Unele fotografii par a fi genul acela de instantanee norocoase făcute de omul potrivit la momentul și locul potrivit. În realitate însă, s-ar putea ca în spatele acelei imagini să fie o întreagă poveste. Efortul din spatele imaginii poate să-ți depășească așteptările.
În acest articol (sau să-i spunem lecție de fotografie), am să-ți povestesc despre peripețiile dintr-o tură foto la Bran. Mai precis, am să-ți explic cum am gândit compoziția și estetica pentru două cadre reprezentative.
Înainte de orice, trebuie să-ți spun că nu întâmplător am ales să mergem la fotografiat exact în acea zi. Am văzut pe cer că sunt câțiva norișori pufoși care dau târcoale soarelui și aduc un plus de viață pe altfel monotonul cer senin, și i-am spus lui Tudor: hai ACUM!
Cuprins
STUDIU DE CAZ 1: Margareta sub raza de soare
Alegerea fundalului
Punctul acela negru în mijlocul ierbii sunt eu, așa cum mă vedea Tudor de undeva de mai sus de pe deal. M-am așezat acolo după ce am ales locul în așa fel încât elementele din viitorul fundal al compozițiilor sa fie in echilibru.
Ce înseamnă asta? Ei bine, soarele se apropia de munte, pregatindu-se de apus, ieșind și intrând din nori, iar asta îmi spunea că urmează să formeze raze minunate. Puțin mai jos însă, avem o casa, a cărei pereți albi contrastează cu pădurea întunecoasă. Pentru a avea echilibru, această casă trebuie să fie în stânga. Mai la mijloc sau mai la dreapta deja se strică estetica compoziției.
Așadar, am ales anume acel loc pe deal, încât să am echilibru între elementele îndepărtate. Urmează umplerea compoziției cu elemente în prim-plan.
Alegerea si poziționarea elementelor din prim-plan
Printre firele de iarbă sunt câteva margarete. Nu prea multe însă. Caut margareta cea mai frumoasă, apoi îndepărtez firele de iarbă și alte margarete care intra în cadru într-un mod haotic. Încerc o fotografie de probă. Mă uit pe ecran și îmi spun: “nu e bine, mai trebuie sa mai scot ceva fire și să schimb setările”.
Cineva m-a întrebat la un moment dat de ce nu am luat floarea mai de jos. Ei bine, dacă schimbam perspectiva cu una și mai joasă de atât, floarea ar fi atins sau s-ar fi suprapus cu delimitarea dealului de fundal. În plus, petalele și mijlocul florii ar fi avut un unghi prea lateral – dar asta se poate modifica îndoind floarea.
Închid diafragma la F11 și aștept. Ce astept? Aștept ca soarele și norii sa fie în poziția perfectă pentru a determina apariția razelor. Când norul încearcă să acopere soarele, apăs repede butonul declanșator.
Compunerea ansamblului și Relatia dintre elemente
Iată câteva dileme care te-ar putea pune în încurcătură în ceea ce privește compoziția aceasta: De ce linia orizontului este la mijloc? Dar floarea, ca subiect aflat în focus, de ce nu este într-un punct de forță conform regulii treimii?
Ei bine, la o atentă observare a ansamblului de elemente, putem concluziona că raza de soare și firul de margareta sunt similare. Ele împart cadrul intr-un mod simetric. Liniile imaginare care se asociază cu raza și margarenta sunt apoi perpendiculare pe linia imaginară asociată înclinației dealului. Această simetrie îmi permite să compun fără linii și puncte forte.
Dar asta nu este tot…
În imaginea finală se observă că există fel și fel de relații între elementele vizuale, relații care determină privitorul sa își plimbe privirea într-un anume sens, și să zăbovească asupra ei. Cu alte cuvinte, vorbim despre o dinamică vizuală.
Din pictură am învățat că cele mai puternice compoziții sunt cele în care avem triunghiuri. Într-un peisaj cu munți este destul de ușor de găsit astfel de triunghiuri.
Imaginea cu margareta a fost realizată cu aparatul Olympus. Am repetat însă aceeași idee și cu telefonul, Huawei P10. Vezi ultima fotografie cu fluturele pe margaretă. Doarece telefonul nu are diafragma reglabilă, efectul de raze este mai puțin vizibil. Atmosfera de contralumină a fost însă posibilă.
În următorul articol am să-ți explic un alt cadru din această ședință foto, și anume cel de la mijlocul colajului de mai sus.
CONCLUZII SI SFATURI:
Nu este ușor să gândești o compoziție, iar rapiditatea de a compune în situații critice vine cu timpul și experiența.
- Pe măsură ce exersezi compoziții, tine minte faptul că fotograful este regizorul scenei, și poate sa scoată, să mute sau să adauge elemente în cadru. Chiar și în mijlocul câmpului, pe dealuri sau in păduri.
- Pentru fotografii close-up cu context puternic, renunță la fundalurile estompate, și caută să izolezi prim-planul cu alte metode.
- Razele soarelui sunt mai interesante dacă fotografiezi cu f11 sau chiar f16. Nu aș merge până la f22 pentru că se degradează prea mult imaginea.
- Asteaptă răbdător momentul ideal pentru a apăsa butonul, chiar dacă din punct de vedere al compoziției și al setărilor ești pregătit de declanșare. Lumina are un rol foarte important în rezultatul final.