Cum sa valorifici pozele tale cu mancare

Cred ca deja ai aflat: fotografia culinara este un domeniu al prezentului si al viitorului!

Daca inveti fotografie culinara, inveti, implicit, si fotografie de produs, ceea ce iti aduce nenumarate oportunitati financiare.

Si acum, sa trecem la lucrurile serioase…

Exista mai multe metode de a vinde fotografiile tale cu mancare. Acestea se impart in urmatoarele categorii:

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

  • Bloguri culinare cu retete
  • Contract permanent cu o firma din domeniul culinar (se intampla destul de rar si putini sunt cei care obtin asemenea contracte)
  • Contracte ocazionale pentru restaurante/localuri/producatori locali
  • Contracte „la distanta” pe platforme de microjoburi (aceasta din urma este preferata mea, si cea care mi-a adus cel mai bun venit)
  • Fotografii de tip stock
  • Crearea de tablouri cu natura statica culinara

Fotografii pentru bloguri culinare

Daca ai un blog cu retete culinare, cel mai probabil il monetizezi deja pe mai mule cai. (Cum ar fi reclamele platite, dar, nu despre asta vreau sa iti vorbesc). Rolul fotografiilor de calitate este de a atrage vizitatorii. Avand mai multi vizitatori (creste traficul) automat creste si venitul obtinut din metodele de monetizare aplicate pe site.

Mai exista si posibilitatea de a crea posturi platite. Unii producatori iti pot cere sa gatesti folosind ca ingrediente produsele lor, eventual chiar sa faci o recenzie. Ei te vor plati, si urmeaza sa te recomande daca faci o treaba buna, cu poze frumoase.

Acest lucru merge si in sens invers: articolul cu pozele va fi publicat pe site-ul oficial al producatorului, unde va aparea si mentionarea numelui tau.

Cand strangi mai multe retete poti crea un ebook pe care apoi il poti vinde online. (Vezi cazul naturolog.ro -> „Retete ales pe indelete culese„)

Cu cat sunt mai frumoase si mai originale fotografiile de pe blogul tau, cu atat vei atrage mai mult atentia unor firme care ar avea nevoie de „servicii de fotografiere”, pe tema culinar sau chiar si altceva.

Fotografii pentru companii din domeniul culinar

Exista multe retele de magazine care au nevoie in permanenta de noi fotografii pentru a promova produsele in cataloage, reviste (precum cele pe care le gasesti in posta aproape zilnic). Cine crezi ca realizeaza pozele din aceste cataloage? Ei bine, fotografi special angajati, pe termen lung sau cu contracte pe proiecte cu termen scurt.

Vrei sa obtii si tu un astfel de contract? Atunci trebuie sa inveti fotografie culinara in asa fel incat fotografiile tale sa depaseasca concurenta.

Retelele de supermarketuri nu sunt singurele companii care au nevoie de fotografi pentru produsele lor culinare.

Iata o lista intreaga de posibili clienti ai tai:

  • Supermarketurile
  • Restaurantele
  • Companiile producatoare de mancare
  • Revistele de specialitate

De cele mai multe ori, este nevoie de contact direct cu clientul, stabilirea unor contract cu termeni clari (numar de fotografii, locatie pentru sesiunea foto, exclusivitate, etc.), bugetul stabilindu-se personalizat de la caz la caz.

Acest contact direct cu clientul nu trebuie sa fie neaparat unul fata catre fata. Daca este vorba despre un business local, da. Insa, am lucrat si la distanta, cu companii din strainatate, caz in care am gatit mancarea, am asezat scena in bucataria mea, si am fotografiat la mine acasa. Din experienta iti pot spune ca acest tip de micro-joburi este cel mai bun daca luam in considerare raportul oportunitati-efort-castig.

Singurul neajuns este faptul ca iti ploua in gura si se racese mancarea pana cand poti sa o degusti 🙂 (dupa ce o fotografiezi).

Fotografii culinare pe site-urile de microstock

Multi dintre cei care citesc acum acest articol stiu probabil despre site-urile de microstock si poate au si incercat deja sa vanda fotografii prin intermediul lor.  Te sfatuiesc sa nu consideri acest mod de valorificare a fotografiilor culinare ca pe ceva primar, ci, ca o sursa de venit suplimentar. Motivul este faptul ca deja exista un numar foarte mare de imagini in bazele de date ale acestor site-uri.

Mai trebuie sa ai in vedere si faptul ca ai nevoie de multe imagini pentru ca venitul astfel obinut sa merite efortul. Tine cont si de faptul ca site-ul pe care le incarci va primi un comision destul de mare din pretul afisat.

Partea buna este ca odata ce ai incarcat fotografiile, nu mai ai batai de cap, vanzarea lor se desfasoara pe pilot automat.

Fotografii culinare pe post de tablouri

Ai auzit probabil despre moda de a printarii de fotografii cu peisaje pe panze si a le vinde sub forma de tablouri. Ele sunt intr-adevar decorative la un pret mai accesibil decat o pictura, si de aceea, se vand bine. Am spus peisaje, dar, daca reusesti sa compui o natura statica frumoasa cu mancare si alte obiecte, sunt sigura ca ar fi la fel de bine vazuta si decorativa ca un peisaj, poate chiat mai interesanta. Mai ales pentru bucatari,  bucatarii si restaurante.

In concluzie:

As vrea sa nu pierzi din vedere faptul ca mereu va fi cerere pentru fotografia de produs, cat timp exista comertul. De ce sa nu profiti si tu de acest val?

Tu, in calitate de fotograf culinar sau de produs, ai ocazia sa iti vinzi atat serviciile cat si produsele!

Cu fiecare cadru, cariera ta avanseaza rapid. Cu fiecare fotografie reusita, bugetul tau creste si vei fi din ce in ce mai cautat.

E adevarat, exista multi fotografi in aceasta lume, insa niciodata nu sunt prea multi, pentru ca fotografia este cel mai iubit mod de a comunica.

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

Lasă un comentariu