4 Sfaturi pentru Gasirea si alegerea fundalului

Atunci cand ti-ai propus sa fotografiezi o anumita tema, ar trebui sa incepi pregatirile gandindu-te la fundal. In acest articol iti voi da cateva sfaturi pentru alegerea fundalului potrivit pentru realizarea fotografiei mult visate. Si fiindca alegerea fundalului este in primul rand conditionata de tipul subiectului, am structurat informatia in functie de acesta.

1. Fundalul in fotografia macro

Un subiect fotografiat in modul macro este cu atat mai impresionant cu cat se diferentiaza mai mult de fundal. Desigur principalul mod de diferentiere este adancirea profunzimii campului. Insa, acest lucru tine nu doar de aparatura si setari, ci si de elementele care se afla in fundal, si distanta la care se afla ele. Iata trei sfaturi pentru a obtine un fundal bun in fotografia macro:

  • Daca constati ca fundalul este prea aglomerat in culori si contraste, cauta sa obtii o suprafata mai uniforma in spatele subiectului. Cum poti face asta? Schimband unghiul si perspectiva din care fotografiezi.
  • Daca prin schimbarea unghiului/perspectivei se modifica in mod neplacut compunerea subiectului, mai poti face ceva. Muta obiectul in alt loc. Chiar daca este o floare, poti sa o indoi sau chiar sa rupi pentru a o pozitiona pe fundalul dorit.
  • Daca afara este ceata, automat, elementele din prim-plan sunt mai bine evidentiate si separate de fundal.

Un obiect fotografiat in detaliu va impresiona de fiecare data. Totusi, uneori este bine sa facem un pas in spate, si sa folosim zoom-ul. Efortul de a gandi un fundal chiar si pentru fotografia macro aduce un plus de senzational, starnind reactii mai puternice. Conditia este ca aparatura sa permita estomparea puternica a acestui fundal (de regula, un aparat full-frame cu un teleobiect este ideal).

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

2. Fundalul in fotografia stradala

Fundalul si trecatorii formeaza un fel de simbioza in fotografia stradala. Mesajul unei fotografii stradale nu este complet daca nu exista o legatura intre trecatori si fundal.

Si totusi… in fotografia stradala fundalul este de regula aglomerat: strazi, masini, cladiri, afise, trecatori. Ce facem in aceste conditii?

  • De preferat este sa cauti mai intai un loc care ti se pare tie placut vizual, si mai putin aglomerat. Compune cadrul astfel incat liniile compozitionale sa fie in armonie. Apoi, asteapta ca un trecator (sau mai multi) sa vina in dreptul zonei pe care ai incadrat-o.  Fotografia alaturata a fost facuta prin aceasta metoda a statului la panda.
  • O alta varianta ar fi urmatoarea: daca vezi o persoana “fotogenica” (de exemplu, are o palarie interesanta), poti merge in urmarirea ei pana cand se va suprapune cu un fundal mai potrivit decat cel initial, din momentul in care ai observat-o. De exemplu, daca palaria este inchisa la culoare, vei cauta un fundal deschis la culoare.

3. Fundalul in fotografia de natura statica si produs

Daca vrei sa obtii efecte deosebite fotografiind obiecte mici, ar fi bine sa iesi din tiparul clasicului fundal alb/negru. Acest lucru este insa o provocare pentru minte.

Trebuie sa stii sa gasesti acele materiale si culori care se potrivesc. Daca vrei sa adaugi si cateva elemente in fundal, pentru a obtine pete estompate de culoare (bokeh), lucrurile se complica si mai mult.

PONT: Poti sa obtii un efect de bokeh pentru fundal pentru subiectul tau, chiar si fara a avea la dispozitie elementele si aparatura necesare!

Tipareste o fotografie cu un fundal bokeh sau pune o astfel de fotografie pe un ecran suficient de mare, apoi plaseaza obiectul pe care vrei sa il fotografiezi in fata acestei imagini (sau peste ea). Daca culorile se potrivesc, putini sunt cei care isi vor da seama ca in spatele obiectului este defapt o alta fotografie.

Fundalurile false nu sunt doar pentru portretele de sezon in studio (de exemplu, fundalurile de Craciun). Poti sa te joci si tu, in propria casa, cu acest concept. Totul este sa gandesti la o scara mai mica.

De exemplu, sa presupunem ca ai o scoica frumoasa, dar nu mai esti la mare ca sa o pui in nisip sa sa faci astfel o fotografie frumoasa. Poti pune o imagine cu marea si nisipul in spatele acestei scoici, iar sub ea, vreo doi pumni de nisip obisnuit de pe langa casa.

4. Fundalul in fotografia de portret (in aer liber)

Cand auzim cuvantul “asortare” ne gandim in general la alegerea culorii si texturii hainelor astfel incat acestea sa se potriveasc.

Pentru un fotograf insa, asortarea este completa doar daca culoarea hainelor se potriveste si cu fundalul/contextul in care urmeaza sa fie fotografiata persoana.

Atunci cand vrei sa fotografiezi o cunostinta (sau un client), inainte de a stabili pozitia modelului, hainele, coafura, etc., fa o introspectie a posibilelor locatii.

Daca ai aflat de cateva locatii bune (care pot constitui un fundal placut, interesant, neaglomerat), du-te si fa cateva cadre de proba (fara model). Prestabileste deja compozitiile, si analizeaza cum cade lumina in functie de momentul zilei.

Cunoscand apoi coloritul locatiei, sugeaza modelului tau in ce culori sa se imbrace. Exista culori care se vor potrivi de fiecare data, indiferent de fundal: alb, bej, gri, negru.

 

Fotografii Demne De Premii Cu Orice Cameră

Manual electronic. eBook. Imagini cu scop de prezentare.

Avatar

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

Leave a Comment