Cum planificăm compoziția – STUDIU DE CAZ 2 DIN 2

În primul studiu de caz discutat anterior (îl poti citi aici), am folosit un aparat foto cu senzor micro 4/3. În al doilea studiu, cel pe care urmează să-l citești mai jos, fotografiile sunt realizate cu un aparat full-frame. Acest lucru are importanță în special pentru gradul de estompare al fundalului. O cameră foto full-frame va ”topi” fundalul mai bine decât una cu senzorul mai mic (la aceleași setări). Din punct de vedere al compoziției, un fundal bine topit poate fi atât avantaj cât și dezavantaj, în funcție de situație. Dilema estompării fundalului este doar una dintre temele abordate în studiul de caz ales.

STUDIU DE CAZ 2: Fluture pe fundal cu raze de soare

De data aceasta pot spune că a fost și o doza de noroc, în sensul că fluturele a binevoit să stea de poză și nu a zburat la prima mișcare.

Între timp, soarele deja coborâse mai mult spre limita munților iar Tudor a luat Olympusul și eu am rămas cu Sony. Ador aparatul asta, însă nu are bliț. Am vrut să surprind fluturele cu tot cu ultimele raze de soare în spate. Acest lucru este posibil doar dacă se îndeplinesc două condiții:

  1. Folosești o diafragma mai închisă pentru a nu estompa prea mult fundalul cu soarele și muntii;
  2. Luminezi fluturele care se află în contralumină.

Pe moment mi-a venit ideea de a folosi blițul telefonului (sau lanterna) pe post de lumina continuă. Așa se face că, într-o mână țineam telefonul deasupra fluturelui, iar în cealaltă aparatul foto.

M-am rotit în jurul florii cu pricina în așa fel încât fluturele să fie încadrat în triunghiul opus celui în care domina soarele. Astfel am echilibrat compoziția într-un mod simetric, pe diagonală. Poziția fluturelui în cadru este clasisă, atat conform regulii treimii, cât și spiralei de aur.

Desigur, până am gândit și executat acest plan, fluturele putea sa zboare. A și zburat imediat după ce am reușit ce mi-am propus. Iar la scurt timp după aceea, s-a dus și soarele dincolo de munți.

În funcție de ce efect vrei să obții, înafară de poziționarea relativă a elementelor compoziției, trebuie să te gandești și la setari. Mai jos este o comparație între cum arată două cadre similare (doar înclinarea florii este puțin diferită) la setări diferite. Suntem pe modul prioritate de diafragmă, cel mai des utilizat, deci restul setarilor se vor regla automat.

Alegerea diafragmei dorite este o chestiune de gust pe de o parte, și de context pe de alta.

Unii preferă să aibă fundalul complet estompat pentru a pune cât mai bine în evidență fluturele. Dar, la o privire mai atentă, acest gen de imagine nu are în spate o poveste la fel de interesantă precum cel cu soarele în stea. Gandește-te așa: care dintre cele două imagini îți rămâne intipărită în minte după ce a trecut mai mult timp decând le-ai văzut?

Fotografiile în care există mai multe elemente ce relaționează între ele (aici floarea-fluturele-soarele-copacii) spun o poveste mai complexă și determină privitorul la contemplare. Pe când fotografiile cu fundalul complet estompat, în care este vizibil doar subiectul (floare cu fluture), sunt ”consumate” mai repede.

Pe de altă parte, un fundal prea încărcat și haotic este de preferat să fie estompat. Asta însemnă că, dacă nu putem controla contextul din spatele subiectului, vom alege estomparea lui.

În cazul de față, am echilibrat toate elementele: și cele din fundal, și cele din prim-plan, creând și o legătură între ele. Iată deci explicația pentru care am folosit F16.

NOTA: Atenție la căpușe! Nu știu cum este în alte zone, dar la Bran e plin de ele. Când stai la pandă la nivelul firelor de iarbă, te expui acestor insecte. Imbracă-te cu mânecă lungă și pantaloni lungi, și dă-te cu un spray de lavandă. Și dacă tot nu scapi, nu intra în panică. Caută la finalul zilei să te verifici, și scoate căpușa cu o penseta specială. Cu cât este scoasă mai repede, cu atât mai bine. Am făcut nota pentru că am avut și noi parte de aventura asta.

Spuneam că fluturele a fost cât se poate de prietenos și îngăduitor cu mine, iar eu am profitat din plin de asta. Am încercat toate unghiurile posibile, inclusiv o siluetă pe fundalul cerului. Nu rata ocaziile care se ivesc. Un singur subiect poate fi abordat din multe unghiuri și perspective, cu diverse setări ale aparatului și chiar diverse iluminări.

CONCLUZII SI SFATURI:

Nu este ușor să gândești o compoziție, iar rapiditatea de a compune în situații critice vine cu timpul și experiența.

  • Pe măsură ce exersezi compoziții, tine minte faptul că fotograful este regizorul scenei, și poate sa scoată, sa mute sau sa adauge elemente în cadru. Chiar și în mijlocul câmpului, pe dealuri sau in păduri.
  • Pentru fotografii close-up cu context puternic, renunță la fundalurile estompate, și caută să izolezi prim-planul cu alte metode.
  • Razele soarelui sunt mai interesante dacă fotografiezi cu f11 sau chiar f16. Nu aș merge până la f22 pentru că se degradează prea mult imaginea.
  • Asteaptă răbdător momentul ideal pentru a apăsa butonul, chiar dacă din punct de vedere al compoziției și al setărilor ești pregătit de declanșare. Lumina are un rol foarte important în rezultatul final.

RECOMANDARE:

 

Leave a Comment