Fotografia Pe Film Cu Smena 8M Si Kodak ColorPlus 200

Fotografia pe film este o pasiune ce reînvie precum pasărea phoenix din cenușă. Ba mai mult decât atâta, procesul manual și tihnit în fotografierea pe film, asigură o satisfacție garantată.

Pentru acest experiment am folosit:

  • bătrânul Smena 8M singurul aparat pe film pe care-l aveam.
  • film Kodak ColorPlus ISO 200

Detalii Tehnice Ale Aparatului Pe Film Rusesc Smena 8M

  • a fost produs in USSR
  • corpul este din plastic
  • are un vizor mic greu de încadrat cu el
  • are etui de piele – ceea ce asigură izolarea lui de lumină când ai film în el
  • are o focală de 40mm
  • diafragma merge de la F4-F16
  • viteza obturatorului de la B – 1/250
  • poate fi acționat și cu telecomandă
  • greutate – 261 gr
  • focalizarea este manuală (pe zone – poți alege distanța) – și nu ai nici un indiciu că ai focalizat – de aceea este ideal a fi folosi pentru fotografii cu un câmp vizual larg – deci F8 și focalizare la infinit. 
  • Are indicii tip iconție pe ce să focalizezi – astfel poți alege portret, copii, clădiri, copaci sau infinit – și merg destul de bine!
  • La fel și viteza obturatorului este inscripționată pe partea dreaptă, dar în față sunt indicații pentru începători, precum: soare, semi înnorat, înnorat etc.

Despre Kodak Color Plus 200

Este un film cu 36 de poziții, din care o să observi mai jos cum am obținut 38 de poziții și are  o sensibilitate la lumină ISO 200.  Granluația este fină și culorile sunt vivide, saturate, contrastante – specific Kodak aș spune.

L-am luat cu 15 lei, online am văzut că se găsește și cu 10-12 lei.

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Pregătiri

  • am încărcat filmul în aparat pintr-o metodă inedită pe care am găsit-o pe net – și anume de coada filmului am prins o bucățică de bandă adezivă pe care am folosit-o pentru poziționarea filmului în rolă – astfel nu am fost nevoit să scot filmul și să pierd două pozitiții – deci dintr-un film de 36 poziții am obținut 38 de poziții
  • Filmul folosit are ISO 200 iar SMENA 8M are viteza obturatorului până la 1/250 – deci am ales fotografierea scenelor cu multă lumină. Am încercat și niște cadre la 1/60 dar chiar numai stiu care sunt.
  • Diafragma aparatului merge de la F4 la F16 – și rotița de pe obiectiv era puțin deplasată, deci nu știam exact când sunt la F8

Expunerea Cu Ajutorului Altui Aparat

Aparatul de fotografiat pe film Smena 8M nu are nici un mod de expunere încoporat. Astfel ori știi tu expunerea ori foloseși un alt exponometru.

Soluții pentru expunere:

  • personal am folosit aparatul FujiX100 pe manual. Am setat ISO 200 și diafragma F4/F8 urmând să ajustez timpul indicat pe Smena 8M
  • există și aplicații de telefon mobil precum „light meter
  • exponometre specializate

Utilizare

Fiind prima oară când l-am utilizat, după zeci de ani în care m-am holbat la acest aparat foto ca și copil, rezultatele sunt parțiale.

Utilizarea la început a fost destul de dificilă pentru că tot trebuia să sucesc aparatul cu obiectivul în sus spre mine ca să văd setările. Acesta ar fi cel mai mare minus ce l-aș avea de comentat. Faptul ca trebuie sucit aparatul în sus, ajustat și folosit.

Al doilea punct în minus, de care uitasem (dar vai ce amintire a copilăriei), era declanșarea:

  • armarea se realizează cu un trăgaci aflat pe obiectiv, iar dacă nu ești atent când declanșezi și nu ții degetele retrase, trăgaciul se va lovi de mâna ta, dând astfel peste cap timpul de expunere – deci atenție aici!

Rezultate Și Developare

Am un centru lângă mine și i-am rugat să developeze filmul. A durat vreo două săptămâni. Din 38 de cadre au reușit să-mi scaneze cu succes vreo 10 restul au dungi de scanner. Primul scan a fost foarte slab dar am obtinut rezultate bune în post-procesare. La al doilea scan calitatea este mult mai bună, dar iar am acele dungi – aștept să inspectez filmul să văd dacă nu e de la aparat.

Astfel iată mai jos o galerie cu pozele obținute – sunt uimit de calitate lor tehnică (și repet sunt prelucrate pe un scan extrem de „zgomotos” și defectuos – urmează pe viitor să revin cu un scan mai de calitate dacă nu mi s-a stricat complet filmul în procesul de scanare).

Ce am învățat

  • față de aparatul digital nu am un indicator astfel încât să-mi dau seama dacă am aparatul aliniat cu orizontul, sau nu – multe poze strâmbe – le-am corectat în post-procesare
  • nu am rulat filmul complet în unele cazuri – diverse defecte ale aparatului peste care am învățat să trec peste pe măsura ce l-am utilizat (trebuia să țin câteodată apăsat pe declanșator să pot rula tot filmul)
  • utilizarea și procesul este îmbucurător – procesul de fotografiere care te obligă să gândești cadrul bine (orice greșeală costă scump), procesul manual de armare al aparatului, hibele mecanice care pot fi depășite, așteptarea filmului de la developare și așteptarea rezultatului stârnesc emoții de copil îmbucurătoare (precum așteptai cadoul de la Moș Crăciun și nu știai ce este – dar știai că o să te bucuri că totuși este ceva, și trebuie să fie destul de fain)

 

Smena 8M Este Ideal Pentru Dublă Expunere (Suprapunere Imagini Direct Din Aparat)

Photoshop-ul s-a inventat o dată cu fotografia, iar Smena 8M este „fotoșop” la purtător:

 

Scuzați de dungi…

Digitalizare Fotografii

Fotografia pe film este teoretic mai ieftina:

  • filmul 10 – 30 lei
  • developare 10 lei
  • aparat foto – 50-200 lei

Ai un „full frame” cu un preț de intrare de 100-250 lei. Dar ce faci dacă vrei să ai pozele și pe computer? Soluția este digitalizarea lor prin scanare.

Centrul de lângă mine scanează filmul cu 10 lei – super preț, doar ca din 38 de poziții doar 10 au ieșit bine – celelalte aveau dungi de scanner. La F64 și alte centre prețurile ajung la 1leu per cadru și tot așa.

Deci soluția ideală este să ai un centru competent lângă tine, sau să achizționezi un scanner foto – recomandarea este EPSON V500-V600 pentru o calitate optima.

Concluzii

Deja am următorul film în aparatul Smena 8M. Pentru că nu am nici un indiciu ce setări am făcut când am făcut pozele m-am hotarât să țin un jurnal pentru fiecare cadru în parte. Utilizarea lui cât mai des și cu subiecte aproape și la distanță simt că mă ajută să-mi dezvolt un simț de evaluarea a distanțelor pe care înainte nu-l aveam.

Cum am spus și mai sus, utilizarea aparatului foto pe film este îmbucurătoare, iar calitatea complet diferită de cea digitală – nu poți obține fotografii digitale cu look pe film. Nu poți obține aceleași tonuri, străluciri și întrepătrunderi de culori, textură, geometrie (nu că ar excela Smena în aceste calități) și multe alte detalii care poate mie-mi scapă. Dar detalii care contează… detalii care definesc o atmsoferă, detalii care pot face o dintr-o poză banală o poză mai bună!

Uită-te la calitatea per întreg (nu pixel peeping) al acestor fotografii – este ideală pentru tipărire format standard de poză, cât și pentru distribuire pe Internet. Au o anumită calitate vizuală, atmosferă, colorit ce nu poate fi reprodusă digital. De aceea încurajez pe oricine este pasionat de fotografie, să ia un aparat pe film – experiența este una de calitate care te dezvoltă creativ, cât și tehnic. Căci să nu uităm cele trei atribute ale fotografie: tehnică, artă, filosofie.

 

 

Lasă un comentariu