Cum se vede o fotografie?

Vorbim mereu despre aparatura si despre cum se fac fotografiile, dar, mai deloc despre cum se vede o fotografie dupa ce a fost ea facuta. Te-ai intrebat vreodata cum percepe audienta ta fotografia pe care ai facut-o? Poate ca te asteptai sa primesti multe „like-uri” pentru o poza postata, dar ai avut surpriza sa nu se intample asa.
Avand mai multe fotografii care infatiseaza acealasi lucru, si facand abstractie de faima fotografului, constatam ca unele imagini sunt mai apreciate decat altele.

Ce anume face diferenta intre fotografiile care au success si cele care nu au? Aceasta dilema este cu atat mai frustranta atunci cand imaginile comparate respecta regulile de compozitie si nu prezinta greseli tehnice de expunere.

Paranteza: Flori, pisici si alte lucruri „fotogenice” dar „cliseiste” tind sa aiba mai mult success indiferent de calitate.  Nu fac insa acum referire la acest aspect – al cliseelor nemuritoare – ci la fotografii care se vor a fi creative, originale, artistice.

Exista trei aspecte care pot influenta major perceptia asupra unei fotografii aruncate in oceanul imaginilor din social media. In cele ce urmeaza am sa le detaliez, de la cel mai simplu, la cel mai complex.

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Primul aspect pe care trebuie sa-l ai in  vedere este CALITATEA AUDIENTEI.

Cu alte cuvinte, depinde prin ochiii cui se vede o fotografie.

Fiecare vede fotografia intr-un mod subiectiv, prin prisma propriilor emotii si trairi acumulate de-a lungul vietii. S-ar putea ca aceastea sa nu se intersecteze deloc cu ceea ce ai vrut tu sa exprimi. Motivul este faptul ca fiecare grup are o anumita cultura la baza. Grupurile (serioase) destinate fotografiei au un simt artistic mai cultivat, iar modul lor de a privi imaginile este mai elocvent, mai critic, si te poate ajuta sa iti estimezi corect nivelul.

Esti sigur ca ai postat fotografia ta in grupul care trebuie? Daca postezi o fotografie de incepator intr-un grup de avansati, vei avea parte de neplaceri. Daca postezi o fotografie de avansati intr-un grup de incepatori, va ploua cu felicitari si aprecieri, dar nu vei stii niciodata valoarea reala a imaginii.

Nu comparam mere cu pere. Daca consideri ca imaginea ta este exceptionala, incarc-o intr-o galerie precum viewbug, flikr, 500px, etc. si nu te limita la facebook si pinterest. Din pacate, audienta pe site-urile de social media este mixta, controversata, si iti poate crea falsa impresie ca esti pe drumul cel bun.

Al doilea aspect este cel al EDITARII.

Sa-ti spun ceva ce mi s-a intamplat nu de putine ori. De-a lungul timpului am evoluat in ceea ce priveste editarea foto, si am invatat sa scot tot ce este mai bun chiar si dintr-o poza banala. Rasfoind apoi dosarele mai vechi, cu poze de dinaintea aparitiei Lightroom-ului, am inceput sa le vad cu alti ochi. Am gasit printre „vechituri” un potential nebanuit.

Editarea chiar poate face minuni. Trebuie sa recunoastem ca o fotografie foarte buna, daca nu este pusa in valoare cu o editare potrivita, poate trece neobservata. Editarea nu este deloc ceva de neglijat. Daca vrei ca fotografiile tale sa fie observate si apreciate la adevaratul lor potential, asa cum te astepti, trebuie sa le editezi corespunzator.

Fie ca iti place sau nu ideea, adevarul este ca fotografiile mai saturate si mai contrastante au intaietate. Ochii sunt atrasi de contraste si culori vii. Fara exceptie, fara a conta acea cultura de care am vorbit mai devreme.

In momentul incare incepi sa te prinzi cum sta treaba cu editarea, atunci cand fotografiezi o scena, iti poti deja imagina cum ar iesi ea daca ai editat-o, si nu te-ai mai grabi sa o consideri nereusita pentru ca nu arata bine direct din aparat. Deci, o fotografie „se vede” de catre fotograf si prin prisma unei viitoare editari.

Exista insa si alte editari care pot imbunatati substantial impactul vizual. Sunt foarte atractive si fotografiile care au o cromatica ce creeaza atmosfera. In special o atmosfera calda. Aceasta atmosfera o vei obtine cu o desaturare selectiva pe canale, filtre si presetari „vintage”.

Al treilea aspect este cel al DINAMISMULUI COMPOZITIEI.

Sa presupunem ca te-ai adresat audientei potrivite cu o fotorafie frumos editata. Si totusi, in aceste criterii se incadreaza o majoritate a fotografiilor bune si foarte bune. Unele primesc insa mult mai multe vizualizari. Iata de ce:

O fotografie statica nu va fi la fel de atragatoare precum una dinamica.

Exemplu de tensiue dinamica in fotografie.

Cu cat compozitia (aranjarea elementelor) contine mai multe axe diagonale (cu cat subiectul poate fi redus la o forma geometrica cat mai indepartata de un patrat sau un dreptunghi), cu atat fotografia va fi mai dinamica. De aici provine termenul de tensiune dinamica.

Tensiunea dinamica este cea care poate face diferenta dintre o fotografie buna si una excelenta. Poti sa “respecti” regulile de incadrare, sa ai diagonale si proportii bune, dar fotografia sa nu fie totusi atragatoare. Lucrurile se schimba daca iei in considerare si o accentuare a tensiunii dinamice prin unghiuri si perspective deosebite.

Ochii se plimba dintr-un punct in altul al unei fotografii intr-o directie data de o senzatie de miscare aparenta. Miscarea aparenta poate fi, de exemplu, de la mare la mic, de la obiectele apropiate spre cele indepartate. Exista insa si o directie a privirii data de liniile conducatoare din acelasi plan. Vom vorbi mai in detaliu despre acestea in alt articol.

De asemenea, pentru a evita compozitiile banale, plictisitoare, va trebui sa ai in vedere un centru de greutate vizuala, un punct de interes care sa capteze rapid atentia.

In momentul in care inveti cum sa vezi si sa compui imagini dinamice, automat vei putea atrage mai multe vizualizari si aprecieri decat pana atunci. Este cea mai grea „treapta” a evolutiei in fotografie, dar si cea mai importanta. Ea reprezinta trecerea de la fotografii foarte bune la excelente.

CONCLUZIE: 

Fiecare fotograf cu adevarat pasionat se straduieste sa obtina imagini cat mai calitative, de cele mai multe ori insa dintr-o perspectiva egocentrica. Nu trebuie neglijat raspunsul la intrebarea: cum se vede o fotografie prin ochii celorlalti? Intelegand cum compunerea si cromatica unei imagini afecteaza perceptia vizuala, se pot crea povesti care sa patrunda adanc in sufletul audientei.

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

Lasă un comentariu