Cum sa surprinzi iarna cu telefonul mobil

De cele mai multe ori, surprinderea manifestarii naturii, in toata splendoarea sa, nu tine de tehnica fotografica. Mai important este sa fii la locul potrivit, in momentul potrivit. Chiar si telefonul, mereu prezent in buzunar sau in geanta, este suficient de bun daca ai cateva notiuni de estetica cu care sa compui.

Daca vrei sa surprinzi iarna in toata splendoarea ei, iesi din casa imediat dupa ninsoare. Nu astepta. Copacii sunt incarcati de zapada doar in primele ore dupa ninsoare. Ulterior, chiar si daca nu este vant, zapada cade sau se topeste repede.

Peisaje de iarna surprinse cu telefonul

Unul dintre lucrurile care imi place la telefon este focala ce permite un unghi larg de cuprindere. Este ideala pentru peisaje.

In fotografia de la Busteni, avem o compozitie care merita discutata.

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Crucea de pe Caraiman este aliniata vertical cu crucile bisericii. Prezenta a trei cruci in cadru este ceva puternic.

Apoi, acest peisaj respecta una dintre cele mai importante, si totusi greu de aplicat, reguli de estetica in fotografia de peisaj: prezenta a trei planuri diferite, astfel:

  • prim-planul cu acoperisul caselor, unde avem un contrast maxim de lumina si umbra
  • planul mijlociu, in care punctul central este biserica
  • planul indepartat, cu muntii inzapeziti si usor acoperiti de nori

Toate aceste elemente sunt intr-un echilibru diagonal. Linia diagonala a umbrei de pe acoperis aproape ca se intersecteaza cu linia norului chiar in locul in care este biserica. Cu alte cuvinte, sunt linii conductoare catre punctul de fuga al privirii.

In punctul de fuga avem iar un contrast puternic intre luminozitatea bisericii si intunecimea brazilor de langa ea. Acest ansamblu este pozitionat in cadru conform regulii treimilor.

Expunerea fotografiilor de iarna

Majoritatea telefoanelor permit ajustarea unor parametrii inainte de a fotografia. Printre acesti parametrii este si luminozitatea (expunerea). Iarna, datorita albului zapezii, pentru ca fotografia sa nu iasa prea intunecata, de multe ori va trebui sa facem o ajustate de +1 la expunere.

Ai insa grija sa nu supraexpui prea mult! O zapada prea alba inseamna imagini cu multe zone arse, in care nu mai poti recupera detalii la editare.

Daca din graba uitam sa facem acest lucru, mai putem corecta la post-procesare, tragand cursorul in fereastra pentru “levels”. Optiunea este prezenta si in versiunea Lightroom pentru mobil. Sau, acelasi efect il poti obtine si in Snapseed, la Instrumente -> Curbe -> Lumineaza, sau Optimizeaza -> Luminozitate. Modalitatile de a regla luminozitatea zapezii in post-procesare sunt multe, dar efectul este mai putin calitativ fata de folosirea unei usoare supraexpuneri in momentul in care faci efectiv fotografia. Asta pentru ca supraexpunerea inainte de declansare actioneaza inainte de aplicarea filtrelor automate de editare cu care este dotat telefonul din fabrica.

Iarna la patrat

Daca gasesti o apa, fie ea cat de mica (o balta), poti crea o compozitie patrata. Patratul amplifica simetria creata de obiectul reflectat si reflexia sa. Astfel de fotografii sunt posibile cu telefonul. Tot ceea ce trebuie sa faci este sa te apleci la un nivel de la care relfexia este cat mai bine vizibila in oglinda apei. Cu alte cuvinte, te ghemuiesti in perspectiva broastei.

Formatul patrat al fotografiilor este deosebit de important. El este preferatul retelelor de socializare fiindca aceste imagini se vad cel mai bine pe ecranul mic si ingust al telefoanelor. De aceea, daca vrei sa iesi rapid in evidenta in social media, adopta un format patrat.

Iarna in alb-negru

Atunci cand zapada s-a asternut peste tot, culorile din mediul inconjurator s-au acoperit. In aceste conditii, ies in evidenta mai mult formele obiectelor (inclusiv micile sau marile denivelari ale depunerilor de zapada). Ideal pentru a surprinde minimalismul iernii este sa convertesti fotografia in alb-negru.

Mai jos este un exemplu de “joc al geometriei”, in care forma copacilor proaspat toaletati sare in evidenta. In cea de-a doua compozitie, varful copacilor este taiat intentionat in asa fel incat, alaturi de verticala gardului, sa extinda imaginatia privitorului la infinit.

Iarna si joaca

Iarna soarele este intr-o pozitie mai aproape de orizont, indiferent de ora din zi. Acest lucru iti permite sa faci un joc de lumini si umbre in fotografiile tale. Foloseste-te de contrastul lumina-intuneric pentru a stii cum sa fotografiezi zapada cu telefonul mobil.

Putem iesi din tipare daca la editare aplicam un filtru cald. Este ceva oarecum in contradictie cu frigul si albastrul iernii. Astfel, la editare, poti adauga o nota calda in zonele luminoase pentru a pune in evidenta stralucirea zapezii in soare, in contrast cu zona de umbra, mai rece.

Un alt truc interesant este sa iei in considerare un obiect puternic colorat inconjurat de infinitul alb al zapezii.

Si fiindca tot am pomenit de un obiect colorat in zapada, nu uita ca, asa cum “omul sfinteste locul”, tot asa “omul atrage privirile intr-un peisaj”. Un peisaj care are si un element viu este de 1000 de ori mai interesant decat unul gol.

NOTA: Toate fotografiile din acest articol au fost facute cu telefonul Huawei P10. Cu telefoane din generatiile mai noi se pot obtine rezultate chiar mai bune in situatii dificile.

Avatar

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

Leave a Comment