Studiu De Caz Tipărirea Unei Fotografii Fine Art În Propriul Studio

Dacă ești ca și mine, pasionat de fotografie și ai o imprimantă probabil vrei să scoți ce este mai bun din fotografiile tale – propria ta viziune a fotografiei într-o formă, tangibilă, tipărită.

De aceea vreau să te port prin procesul pe care l-am urmat pentru a obține o fotografie „duotone” care personal mă mulțumește.

Alegerea Fotografiei

Am pornit de la premisa că doream să fac o prelucrare fotografică inspirându-mă din stilul lui Ansel Adams. Pentru acest lucru m-am decis să aleg o fotografie ce conține textură, contrast puternic și jocuri de lumini.

Dorindu-mi să intru rapid în procesul de prelucrare, și să folosesc sistemul zonelor lui Ansel Adams am ales această fotografie:

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Nu știu dacă fotografia este ideală pentru ce vroiam – acum privind în urmă cred că puteam face o alegere și mai bună.

De aceea, sfatul acestui sub punct este să ai viziunea fotografie prelucrate (în stilul pe care l-ai ales) de când ești pe teren.

Într-o fotografie fine art ca aceasta, unde accentul este pus pe textură, lumini și jocuri de umbră trebuie să ai materialul brut corespunzător. De aceea strict în cazul acestor tipuri de fotografii este bine să ai un fișier raw de calitate, lumină bună, claritate ideală, ISO cât mai mic.

Ansel Adams lucra cu aparatură foto format mare – deci detaliile pe care le acapara pe negativ erau incredibile. De aceea în cazul acesta de fotografie fine art, este recomandat să ai o cameră foto full frame, sau mai bine medium format cu mulți mega pixeli. Indubitabil calitatea fișierului va juca un rol crucial!

Dar, pentru a arăta că nu întotdeauna camera contează, în exemplul dat, camera folosită este un Sony A7S cu 12 MP, alături de obiectivul Tamron 28-75mm.

Cu toate acestea, precizez că limitările fișierului RAW s-au simțit – de aceea la final de proces consider că dacă aveam lumina mai bună era mai bine. Ba mai mult dacă știam de la început că asta vreau să fac aș fi apelat la tehnica de braketing. Dar cum am spus – calitatea maximă a fotografiei alături de lumină bună sunt premisele brute ale unui prelucrări de succes.

Deci alege fotografia pe care o ai deja care îndeplinește aceste condiții, sau data viitoare când ești pe teren realizează acea fotografie.

Software Folosit

Pentru a prelucra fotografia am folosit:

  • Adobe Lightroom
  • Silver Efex Pro (aveam varianta gratuită de la Google – poate se mai găsește pe undeva online)
  • Adobe Photoshop
  • Capture One
  • QImage pentru tipărire

Am urmărit:

  • Din fișierul RAW să obțin un fișier TIF plat pe care să pot aplica sistemul zonelor cu Silver Efex PRO
  • În restul de programe am făcut corecturi de luminozitate, tonalitate, curățare imagine de la pete de senzor etc.

Variante tipărituri și teste virtuale

Variantele virtuale au însumat cel puțin 10 prelucrări, iar tipăiturile alte șapte „print-uri” din care două mici și 5 mari.

Ce am ajustat pe parcurs:

  • după primul „printing” am vrut să ajustez compoziția – de două ori am ajustat compoziția până a corespuns cu ideea pe care o aveam în minte
  • pe urmă am ajustat contrastul, luminozitatea și tonalitățile pentru a obține acel print pe care-l consider ideal

Pentru a putea ajunge la varianta finală a fost nevoie să fac câteva tipărituri de test.

Comentez mai jos pașii notați mai sus:

  1. În testul nr. 1 se observă că fotografia este prea întunecată
  2. În testul nr. 2 m-a mulțumit luminozitatea așa că am zis să merg mai departe
  3. În testul nr. 3 am testat hârtia Cristal Luster cu aceleași setări pe care le aveam pe Epson Glossy – se observă că fotografia este mult mai întunecată
  4. În testul nr. 4 am tipărit pe hârtie premium Ultra Glossy deoarece am zis că renunț la Cristal Luster pentru acest proiect căci prea întuneca fotografia – am considerat fotografia prea luminoasă
  5. În testul nr. 5 am făcut niște modifăcri mai puternice care aplatizat și au luat din contrast și din jocurile tonurilor
  6. În testul nr. 6 se vede rezultatul final – contrastul este bun, tonalitățile sunt bune, claritate și detalii excelente, tonalitate asemenea – surpriza plăcută a fost când prin sticla ramei foto fotografia sare în ochi, este clară, tonalitate bună și așa mai departe – iar asortatea tonalității fotografiei cu rama foto a fost un bonus bine venit!

Pentru a obține consecvență recomand următoarea procedură:

  • tipărește o primă fotografie pe o hârtie mai ieftină – pentru a descoperi probleme de compoziție și prelucrare – aspecte care nu-ți sar în ochi pe ecran
  • tipărește următoarele teste pe hârtia aleasă format mai mic – dacă vrei să faci un print A4 tipărește pe hârtie 5×7 sau chiar mai mică de aceeași calitate
  • începe să tipărești pe hârtia finală
  • notează de fiecare dată setările pe care le-ai făcut pentru a modifica fotografia, chiar dacă crezi că este ultima variantă – întotdeauna mai descoperi un aspect de ajustat și este bine să notezi ce modificări de parametrii ai făcut
  • în print-urile de test spre rezultatul final recomand să modifici unu maxim trei parametrii pentru a avea control asupra modificărilor – ideal este un partametru – dar dacă vrie să dai luminozitate (fill light) și pierzi din contrast atunci mai adaugi și un pic de contrast și tot așa
  • realizează bilețele cu modificările făcute și punele în dreptul fotografiei (poți folosi stickere și să le lipești pe spate dacă faci mai multe variante)
  • fii consistent în modificări, nu folosi diverse tipuri de hârtie – fiecare hârtie are caracteristicile și personaltiatea ei și vei obține alt rezultat în funcție de proprietăție hârtiei

După ce ai ajuns la rezultatul final care te mulțumește, salvează setările și fișierul de printing. Realizează capturi de ecran și salvează totul într-un director frumos organizat – îți recomand să folosești și Trello pentru organizare și backup.

Fotografia tipărită vs fotografia digitală

Ce se vede pe ecran nu concide cu ce se vede pe hârtie. Factori precum lumininozitatea ecranului, luminozitatea încăperii, proprietățile hârtiei, proprietățile cernelurilor și așa mai departe, toate joacă un rol important. Există posibilitatea să ai aparatură calibrată – monitor cu imprimanta. Dar și cei care lucrează cu aparatură calibrată am observat că tot fac mai multe teste până ajung la un rezulat final.

De aceea recomandările generale pentru procedura de lucru sunt:

  1. ajustează fotografia pe ecran să arate așa cum îți imaginiezi
  2. adaugă plus luminozitate, saturație, claritate pentru printing
  3. contrast-ul ajustează cu moderație
  4. toți acești factori depinde de hârtie
  5. hârtia mea preferată este ultra glossy – deoarece oferă un spor de claritate și tonalitate incredibil față de restul – ba mai mult, vizibilitatea ei mi se pare foarte bună și prin sticlă (sticla în care ai înrămat fotografia).
  6. cu ajustările necesare poți obține rezultate bune cam cu orice hârtie
  7. pentru hârtia mată (hârtie matte) îți recomand să folosești un saturație și contrast dat spre extrem pe PC (+30-50% față de originalul pe care-l vizualizezi – atenție să nu arzi culorile – deci depinde mult și de calitatea fișierului cât de mult duce).
  8. rezultate bune pe toate palierele vei obține cu hârtia tip cristal luster – fiind o hârtie semi gloss, oferă rezultate bune (un mix între matte ultra glossy și texturat).

Rezultat final:

Rezultatul final este greu de vizualizat pe ecran. Pentru că vorbim de a reda rezulatul tipăriturii fotografiate iarăși digital – deci vorbim iar de modificări de umbre, lumini, culori și tonalități.

De aceea mai jos îți prezint rezultatul digital cu precizare căci este asemănător cu cel final pentru ochii mei.

Concluzii

O dată ce ai obținut rețeta finală de printing care te mulțumește, salveaz-o pentru a o putea replica! 

Ține minte că barometrul ești tu – coincide rezultatul final cu ce ai vizualizat și cu ce ți-ai dorit să creezi? Dacă da, perfect! Dacă nu, mai ajustează până ajungi la rezultatul final –  sunt fotografi care lucrează și ani la o fotografie.

Întotdeauna se poate și mai bine, dar pentru cineva care lucrează din pasiune și face totul singur manual, cred că este un rezultat bun.

Pasul Următor?

Colecționează această fotografie și suportă proiectele noastre!

Detalii:

  • Rama foto din lemn, aspect tablou, 30 x 40 cm, gri
  • Fotografie format A4
  • HARTIE FOTO PREMIUM ULTRA GLOSSY, 280G/MP, RC, A4, Museum Grade
  • Certificat de autenticitate semnat de autor

Poți comanda acum această fotografie (1 în stoc).

Ai livrarea gratuită prin curier rapid (Fancurier/Cargus) oriunde în România.
Primul venit, primul servit. 
Rugăm acordați timp pentru expediere și împachetare 2-5 zile.

 

 

 

 

 

Leave a Comment