Cum sa-ti antrenezi ochiul fotografului – Patru lectii practice de viata

Am sa iti arat in acest articol cum gandeste si cum vede fotograful cu acel “al treilea ochi al sau”. Iti voi povesti pe scurt ce am patit eu pana sa-mi deschid acel ochi, ca sa nu treci si tu prin aceleasi experiente dureroase. E mai bine sa inveti lectiile practice de viata pe pielea altuia, nu-i asa?

Lectia 1: Compune imagini in minte, folosind un chenar improvizat

Cand am luat din aer “microbul fotografiei”, eram inca eleva in gimnaziu. Imi aduc aminte cum imi imploram parintii sa ma lase sa folosesc acel unic aparat din casa: un rusesc pe film. Si nu mi-au dat voie. Ca-l stric, spuneau ei, si nu aveam bani de filme. Tot ceea ce am putut face cu el a fost sa privesc prin vizor. Dar, am tinut sa-ti spun acest lucru pentru ca, fii atent…. privitul prin vizor este prima si cea mai importanta lectie de fotografie!

Prin vizor lumea se vede ALTFEL. Practic, lumea capata margini, devine ingradita intr-un chenar dreptunghiular. Acel chenar dreptunghiular este spatiul “de joaca” al fotografului. Lucrurile din chenar vor trebui asezate in asa fel incat imaginea imortalizata sa fie una atractiva, memorabila.

Nici nu este nevoie de un aparat foto pentru a incerca sa vezi lumea ingradita de chenar. Uneste degetele, formeaza-ti singur chenarul, si gata, esti deja un fotograf incepator! Nu glumesc, sa stii. Chiar iti recomand sa faci acest exercitiu pentru a compune imagini mentale, pentru a-ti antrena ochiul fotografului.

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Alternativ, poti sa decupezi un chenar dintr-un carton si sa-l porti cu tine.

Lectia 2: Fii selectiv cu ceea ce fotografiezi

Cu compactul prin iarba.

A doua etapa din viata mea a inceput in liceu, cand dupa multele mele insistente, am primit un aparat foto micut, pe film. Filmul avea un numar de 36 de cadre. Limitat. Iar eu tocmai ce plecam intr-o excursie de o saptamana prin toata Europa. Va dati seama ce ar insemna acum, in era digitala, sa fii limitat la doua filme a cate 36 de cadre intr-o asemenea tura foto? Singura mea solutie a fost sa ma gandesc bine de tot inainte de a apasa declansatorul. Merita sa consum o pozitie de pe film pentru asta?

In felul acesta am invatat sa fiu selectiva cu ceea ce fotografiez. Am invatat sa simt cand lumina este  mai buna. Am invatat sa schimb pozitia in asa fel incat sa am un unghi mai bun. Am cautat sa fac totul cat mai bine, caci nu aveam comoditatea unui numar infinit de cadre.

Acum, in era digitala, am tone de fotografii, mai mult sau mai putin sortate, unele chiar similar, pe care si uit ca le am pe undeva… Daca am uitat de ele, la ce mai sunt bune?

Asadar, retine: A fotografia nu inseamna neaparat a surprinde imagini peste imagini, ci inseamna a fi selectiv cu imaginile care se pot surprinde.

Lectia 3: Priveste dincolo de ceea ce se vede

Cu DSLR-ul pe munte.

Oamenii trec zilnic pe acelasi trotuar pe care il vezi intr-o fotografie care iti place, o fotografie care te face sa te opresti sa o admiri. Oare de ce nu am observat si eu acest lucru? Aceasta este intrebarea celor care se vor a fi la randul lor fotografi.

Dupa ce am primit prima mea camera digitala, un compact, am plecat prin oras, fara grija limitarii la cadre sau la baterie (ca aveam de reverva). Si ce faceam? Cautam sa fac “incadrari”. Cu alte cuvinte, fotografiam strict din punct de vedere al regulilor de compozitie si nimic mai mult. Rezultatul? Imagini bine incadrate, dar… plictisitoare, comune, anoste, neinteresante, fara mesaj.

Daca faci acel mic exercitiu de privit prin chenar, deja ai mai multe sanse sa vezi dincolo de ceea ce se vede. Apoi insa, pentru a nu abuza senzorul aparatului degeaba, mai exista cateva “cuvinte cheie” care iti pot fi de folos:

  • Elemente care se repeta si creaza modele
  • Jocuri de lumini si umbre (nu uita ca fotografia este precum pictura cu lumina)
  • Asocierea dintre trecatori si locul prin care trec
  • Linii si diagonale care impart lumea pe bucati
  • Culori complementare

Este important sa incercam sa vedem lumea altfel, sa vedem dincolo de ceea ce se vede in mod obisnuit, sa facem o poveste. Si totusi, nu peste tot si nu oricand gasim povesti ce merita imortalizate, asadar, nu uita de lectia 2 – fi selectiv.

Lectia 4: Apropie-te in loc sa dai zoom

Descoperire. Foto: Laura Mateescu

Un alt lucru de care trebuie sa tii cont este zoom-ul aparatului foto. Un zoom puternic va determina o estompare a fundalului, iar un ochi experimentat de fotograf va stii cum sa prevada acest lucru.

Cand am primit si primul meu DSLR (in facultate), a existat o perioada in care am avut tendinta de a fotografia obiectele marite, si a obtine un fundal cat mai estompat. Tentatia era oarecum justificata din cauza trecerii de la compact la DSLR. Fotografierea de floricele si alte minunatii macro este insa ceva destul de comun si usor de realizat de catre orice posesor de DSLR.

Un DOF fain nu te face un fotograf mai bun. Cele mai puternice fotografii sunt cele facute fara un zoom mare. Sunt cele in care fotograful surprinde o scena clara, cu accentul pus pe un subiect/mesaj.

Jucandu-ma cu zoom-ul teleobiectivului am invatat insa, la modul dureros, urmatoarea lectie: cu cat folosesti zoom-ul mai aproape de maxim, cu atat imaginea este mai putin clara (se pierde din sharpness). Lectia pe care trebuie sa o inveti este urmatoarea: daca subiectul tau este static, atunci trebuie sa te apropii cat mai mult de el, nu sa “dai cu tunul”. Ce te costa sa faci un-doi pasi in fata?

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

2 thoughts on “Cum sa-ti antrenezi ochiul fotografului – Patru lectii practice de viata

  1. @Bogdan, e adevarat ca zoom-ul are rostul si farmecul lui. Dar aici (in lecția 4) e vorba de un subiect static, de care te poti apropia! Zoom-ul iti schimbă multe din datele “problemei”… începând cu apertura…! 🙂

Leave a Comment