Ghidul fotografului incepator: fotografierea pasarilor

Asa cum am mai spus-o, fotografia este o ramura a artei. Prin abilitatile unui fotograf, aceasta arta poate evidentia “personalitatea” unui subiect si poate crea acele momente magice pe care nu le poti exprima prin alte metode. Magia trebuie sa vina din combinatia abilitatilor tehnice cu bunul gust si aprecierea subiectului acelei manifestari artistice.

Natura face parte si contribuie la bucuria de a trai. Surprinderea frumusetii naturii si capturarea digitala a animalelor salbatice in mediul lor de viata, este o experienta captivanta. In special, pasarile sunt subiecte ce atrag multi fotografi datorita frumusetii si “dansului aerian” gratios.

Pentru fotografii incepatori, focalizarea unei pasari in zbor este o adevarata provocare datorita capacitatii sale incredibile de a zbura rapid. O fotografie cu pasarea asezata pe o craca de copac, insa, este mai usor de realizat si cel putin la fel de captivanta.

Daca esti interesat de stapanirea artei fotografiilor in natura –  pasari, in special – mai jos ai niste tehnici care te vor ajuta in dezvoltarea si imbunatatirea abilitatilor, spre fotografierea acestor minunate creaturi.

7 Sfaturi esentiale pentru fotografierea pasarilorfotografierea pasarilor

  1. Un fotograf de natura trebuie sa isi studieze intotdeauna imprejurimile.

Un mod simplu si ieftin de a-ti incepe expertiza in domeniu este curtea casei tale, sau, daca locuiesti la bloc, parcul din apropiere. Este imposibil sa nu gasesti niste pasari unde locuiesti, ce iti vor oferi ore de practica.

fotografierea pasarilorCu cat vei practica maimult, cu atat vei castiga mai multa experienta in a fotografia natura si momentele ei superbe. Poti chiar sa fotografiezi porumbeii de pe fereastra camerei tale daca ai un copac apropiat de ea.

  1. Primul pas este sa iei in considerare folosirea unui teleobiectiv.

Din punctul meu de vedere, pentru fotografierea pasarilor ai nevoie obligatoriu de un teleobiectiv. Nicio pasare nu te va lasa sa te apropii de ea suficient de mult pentru a o surprinde. In plus, folosirea unui teleobiectiv are avantajul faptului ca iti va izola subiectul (pasarea) de fundal prin estomparea acestuia – efect dat de profunzimea de camp ingusta obtinuta cu ajutorul unui teleobiectiv setat la o valoare mare a zoom-ului.

  1. Urmatorul pas este sa determini specia de pasari de care esti interesat.

fotografierea pasarilorFamiliarizarea cu interesele tale te va ghida, motivandu-te si mai mult sa descoperi si sa strangi cat mai multe informatii despre acele pasari, ca si cum ai solicita sfaturile unui profesionist sau unui ghid pentru pasari. Te va ajuta mult in fotografierea lor odata ce vei cunoaste obiceiurile de hranire, comportamentele si chiar sezoanele de imperechiere ale pasarilor.

  1. Tine minte preocuparile pasarilor si incearca sa le surprinzi cand sunt in habitatul lor natural.

Lasa pentru cateva momente pasarea singura daca simti ca este stresata de prezenta ta, pana cand se va relaxa. Ceea ce o poate deranja este faptul ca a eclozat in acea zona, iar comportamentul protector iese la iveala. Un fotograf bun va lasa intodeauna pe primul loc bunastarea subiectelor sale.

  1. Gaseste un loc inedit din care sa fotografiezi, si inarmeaza-te cu rabdare.

fotografierea pasarilorIn unele zone, pasarile sunt obisnuite cu vehiculele ce vin si parcheaza in vecinatatea lor; insa, putine sunt famliarizate cu o persoana care sta pe o masina,in orice pozitie, urmarindu-le si incercand sa le fotografieze. In schimb, fotografiaza pasarile din interiorul masinii tale. Cu acest lucru in minte, parcheaza masina in asa fel incat sa surprinzi pasarea intr-un mod frumos, natural. In plus, poti pozitiona masina inat pasarea sa se simta comfortabila cu prezenta ta. Fii rabdator pana se obisnuiesc cu noii “musafiri”.

  1. Ofera hrana pasarilor pentru a le atrage.

Pasarile, indiferent de specie, ofera un spectacol interesant atunci cand incep lupta pentru mancare. Daca arunci firmituri de paine, malai sau boabe de grau in directia lor, vei vedea cum acestea se vor napusti asupra lor. Astfel, vei avea ocazia sa le fotografiezi cu aripile deschise, la aterizare si in timp ce mananca.

  1. Pentru a obtine fotografii grozave cu pasari, foloseste o viteza mare de expunere.

fotografierea pasarilorCu totii stim ca pasarile zboara intr-o clipita, si dispar intr-o clipire. Pentru a capta o pasare in zbor, trebuie sa ai setata o viteza mare de expunere, de preferat una de 0.002 secunde.

Acestea fiind spune, as mai adauga faptul ca poti face fotografii cu pasari si fara a te gandi neaparat la prim-planuri cu teleobiectivul. Ansamblul de mai multe pasari in zbor sau aliniate pe un fir de inalta tensiune, sau un grup de rate plimbandu-se pe lac – toate acestea pot reprezenta un subiect bun de fotografiat si cu un obiectiv obisnuit.

2 thoughts on “Ghidul fotografului incepator: fotografierea pasarilor

  1. Aproape fiecare tutorial este parțial…de ex aici nu se vorbește despre focalizare. Un începător ce focalizare va folosi ca s iasă pasarea clara??

    • Salut! Focalizarea trebuie adaptata echipamentului, subiectului, fundalului și luminii existente. Dacă fotografiezi păsări care stau așezate liniștite, poți aborda fotografia ca un portret. Lucrurile se schimbă când vrei să fotografiezi păsări în zbor. Aici aproape sigur nu reușești să ții pasul fără auto-focus. Dacă obiectivul e luminos și lumina e bună în principiu e de folosit autofocus continuu folosind punte de focalizare în cruce. Dacă condițiile sunt mai dificile e de recomandat folosirea punctului de focalizare central. Dacă fotografiezi pe ceață sau amurg ai șanse mai mari de reușită cu focalizarea manuală. Pentru fotografie de grupuri de păsări în lumină bună ori urmărești un individ care să te ajute să ții în focus tot grupul ori alegi un autofocus continuu 3D. În multe situații un autofocus este păcălit de fundal. Aici e bine să lucrezi cu un punctul de focalizare central însă trebuie și întemânare să menții punctul pe subiect. În funcție de distanță, obiectiv,i lumină și dimensiunile subiectului e foarte important să reglezi profunzimea câmpului însă fiind constrâns la expuneri scurte datorită miscării ample, a unui obiectiv „lent” probabil (datorită bugetului limitat), a luminii dificile, deschiderea mică a diafragmei poate fi nepotrivită, sacrificând profunzimea câmpului. Îți recomand să-ți creezi condiții de test ca să-ți cunoști atuurile și neajunsurile echipamentului și în timp vei reuși să-ți gândești poziția și abordarea în teren pentru a avea rezultate mulțumitoare. O fotografie se construiește, nu e doar o întâmplare.