Momente cheie pentru peisaje de impact

Fotografiile care surprind peisaje fascinante nu sunt intotdeauna magnifice. Este foarte probabil sa fii dezamagit daca lasi totul la voia intamplarii. Peisajele nu arata la fel de bine in fotografie (in starea ei neprelucrata) ca in realitate (vazute cu ochiul liber).

Cel mai adesea, o privire aruncata peste histograma iti arata ca nu este nici o problema cu expunerea. Atunci, ce face diferenta dintre o fotografie normala si una extraordinara, care sa uimeasca pe toti?

Probabil multi dintre cei care citesc aceste ganduri se gandesc ca editarea face diferenta. Insa…

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Editarea este cea care va pune in valoare POTENTIALUL unei fotografii de peisaj, dar, ca sa obtii o editare buna, trebuie sa ai in primul rand pe ce sa lucrezi. Asadar, daca fotografia nu are potential, degeaba o prelucrezi.

Alaturi de peisajul insusi, urmatorii factori sunt decisivi in crearea fotografiilor de peisaj deosebite:

  1. Conditiile meteorologice (vremea)
  2. Anotimpurile
  3. Conditiile de iluminare (ora din zi)
  4. Campul vizual
  5. Compozitia si Perspectiva

In acest articol ne vom concentra pe primii trei factori, caci, ansamblul lor concura la gasirea (uneori nimerirea) momentului ideal pentru fotografierea unui peisaj.

Am spus in paranteza “nimerirea” fiindca realizarea fotografiilor cu peisaje senzationale este uneori si o chestiune de noroc. Altfel spus, depinde cum “se aliniaza astrele” in ceea ce priveste conditiile meteo si nu numai.

Conditiile meteorologice (vremea)

Multi fotografi carora le plac scenele pline de dramatism prefera vremea rea si implicit mai putina lumina. Cu un trepied si eventual o setare ISO mai mare, nu apar probleme, chiar daca lumina este slaba. Pentru fotografii de peisaje si orase, soarele este singura sursa luminoasa, si nu poate fi influentata. Ceea ce pot face fotografii insa, este sa urmareasca cand lumina este buna.

Chiar si un mic nor poate schimba scena complet. Mai ales la rasarit si apus, prezenta sau absenta norilor va determina o cu totul si cu totul alta atmosfera si stare (de la linisititor la dramatic).

Ca fotograf trebuie sa observi lumina si sa poti anticipa felul in care se va modifica in timp. De asemenea, nu strica sa ai putine cunostinte despre tipurile de nori, pentru a putea previziona evolutia lor pe o durata scurta de timp.  

Un fotograf pasionat va cauta sa iasa din casa atunci cand se anunta vreme rea. Vremea “rea” este defapt “cea mai buna” pentru fotografi.  Vanatoarea de nori dramatici, fulgere si ceata este ceva la ordinea zilei pentru fotografii specializati in peisaje. Daca vrei sa urmezi aceasta cale, pregateste-te pentru conditii grele de ploaie, vant si frig.

Pe de alta parte, o perdea deasa de nori, compacta, nu este tocmai ideala. Ea reduce intensitatea luminoasa, scade taria umbrelor si contribuie la diminuarea saturatiei culorilor. Asadar vei avea mai putin dramatism in peisaje.

Anotimpurile

Fiecare anotimp are un colorit specific. O fotografie de peisaj care impresioneaza este aceea in care coloritul specific al anotimpului este mai bine pus in evidenta de editare si compozitie.

Obiectele care compun peisajul dau privitorului o anumita senzatie. Daca culorile anotimpului sunt in armonie cu semnificatia si senzatia data de compozitie, atunci imaginea este mai patrunzatoare.

De exemplu, ca sa intelegi mai bine, in scena clasica a unui copac singuratic, sezatia de singuratate transmisa de imagine este mai profunda daca imaginea a fost facuta intr-o dimineata de toamna, inainte de rasaritul soarelui, cand copacul nu mai are funze, culorile sunt sterse, si avem eventual si putina ceata care estompeza planul indepartat.

Pe scurt, acestea sunt caracteristicile celor patru anotimpuri:

  • Primavara: Predomina verdele crud si contrastele puternice.
  • Vara: Culori mai sterse, mai putin intense, mai ales in departare.
  • Toamna: In octombrie ai cele mai vibrante culori, cea mai mare diversitate de posibile cromatici. Iar in noiembrie predomina nuantele de maro si gri.
  • Iarna: Culori reci, de la albastru la violet, scene luminoase si aerisite (neincarcate).

Conditiile de iluminare (ora din zi)

Lumina solara este factorul cel mai important in fotografia de peisaj. Lumina soarelui poate da efecte foarte variate, depinzand nu doar de conditiile atmosferice, ci si de momentul zilei.

Asadar, este normal sa vrem sa fotografiem in zile fara o perdea deasa de nori, dar, si soarele fierbinte al amiezii trebuie evitat. Soarele puternic este stanjenitor si produce o iluminare seaca, lipsita de interes vizual, datorita pozitionarii lui chiar deasupra capului.

Care ar fi cel mai potrivit moment al zilei pentru peisaje? Ei bine, cunoscutul proverb “cine se scoala devreme departe ajunge” este mai mult decat valabil pentru fotografi. Cele mai proprice momente pentru obtinerea de peisaje spectaculoase sunt cuprinse intre 30 de minute inainte de rasaritul soarelui, si 60 de minute dupa rasarit. Cu alte cuvinte, este vorba despre ora de aur, cand culorile au o tenta aurie, stralucitoare, si sunt mai contrastante datorita pozitionarii soarelui mai aproape de orizont.

Exista insa si peisaje frumoase facute dupa apus, in timpul numit “ora albastra”. Caracteristica acestora este tenta albastruie pe care o capata nu doar cerul ci si obiectele din compozitie. Ora albastra este ideala pentru peisajele citadine deoarece albastrul intens si intunecat, preluat si de cladiri, vine in contrast cu luminile aprinse ale orasului.

CONCLUZIE: Chiar si un decor magnific cum ar fi Marele Canion, nu va semana nici pe departe cu cel pe care il cunoastem din fotografiile profesionistilor, daca “astrele nu se aliniaza”. Adica, daca nu avem un moment al zilei potrivit, in conditiile meteorologice potrivite, si in anotimpul potrivit.

SFAT BONUS: O aplicatie excelenta pentru planificarea calatoriilor in vederea fotografiei de peisaje este “PhotoPills“.

 

Fotografii Demne De Premii Cu Orice Cameră

Manual electronic. eBook. Imagini cu scop de prezentare.

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

Leave a Comment