Cum Planificăm Cu Succes Fotografiile

Planificarea în fotografie este foarte importantă! Fie că realizăm portrete în natură, fie că facem fotografie de peisaj, fotografie de stradă, sau urbană este imperios necesar să planificăm!

Fotografia planificată, pe un teren dinainte cunoscut are mai multe șanse să fie mai bună, mai reușită decât atunci când nu este planificată.

Oferta De Craciun La Ebook Manual Tehnic De Fotografie !!!

Spre exemplificare, putem spune că fotografia de stradă bună este 50% spontană și 50% planificată – fotograful și-a ales decorul, lumina bună, fundalul, unghiul și a așteptat momentul oportun pentru o încadrare reușită!

Deci planificarea în fotografie este întotdeauna binevenită indiferent de ce tip de fotografie faci!

Ce Urmărim Să Obținem Prin Planificare

Lumină Bună

Lumina bună este secretul unei fotografii reușite. În funcție de ce tip de fotografie faci trebuie să cauți lumina ideală pentru acel tip de fotografie.

Dacă realizezi portrete vei dori lumină difuză și moale, iar dacă faci fotografie de stradă vei dori lumină cu jocuri de umbre puternice.

Deci în funcție de ce fotografie faci, alege lumina ideală pentru acel tip de fotografie.

Vezi aici un articol despre lumina în fotografie.

Fundal Bun

Unii fotografi spun că fundalul este 80% din fotografie! Alții că lumina este 80% iar alții că subiectul. Oricum ai lua-o, fotografia este o artă complexă, în care toate astrele trebuie să se alinieze pentru a ieși cât mai perfectă.

Iar un fundal bun este extrem de important pentru o fotografie reușită!

În funcție de ce tip de fotografie faci, bineînțeles că tipul de fundal va varia. Dacă pentru subiecte umane, sau statice fundalul poate fi clar imaginat, pentru fotografia de peisaj, un fundal bun poate fi reprezentat de un cer dramatic.

Vreme Fotogenică

Vremea este extrem de importantă în fotografie. De la anotimp la perioada zilei în care se face fotografia, vremea va influența considerabil rezultatul final.

Vremea cea mai bună pentru peisaje este vremea instabilă care-ți oferă și soare și nori! Iar pentru portrete te vei bucura de o vreme ușor înnorată, care să-ți ofere lumină difuză fără umbre tari. Iar pentru fotografia de stradă, o vreme dramatică fie rece, fie caldă te va ajuta de asemenea în acest tip de fotografie!

Poziția Soarelui

Astfel ajungem la astrul cel mai important – soarele! Poziția acestuia și direcția luminii oferită de soare va avea un impact hotărâtor asupra finalului fotografiei. De aceea vrei să știi dinainte, cu exactitate unde se află soarele și cum aruncă lumina pe scena pe care o fotografiezi.

Să știi dinainte cum te poziționezi față de soare este foarte important – înseamnă timp economisit pe teren și fotografii mai reușite!

Dacă faci fotografie contra-lumină sau folosindu-te de lumina soarelui de asemenea te va ajuta foarte mult planificare. Mai mult să cunoști dinainte unghiul în care se află soarele te va ajuta să te poziționezi corect tu și subiectul tău fotografic!

Culorile

O planificare corectă în funcție de anotimp, perioada din zi, poziția soarelui îți va oferi și culori mai bune în fotografie. Este important să știi dacă vrei să faci fotografii toamna când anume începe toamna în locația pe care doreși s-o fotografiezi.

De asemenea, lumina și culorile apusului sunt diferite de culorile și lumina răsăritului și de cele din timpul zilei.

Ora de aur („golder hour”) îți va oferi culori calde, urmată de ora albastră care-ți va oferi culori reci. Toate aceste momente ale zilei și anului au rol determinant în fotografia ta!

Ciclitatea Naturii – Nașterea Și Moartea

Muguri, ghiocei, pui de păsări sau alte animale au perioada lor binedefinită când apar. Dacă dorești să realizezi astfel de fotografii va trebui să te documentezi și să planifici înainte fotografia!

Acum că am stabilit ce planificăm hai să vedem ce aplicații putem folosi pe lângă documentarea și experiența pe care le vom câștiga în timp.

Aplicația Google Earth

Aplicația Google Earth pe care o poți descărca de aici este ideală pentru a planifica poziția soarelui și a observa cum va fi luminată o scenă.

Folosind aplicația, am observat că soarele se află la apus în dreptul Palatului Parlamentului / Casei Poporului la ora 5:09 pm în luna octombrie. De multe ori am dorit să prind apusul cu această clădire căci mi se părea interesant. Dar niciodată nu eram la locul potrivit și timpul potrivit!

Planificând cu aplicația, am reuști să fiu exact unde trebuie și nici nu am pierdut timp de loc, pentru că mi-am planificat și durata drumului cu ajutorul Google Maps (care ține cont de trafic, mijloace de transport etc.) !

Casa Poporului / Palatul Parlamentului La Apus. Sony A7s + Tamron 28-75mm ISO100
Casa Poporului / Palatul Parlamentului La Apus. Sony A7s + Sony 35mm F1.8 la F11 ISO 1250
Casa Poporului / Palatul Parlamentului La Apus. Sony A7s + Tamron la F22 ISO 100

Cum Planificăm Cu Ajutorul Google Earth

Pasul 1 – Caută locația dorită

Caută locația dorită în Google Earth

Pasul 2 – Trage omulețul pe stradă

În dreapta aplicației apare omulețul respectiv când te duci în dreapta folosind cursorul.

Am tras omulețul, fiind deja în „ground-level view”.

Pasul 3 – Asigură-Te Că Ești În Ground Level View și nu în street

Asigură-te că ești în harta generată 3D. Doar în acel mod vei putea să vezi poziția soarelui.

Imaginea arată street view și săgeata indică iconița de ground level-view.

Pasul 4 – Activează poziția soarelui

Google Earth indică poziția soarelui folosindu-se de date de la Nasa. Deci poți vedea cu exactitate mare unde se afla soarele raportat la poziția ta.

Apasă pe iconiță și folosește sliderul și iconițele pentru a vedea poziția soarelui în timp!

Pasul 5 – Deplasează-te cu omulețul în poziția dorită

Planifică-ți din timp poziția de unde vei fotografia. În funcție de aceasta vei putea să știi mai bine la ce timp din zi și din oră se află soarele și cum este iluminată scena ta.

Vezi aici un videoclip detaliat cu pașii: clic aici.

Alte Aplicații Utile Pentru Planificare

Poziția soarelui nu este suficientă! Mai trebuie să ai și vremea ideală, de aceea iată mai jos și alte aplicații ce te ajută la planificare și nu doar!

  1. Accuweather
  2. Photopills – această aplicație are foarte multe  unelte – vezi detalii aici

Concluzii

Pe lângă aplicații, realizează plimbări pentru planificare. Folosește un telefon sau un aparat foto compact precum Fuji XF10 pentru a face câteva cadre la care pe viitor să te reîntorci. Ține un jurnal scris online cu note și poze folosind Google Docs unde să-ți notezi locurile preferate și timpul ideal de a realiza fotografii. Revino atunci când crezi că timpul este perfect. Ține cont că în funcție de anotimp vor fi alte ore bune ale zilei! Planifică fotogafia, nu vei regreta!

Recomandare – Seria „1 An De Fotoponturi”