Ghidul Fotografiei Cu Timp Lung De Expunere

Întotdeauna m-au lăsat mască fotografiile cu expunere lungă! Și nu este de mirare! Deoarece sunt foarte de impact, pentru că surprind mișcarea într-un mod inedit.

Haide să vedem mai jos aceste cazuri de fotografii inedite și care sunt secretele expunerii lungi care au stat la baza lor.

Iar mai jos vom discuta despre 2 tehnici de expunere lungă (cu filtru de densitate neutră – ND, fără filtru ND dar cu expuneri multiple și cu manipularea fotografică) astfel încât să realizăm și noi astfel de fotografii.

Când vrei să folosești un timp lung de expunere în fotografiile tale?

Cazul 1 – Expunerea lungă pentru apă mătăsoasă

Acest tip de fotografie este poate unul dintre cele mai dese cazuri când se folosește expunerea lungă.

Apele ideale pentru efectul măsos, curgător sunt:

  • râurile
  • valurile mării
  • lacul  – vei obține un lac oglindă
  • cascadele

Cazul 2 – Expunerea Lungă Pentru Dâre De Lumină (Stele, Mașini)

Stelele și mașinile sunt unele dintre cele mai populare subiecte pentru fotografia cu expunere lungă!

  • Stele
  • Drum Mașini
  • Alte Cazuri – Pictura Cu Lumină, Carusel

Cazul 3 – Expunerea Lungă Pentru Un Cer Dramatic Brăzdat De Nori

Trebuie ca norii să aibă o direcție anume față de subiectul static! Ideal este să vină spre punctul tău de stație sau să se deplaseze în sens opus. Mișcarea diagonală sau paralelă nu este de dorit.

Cazul 4 – Expunerea Lungă Pentru A Sublinia Mișcarea Persoanelor

  • persoane dublate
  • efect fantomatic
  • dans
  • mers
  • panning

Ce  înseamnă timpul lung de expunere?

Prin timp lung de expunere putem înțelege expuneri care încep de la 1/8 secunde în sus – cu acești timpi vei obține diverse efecte grafice ale mișcării în fotografiile tale în funcție de scenă.

Astfel, fotografiile realizate cu timp de expunere 1/8, 0.5 sec, 1sec, 60 sec și așa mai departe, pot fi considerate fotografii cu timp lung de expunere.

Cum am discutat mai sus și aici, timpul de expunere trebuie determinate de la caz la caz.

Echipamentul Necesar Pentru A Obține Fotografii Cu Expunere Lungă

Iată mai jos de ce ai nevoie pentru a obține fotografii efect de timp lung de expunere:

  • trepied
  • cameră foto cu stabilizare pe senzor și obiectiv (dacă faci fotografia din mână)
  • camera foto setată să fotografieze în modul RAW
  • obiectivul foto pentru astfel de fotografii este în general angular/superangular (wide/ultrawide)
  • filtru densitate neutră – cunoscut ca filtru ND
  • filtru polarizator – cunoscut ca filtru CPL
  • telecomandă declanșare sau aparat foto care se conectează la telefon pentru a fi controlat de la distanță
  • un card pentru balansul de alb ajută
  • Adobe Photoshop
  • Adobe Lightroom

În funcție de ce tehnică vei opta s-ar putea să ai nevoie mai mult sau mai puțin de echipamentul de mai sus!

1. Tehnica De Expunere Lungă Cu Filtru ND

Această expunere lungă are loc în special în timpul zilei, mai ales dacă este o zi mai luminoasă.

Ai nevoie de:

  • filtru variabil ND de 10 stopuri
  • trepied
  • filtru polarizator pentru a bloca lumina cu încă 1-2 stopuri

Cum procedăm pentru expuneri lungi cu filtru ND

  • facem o fotografie de referință fără filtru ND – pentru a putea seta corect balansul de alb pe fotografia finală!
  • Montăm filtrul și-l punem pe treapta dorită pentru blocarea luminii – într-o zi cu soare 10 stopuri
  • intrăm în modul manual sau prioritate de diafragmă (aperture)
  • setăm cea mai mică valoare ISO (100/200)
  • setăm diafragma f8-f11-f16 – atenție la difragmele peste f11 – în funcție de obiectiv s-ar putea deteriora imaginea – verifică online la ce difragmă începe obiectivul tău să aiba probleme de difracție
  • setăm timpul de expunere în funcție de scenă și tipul de fotografie dorit
  • realizăm fotografie cu întârziere de 2-10 secunde sau declanșăm fotografia cu telefonul mobil/telecomandă

Concluzie: pentru o fotografie cu filtru de densitate neutră (filtru ND) este recomandat să faci două fotografii. Una de referință pentru a putea seta corect balansul de alb pe fotografie finală. Corecția se face în Adobe Lightroom/Photoshop.

2. Tehnica Expuneriilor Multiple Din Cameră Și Adobe Photoshop

Această tehnică poate fi realizată din mână, sau de pe trepied. Olympus permite o astfel de expunere din mână cu ajutorul aparatului Olympus MX1. Noi o vom realiza la calculator dacă nu avem încă o cameră ce permite astfel de tehnici computaționale.

Ideea din spatele acestei tehnici, este că surprinzând mai multe fotografii astfel, de fapt surprinzi și mișcarea. Suprapunând imaginile, vei surprinde un efect asemănător unui timp lung de expunere direct din cameră (deși timpul tău de expunere a fost unul scurt.

Exemplu despre cum se execută.

  1. realizează 30-50-100 de fotografii la interval de 3-5 secunde (eu prefer să fac un time lapse – și astfel împușc mai mulți iepuri deodată)
  2. încarcă fotografiile în Adobe Photshop în modul stack: File > Scripts> Load Files Into Stack
  3. bifează ambele căsuțe: de aliniere și de creere a unui „smart object”. Dacă ai făcut fotografia de pe trepied poți să sar peste aliniere, deoarece este un proces care durează – deși câteodată este necesar și când ai realizat fotografiile de pe trepied (dacă a bătut de exemplu vântul puternic).
  4. o dată încărcate alege modul layer> smart object>stack>mode mean și Adobe Photoshop îți va crea fotografia cu expunere lungă deși nu ai folosit nici un filtru!

Atenție, s-ar putea să apară niște artefacte față de o expunere reală! Acestea le corectezi tot în Adobe Photoshop.

Recomandări

Concluzii

Pentru reușita fotografiilor cu timp lung de expunere ai nevoie de un subiect potrivit pentru acest tip de fotografie. Înainte de orice este important să găsești elemente mișcătoare pe care să le pui în contrast cu un element static.

După ce ai indetificat bine subiectul și elementele, compune imaginea și folosește-te de echipamentul pe care-l ai la îndemână.

Metoda mea preferată este să folosesc tehnica time lapse deoarece împușc mai mulți iepuri deodată (video, fotografii individuale și fotografii cu efect lung de expunere).