Cum „salvam” o poza prin editare in alb-negru

Inainte de a incepe, vreau sa-ti atrag atentia asupra catorva lucruri pe care nu trebuie sa le pierzi din vedere:

  • Editarea excesiva poate strica fotografia in loc sa o salveze.
  • Nu orice fotografie poate fi salvata. Daca este nefocalizata, nu mai ai ce sa-i faci.
  • Ideal este sa faci fotografii bune direct din aparat, care sa nu necesite o prelucrare majora.

Uneori trecem in fuga pe langa un subiect „bun de pozat”, si dintr-un motiv sau altul, nu apucam sa facem setari si pregatiri pentru o expunere optima. Mai mult decat atat, poate ca pozitia soarelui nu este tocmai ideala pentru acel subiect. Dar instinctul nostru este sa apasam butonul declansator, si apoi ne trezim cu o multime de poze mai putin bune pe calculator.

Avem doua optiuni: fie le stergem… fie incercam sa le salvam prin editare.

Cea mai sigura metoda de a salva o poza este transformarea ei in alb-negru. Spun ca este cea mai sigura deoarece alb-negrul poate inlatura perceptia de „zone arse” si „aberatii cromatice” aparute in jurul crengilor copacilor. Acesta este si cazul fotografiei cu podul, cea pe care o vom edita.

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Primul pas este intarirea contrastului. In general eu prefer sa intaresc contrastul inainte de a transforma fotografia in alb-negru. Asta nu inseamna ca am si terminat cu contrastele. Voi reveni asupra lor si dupa conversie.

Pentru ajustarea contrastului ma folosesc de histograma, in LEVELS. Trag cursorul din partea stanga a histogramei (reprezentand zonele intunecate) spre dreapta, iar cel din partea dreapta (zone luminoase) spre stanga. La final, valorile de mijloc ale histogramei vor fi cuprinse intre cele doua cursoare mutate.

Pasul urmator este transformarea in alb-negru. Pentru aceasta fotografie am ales presetarea „maximul white”. Valorile acestei presetari sunt de +100% pe fiecare canal de culoare. Apoi, am decis sa adaug si o „atmosfera” mai rece, un albastru cu saturatie de 4%. Pentru aceasta am bifat casuta de la „Tint”.

Dupa acesti primi doi pasi fotografia arata deja mai bine. Cerul ars si albastrul cyan din zona muntelui mai indepartat au capatat un aspect „ca de ceata”. Dar, inca se pot face imbunatatiri – se vede inca ca cerul nu este bine expus.

Revin putin asupra contrastului. Intr-o fotografie alb-negru, spre deosebire de una color, „ai voie” sa exagerezi putin contrastul. Poti face acest lucru curband linia functiei CURVES in forma literei „S”. Cu cat curbarea va fi mai pronuntata, cu atat contrastul va fi mai mare. Aici, fiindca deja am marit contrastul in primul pas, nu este nevoie de un S puternic.

Contrastul marit ajuta la cresterea impactului vizual creat de imagine, dar, prin ajustarea facuta luand ca reper copacii, am albit si mai mult cerul (care deja era supraexpus in fotografia color).

Daca fotografia ar fi fost facuta in RAW, modificarea expunerii ar fi fost mult mai usoara, fara pierderi in ceea ce priveste calitatea imaginii. Dar, aici am lucrat doar pe JPEG. Folosind functia EXPOSURE, am redus expunerea cu -0.50. Fotografia a devenit „mai gri”. Cerul acesta imi da impresia ca ar fi fost mai albastru in originalul color.

Ceea ce vreau sa obtin acum este urmatoarea transformare: In imaginea initiala, cerul ars este mai alb decat podul. Dar, in mod normal, in conditii atmosferice mai bune, podul ar fi fost mai alb decat cerul. Asadar, vreau sa inversez diferenta de luminozitate intre cele doua elemente ale compozitiei.

Mai intai, in LEVELS, am adus cursorul de la „Output Levels” spre stanga, asa cum este prezentat in imaginea de mai jos.

Apoi, am tras de cursorul zonelor luminoase spre stanga, pentru a corecta histograma noii expuneri.  Deja ne apropiem mai mult de o fotografie mai buna decat originalul de la care am pornit.

Si acum incepe distractia… Ceea ce vreau sa fac este posibil doar in programele de editare care permit lucrul cu straturi (layers). Creez un strat duplicat – o copie a fotografiei. In stratul superior sterg toata zona din jurul podului. „Hardness” la „Eraser” trebuie sa fie zetat la zero. In acest strat „al podului”, am facut urmatoarea editare: cu ajutorul functiei SELECTIVE COLOR, am selectat culoarea alba si am redus cu -46 % nivelelul de negru. In acest fel, am facut „albul podului mai alb”, fara a afecta cerul.

Mai jos este fotografia editata, asa cum arata ea la final.

Mai simplu ar fi fost sa lucrez din start pe doua straturi, dar, ideea de a face podul mai alb decat cerul mi-a venit dupa ce am incercat primii pasi ai editarii. Se intampla deseori sa incepem o editare fara a avea clar in minte ceea ce vrem sa obtinem, si atunci „testam” rezultatul diverselor modificari posibile. Dupa o perioada de „experimente” vei invata sa anticipezi rezultatele, si vei putea scurta editarea la mai putini pasi.

 

 

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

Lasă un comentariu