un lucru esential, de altfel, atunci cand vine vorba de tehnica fotografica. Pentru a obtine cea mai buna calitate, trebuie sa stii nu doar ce setari sa faci, ci si ce obiectiv sa utilizezi. Exista cateva obiective pe piata care ar trebui sa fie regasite in echipamentul tau de zi cu zi.

Obiectiv standard

Este cel mai comun de pe piata. Acest obiectiv are o distanta focala intre 40 si 60mm, si poate fi folosit pentru orice tip de fotografie, deci orice tehnica foto.  Este cel mai versatil dintre obiective si ar trebuie sa ramana atasat de aparatul foto mereu.

Obiectiv telefotografic

Pentru toti cei interesati in fotografierea faunei salbatice, acest obiectiv ar trebui sa devina obiectivul standard. Cu o distanta focala intre 60 si 300mm, este obiectivul ideal si pentru orice fanatic al sporturilor. Obiectivul telefotografic iti permite sa fotografiezi un obiect din departare, de aceea este potrivit si in fotografierea peisajelor; il poti folosi si pentru prim-planuri, dar ai grija. Zonele extinse vor deveni sterse si iti pot distruge fotografia.

Cand folosesti acest tip de obiectiv, asigura-te ca utilizezi si un trepied. Daca nu ai unul, poti folosi o punga cu fasole (sau alte granule: mazare, nisip, etc.) – pozitioneaza obiectivul pe punga atunci cand fotografiezi.

Obiectiv cu unghi larg

Reprezinta alegerea majoritatii fotografilor cand vine vorba de peisaje. Iti ofera in vizor cat de mult din imagine este posibil, cu o distanta focala de 17 pana la 40 de mm. Cu cat folosesti un obiectiv larg, cu atat trebuie sa te apropii mai mult de obiect, pentru a adauga impact imaginii tale. Obiectivele cu unghiurile supra-largi iti ofera o distanta focala de 8 pana la 28 mm.

Obiectiv macro

Este ideal pentru prim-planuri, avand o distanta focala de 100 mm. Daca doresti sa fotografiezi obiecte mici, cum ar fi: flori sau insecte, un obiectiv macro ar trebuie sa se regaseasca in geanta ta. Acesta iti va oferi posibilitatea crearii unor imagini abstracte unice.  Folosind o diafragma cat mai inchisa, cu un obiectiv macro, pe forme naturale, poti obtine o fotografie abstracta perfecta – iata un alt exemplu de tehnica fotografica!

Fii atent la focalizare cu acest obiectiv : este dificil intr-o zi buna, dar imposibil cand afara bate vantul.