4 Sfaturi si trucuri pentru a fotografia mugurii primaverii

0 distributii

Totul a pornit de la o „disputa” in ceea ce priveste obiectivul ideal si setarile ideale pentru o sesiune foto de primavara, cu accent pe muguri si flori.

„Disputa” suna cam asa:

  • „O sa iau obiectivul macro ca vreau sa fotografiez mugurii”.
  • „Ba ia mai bine all-around-ul ca cine stie ce mai apare…”.
  • „Atunci mai bine zoom-ul!”

Sa vedem ce a iesit din acest experiment.

Obiectivul ideal

Sa presupunem ca nu vrei/nu poti sa-ti incarci geanta foto cu toate uneltele, si vrei un minim. Raspunsul la intrebarea „ce alegi?” este strict legat de ceea ce vrei sa faci. Da, daca apare ceva neprevazut, si obiectivul nu este potrivit, te cuprinde un sentiment de ciuda. Insa… daca iei all-aroundul care „nu scoate” DOF-ul si bokeh-ul la care visai decand ai plecat de acasa, vei fi de-a dreptul frustrat.

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Asa am ajuns sa repet sesiunea foto, in doua zile consecutive, comparand rezultatele a trei obiective. (Culmea, nu cel macro, care a ramas acasa in sertar).

De ce nu am mai testat si obiectivul macro? Din doua motive:

  1. Pentru ca distanta dintre mine si floricele nu este suficient de mica incat sa pot obtine ceva. Unii copaci sunt foarte inalti, alte flori sunt dincolo de gard, etc.
  2. Pentru ca de multe ori, o fotografie in care avem si un context, nu doar o apropiere optica impresionanta fata de un obiect singular, este mai interesanta.

Concluzia: Desi focalizarea este foarte dificila, obiectivul cu focala cea mai lunga iti permite obtinerea unei atmosfere ideale pentru a surprinde magia primaverii. Cu cat focala va fi mai mica, cu atat fundalul va deveni mai aglomerat, iar mugurii si micile inflorescente vor fi mai dificil de izolat.

Vremea ideala

Primul impuls cand vezi soarele pe cer, si un albastru frumos de primavara, este sa scoti aparatul la lucru. In ciuda senzatiei placute (ca doar a venit insfarsit primavara), in fotografie, soarele are tendinta de a „arde” petalele albe ale florilor. In lumina puternica, petalele albe isi pierd detaliile, iar umbrele devin suparator de intunecate. Fundalul si asa aglomerat cu multi muguri de pe alte crengi devine foarte contrastant.

Unul dintre trucurile pe care le poti aplica in aceste conditii este sa subexpui cu -0.5 EV.

Pe de alta parte, o zi mai mohorata, in care iti vine sa spui „las ca ies cand o fi soare„, aduce o inmuiere a umbrelor, o scadere a contrastului si deci, o luminozitate mai uniforma a scenei. Acest lucru se intampla doarece norii actioneaza precum un difuzor al luminii solare.

Va trebui sa ai insa in vedere faptul ca daca este o zi cu vant, crengile se vor misca, iar la folosirea unei distante focale mari, aceasta adiere, aparent mica, poate duce la imagini miscate. In acest caz, marirea sensibilitatii ISO este mai mult decat o masura de preventie.

Focalizarea ideala

Ai putea sa te chinui mult si bine cu focalizare automata, iar sansele sa „nimeresti” acel mic mugure, intre alti multi muguri mai apropiati sau mai departati, sunt aproape nule.

Poti folosi focalizarea manuala, dar, va trebui sa controlezi de fiecare data fotografia „cu lupa” sa vezi daca nu cumva focusul „a picat” pe alaturi. Sincer, aceasta verificare mi se pare extrem de consumatoare de timp. Sunt multe butoane de apasat, stanga-dreapta, pana ajungi sa vizualizezi zona cheie.

Cel mai eficienta mi s-a parut a fi combinatia AF-S+MF. Cu aceasta optiune, am putut focaliza manual fix creanga pe care se afla mugurele pe care vreau sa-l fotografiez, apoi, pentru a avea siguranta ca focalizare se va face exact in punctul in care doresc, refocalizez apasand butounul declansator pana la jumatate. Aparatul masoara automat distanta pana la obiect, si nu se va mai pacali cu restul de crengi.

Fundalul si incadrarea ideala

Iti recomand sa „dansezi” de jur imprejurul copacului inmugurit, pana cand gasesti mugurele cel mai frumos, cu fundalul cel mai liber. Cu alte cuvinte, schimbi perspectiva pana cand in spatele crengii alese ai ceva cat de cat uniform. Mai mult decat atat, avand in vedere ca florile au culoare deschisa (fie alba, fie roz), fundalul ideal este cel de culoare mai inchisa. In lipsa de altceva, trunchiul copacului poate fi un fundal bun. Gaseste acea incadrare prin care creanga aleasa de tine cade intr-un unghi frumos chiar „deasupra” unui trunchi (fie al aceluiasi copac, fie altul).

Alte fundaluri pot fi: iarba, asfatul, un zid uniform. Dar, nu recomand masini sau alte obiecte multicolore in fundal.

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

1 thought on “4 Sfaturi si trucuri pentru a fotografia mugurii primaverii

Lasă un comentariu