Cum sa te folosesti de liniile de ghidare in fotografie

Iata care este cel mai important truc compozitional, extrem de eficient in obtinerea de fotografii mai bune: foloseste-te de liniile de ghidare (a privirii)! Chiar daca nu stii reguli de compozitie, nu intelegi regula treimilor si cu atat mai putin spirala Fibonacci, daca reusesti sa identifici linii in imaginea din fata ta, poti compune o fotografie buna.

In primul rand trebuie sa intelegi sensul cuvantului „linie” in contextul unei compozitii vizuale. Cuvantul nu trebuie inteles in sensul lui propriu. Exista si linii „adevarate”, cum ar fi de exemplu firele de curent/internet, caile ferate, drumurile, etc.

Sagetile indica sensul privirii de-alungul „liniilor” inlinate date de planurile dealurilor/muntilor.

Insa, atunci cand vorbim de imagini (fotografii, picturi, desene, etc.), o linie este si delimitarea dintre doua forme sau chiar doua culori diferite. Asadar, cel mai simplu de extrapolat sensul cuvantului pentru compozitie, este sa te gandesti la o DELIMITARE ca fiind o LINIE. Chiar si umbra prelunga a unui element poate fi perceputa ca fiind o linie (vezi exemplul alaturat, cu caile ferate).

(Mai mult decat atat, orice obiect sau fiinta poate fi redusa la axe si poate fi geometrizata. Chiar si un om care sta in picioare poate fi considerat o linie verticala, de exemplu.)

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Aceasta delimitare liniara poate fi scurta, lunga, orizontala, verticala, diagonala, groasa, subtire, etc. Toate proprietatile unei linii, si modul in care te folosesti de ele, creaza o anumita senzatie in fotografie.

Liniile drepte, orizontale sau verticale sugereaza stabilitate si contribuie la compozitiile STATICE.

In schimb, daca liniile de ghidare formeaza un unghi ascutit fata de axele verticale si orizontale, atunci apare tensiunea DINAMICA (apar diagonalele si triunghiurile).

Iata o reprezentare grafica schematica a posibilitatilor de compunere atunci cand avem de-aface cu linii verticale si orizontale:

  • Senzatie de stationare (linia se afla intr-o pozitie echidistanta, indiferent de inclinarea sa):

Ca exemplu, vezi omul central din fotografia cu caile ferate de mai sus.

  • Senzatie de miscare accentuata:

  • Senzatie de miscare atenuata (atenuarea este cauzata de pornirea liniei intotdeauna din mijlocul dreptunghiului):

  • Senzatie de miscare libera, negravitationala (linia este mai scurta, sau contrastul de cantitate este mai puternic):

Sa vedem acum ce se intampla in momentul in care liniile sunt inclinate fata de axul vertical/orizontal, si mai mult decat atat, devin din ce in ce mai subtiri pe masura ce se apropie de interiorul cadrului. In acest caz, liniile conduc (ghideaza) privirea dintr-un zona a fotografiei catre o alta zona, si de aici termenul de LINII CONDUCATOARE.

O fotografie intriganta poate avea mai multe puncte de interes, nu doar unul singur. Atunci, privirea trece dintr-un punct in alt punct, in sensul dat de liniile conducatoare. Cand avem elemente in miscare (pasari, oameni care alearga, masini, tren, cai, etc.), directia privirii este insasi directia in care se indreapta acele elemente. Se va crea practic, din punct de vedere vizual, o linie imaginara ce porneste de la obiect spre urmatorul punct de interes.

Dupa cum ai observat, vorbim in general de linii (la plural) si nu de o singura linie. Aceste linii, atunci cand nu sunt paralele (si de obicei nu sunt), se intersecteaza. O compozitie reusita poate fi obtinuta prin plasarea unui element de interes la intersectia liniilor convergente, spre exemplu un tren care se vede venind din departare sau o persoana la capatul unor scari.

Observa triunghiurile din imagine!

Prin intersectia liniilor drepte se formeaza unghiuri.

  • Unghiurile drepte sunt cele mai stabile.
  • Unghiurile mici sugereaza agresivitate, dinamism, miscare.
  • Unghiurile opuse la varf au rolul de a crea o confruntare.
  • Unghiurile ascutite ghideaza privirea in sensul sugerat de varful acestora.

CONCLUZIE:

Iata esenta acestei lectii: Cu cat compozitia (aranjarea elementelor) contine mai multe axe diagonale (cu cat subiectul poate fi redus la o forma geometrica cat mai indepartata de un patrat sau un dreptunghi), cu atat fotografia va fi mai dinamica si deci mai interesanta.  In compozitiile cu o tensiune dinamica accentuata intalnim deseori triunghiuri formate de liniile de ghidare a privirii intre punctele de interes.

Asadar, in loc sa te gandesti la pozitionarea subiectului conform clasicei reguli a treimilor, cauta mai degraba sa obtii triunghiuri in compozitia ta. Nu vei da gres si vei putea fi mai creativ, vei depasi limitele stereotipurilor.

 


About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

Lasă un comentariu