Fotografia De Peisaj Cu Telefonul Mobil În 10 Sfaturi Detaliate

Cel mai adesea subiectul fotografiilor sunt peisajele – atat cele naturale cat si cele urbane. atunci cand folosim telefonul pentru a fotografia peisaje, trebuie sa ne gandim in primul rand la orientarea acestuia.

De cele mai multe ori, pentru un peisaj telefonul trebuie tinut in pozitie orizontala, dar, aceasta nu este neaparat o regula.

Ea poate fi “incalcata” daca in cadru avem cladiri inalte, un munte inalt al carui varf vrem sa-l evidentiem, sau copaci inalti a caror inaltime vrem sa o punem in evidenta.

Diagonalele si liniile conducatoare

Intr-un peisaj putem avea mai multe tipuri de linii: linia orizontului, linia copacilor, trunchiul copacilor, marginea cladirilor, delimitarea muntilor, drumurile, gardurile, dar chiar si omul poate reprezenta o linie scurta. Mai mult decat atat, ia in considerare si umbrele elementelor din compozitie, care la randul lor sunt liniare.
Pozitionarea acestor “linii” in cadru este importanta pentru echilibrul vizual al imaginii (cu alte cuvinte, pentru ca imaginea sa fie placuta). Liniile converg de obicei catre centrul de greutate al imaginii sau catre zona in care se intersecteaza treimile.
In exemplul alaturat, sagetile indica cum merge privirea de-a lungul fiecarei linii date de delimitarea muntilor. Trei dintre aceste linii converg in punctul de la intersectia treimii in partea stanga-sus; iar sageata de mai jos, in sens crescator de la stanga la dreapta, echilibreaza compozitia.

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Incadrarea orizotnala sau verticala

Putem avea atat peisaje pe verticala, cat si pe orizontala. Nu exista nicio regula care sa spuna ca peisajele sunt doar orizontale.

Centrul de greutate

Sa analizam putin fotografia alaturata…

  • In primul rand ne place pentru ca are acest colorit deosebit, dar de norii violeti, a caror culoare se oglindeste si pe lac.
  • Ne place si pentru ca avem acea simetrie de oglindire a intregului peisaj.
  • Dar, ne place si pentru ca avem un element “viu, miscator” in aceasta compozitiei: ratele.

Elementrul viu (fie om, fie animal) este extrem de important pentru a da viata peisajelor si a le face mai interesante. El este centrul de greutate vizuala.

Aici, dara lasata de rate pe apa joaca rol de linii conductoare pentru privire, iar pozitia lor in cadru echilibreaza compozitia (vezi pozitia ratelor raportata la restaurantul de pe mal).

Momentul ideal

Peisajele sunt mai de impact daca sunt fotografiate intr-un anumit moment al zilei. asadar, alaturi de peisajul insusi, urmatorii factori sunt decisivi in crearea fotografiilor de peisaj deosebite:

Vremea

Vremea “rea” este defapt “cea mai buna” pentru fotografi. Chiar si un mic nor poate schimba scena complet. Mai ales la rasarit si apus, prezenta sau absenta norilor va determina o cu totul si cu totul alta atmosfera si stare (de la linisititor la dramatic).
Ca fotograf trebuie sa observi lumina si sa poti anticipa felul in care se va modifica in timp. De asemenea, nu strica sa ai putine cunostinte despre tipurile de nori, pentru a putea previziona evolutia lor pe o durata scurta de timp.
Din punct de vedere tehnic, scenele pline de dramatism implica mai putina lumina decat conditiile ideale. Camera telefonului insa, beneficiaza de o diafragma larga, ceea ce permite fotografierea de peisaje intunecate, adaugand eventual o setare ISO mai mare. abia dupa ce soarele apune se pune problema unui trepied.

Anotimpul

Fiecare anotimp are un colorit specific. O fotografie de peisaj care impresioneaza este aceea in care coloritul specific al anotimpului este mai bine pus in evidenta de editare si compozitie.
Obiectele care compun peisajul dau privitorului o anumita senzatie. Daca culorile anotimpului sunt in armonie cu semnificatia si senzatia data de compozitie, atunci imaginea este mai patrunzatoare.

Mai jos sunt cateva imagini realizate in acelasi loc, la aceeasi ora, dar anotimpuri diferite (cu Huawei P10):

Pe scurt, acestea sunt caracteristicile celor patru anotimpuri:

  • Primavara: Predomina verdele crud si contrastele puternice.
  • Vara: Culori mai sterse, mai putin intense, mai ales in departare.
  • Toamna: In octombrie ai cele mai vibrante culori, cea mai mare diversitate de posibile cromatici. Iar in noiembrie predomina nuantele de maro si gri.
  • Iarna: Culori reci, de la albastru la violet, scene luminoase si aerisite (neincarcate).

Conditiile de iluminare (ora din zi)

Lumina solara este factorul cel mai important in fotografia de peisaj. Lumina soarelui poate da efecte foarte variate, depinzand nu doar de conditiile atmosferice, ci si de momentul zilei.

Asadar, este normal sa vrem sa fotografiem in zile fara o perdea deasa de nori, dar, si soarele fierbinte al amiezii trebuie evitat.

Soarele puternic este stanjenitor si produce o iluminare seaca, lipsita de interes vizual, datorita pozitionarii lui chiar deasupra capului.

Care ar fi cel mai potrivit moment al zilei pentru peisaje? Ei bine, cunoscutul proverb “cine se scoala devreme departe ajunge” este mai mult decat valabil pentru fotografi. Cele mai proprice momente pentru obtinerea de peisaje spectaculoase sunt cuprinse intre 30 de minute inainte de rasaritul soarelui, si 60 de minute dupa rasarit. Cu alte cuvinte, este vorba despre ora de aur, cand culorile au o tenta aurie, stralucitoare, si sunt mai contrastante datorita pozitionarii soarelui mai aproape de orizont.

Exista insa si peisaje frumoase facute dupa apus, in timpul numit “ora albastra”. Caracteristica acestora este tenta albastruie pe care o capata nu doar cerul ci si obiectele din compozitie. Ora albastra este ideala pentru peisajele citadine deoarece albastrul intens si intunecat, preluat si de cladiri, vine in contrast cu luminile aprinse ale orasului.

Mai jos sunt cateva sfaturi care sa te ajute la obtinerea de fotografii mai bune indiferent de ora din zi:

Dimineata si seara


Rasariturile si apusurile sunt foarte tentante, dar, inainte de a actiona, gandeste-te la ceva creativ.

Subiectul tau nu ar trebui sa fie insasi cerul innrosit, ci altceva. Rasaritul/apusul este doar un fundal pe care “il pui” in spatele subiectului.
Poate fi vorba de niste siluete, sau, poti folosi blitul pentru a pune in lumina subiectul.

Cu telefonul in mana, pleaca in cautarea subiectului – de exemplu, pescarii.

La pranz in zi insorita

In astfel de conditii, culoarea cerului si a apei poate fi amplificata folosind filtrul polarizator.

Cauta un loc la umbra si fa de acolo fotografia. Preferabil este sa ai soarele in spate sau in lateral, nu in fata.

Iana soarele este mai mult timp aproape de orizont, ceea ce va face ca umbrele sa fie tot timpul zilei lungi. Umbrele lungi pot produce compozitii interesante.

La pranz in zi cu nori

Concentreaza-ti atentia pe obiectele din prim-plan, si incearca sa cuprinzi cat mai putin cer in compozitie.

Daca perdeaua de nori este compacta, cerul devine aproape alb in exepunere – asa cum se vede in exemplu. Daca compunerea nu permite altfel, poti incerca o inlocuire a cerului prin dubla-expunere.

Totodata, ai parte de o lumina plata – buna pentru flori, mai putin buna pentru peisaje.

Dupa apusul soarelui

Primele minute imediat dupa apus sunt inca usor de fotografiat.

Apoi, pe masura ce luminozitatea scade, activeaza modul de fotografiere nocturna sau modul manual, crescand timpul de expunere si stabilizand in acelasi timp telefonul. Retine faptul ca, pentru o mai buna calitate a pozelor, este de preferat sa stabilizezi telefonul decat sa cresti valoarea ISO.

Recomandare

Avatar

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

Leave a Comment