Cum Sa Faci Un Time Lapse De Efect

Time Laspse Gif Animat Camtasia

0 distributii

Ce Este Un Time Lapse? Ce Este Fotografierea In Secventa?

Fotografierea in secventa, sau cu temporizator, explicata pas cu pas.

Fotografierea in seceventa este o tehnica unde frecventa cadrelor realizate este mai mica decat frecventa redarii lor. Astfel cand fotografiile sunt redate in video la o viteza normala, se observa trecerea rapida a schimbarilor surprinse, si astfel se percepe trecerea timpului - obtinem efectul de curgere a timpului.

De exemplu o fotografie a unei scene poate fi surprinsa la o distanta de 1 secunda si pe urma redata la 30 cadre pe secunda. Astfel crestem viteza aparenta de 30 de ori.

​De asemenea filmul poate fi redat mai repede sau mai incet, astfel creand efecte de "slow motion".​

Evenimente care nu pot fi percepute de ochiul uman, precum miscarea soarelui sau a stelelor, devin foarte pronuntate folosind aceasta tehnica. (traducere wikipedia)

Folosind aceasta tehnica, 2 ore de fotografiere se vor comprima in cateva secunde!

Cum Realizam Un Time Lapse/O Fotografiere In Secventa?

Majoritatea aparatelor foto noi, au aceasta functie in meniu. Daca nu ai aceasta functie ar trebui sa folosesti atunci un temporizator /intervalometru care sa-ti permita declansarea fotografierii la intervale prestabilite de timp (1s,5s, 10s etc).

De Ce Ai Nevoie Pentru A Realiza Un Time Lapse/O fotografie in secventa?

Sfat: urmareste contrastul: contrastul puternic intre elementul fix si elementele in miscare va crea un efect puternic de trecere a timpului!

  1. Trepied - ai nevoie de trepied pentru a permite aparatului sa realize fotografiile
  2. Aparatul foto setat pe time lapse
  3. O scena cu elemente fixe si elemente in miscare, de exemplu:
    • un pod pe care trec masini
    • o stanca asupra careia trec nori
    • un monument vizitat de turisti
    • un munte deasupra caruia trec stele
  4. Bateria incarcata
  5. Baterii de rezerva, eventual un grip cu boost de baterie astfel incat sa poti face multe cadre (in functie de ce aparat ai si baterie, trebuie sa ai in vedere ca poti realiza 300-400 fotografii/baterie)
  6. Card cu memorie mare (32 GB in sus in functie de cate fotografii vrei sa realizezi)

Cum Setam Camera Foto Pentru A Realiza Fotografiile In Secventa / Time Lapse?

Pentru a realiza fotografii in secventa poti folosi urmatoarele setari:

ATENTIE: cea mai mica miscarea a trepiedului va distruge cursivitatea filmuletului creat - nu atinge trepiedul sau aparatul in timpul functionarii.

  1. daca ai subiecte care se misca incet (nori, stele) foloseste un interval de 5-15 secunde
  2. daca ai subiecte care se misca repede (oameni) foloseste un interval de 1-5 secunde
  3. pune aparatul pe trepied si ai grija sa fie aliniat drept cu linia orizontului
  4. compune scena
  5. realizeaza cateva fotografii de test (sterge-le pe urma)
  6. focalizeaza pe un punct fix folosind auto-focus
  7. scoate aparatul foto din auto-focus si pune-l pe manual focus astfel incat sa nu focalizeze iar la fiecare fotografie
  8. seteaza ca aparatul sa inceapa sa faca fotografia dupa 10 secunde dupa ce ai apasat pe declansator - astfel incat sa se elimine vibratiile
  9. seteaza ca aparatul sa salveze toate cadrele pe card si sa genereze si filmuletul propriu in aparat
  10. foloseste formatul RAW si jpeg pentru fotografii pentru o post procesare ulterioara
  11. inchide ecranul lcd si mergi pe vizor EVF/OVF inainte sa pornesti procesul de fotografiere - astfel vei salva consumul de baterie!
  12. seteaza formatul fotografierii - recomandat 16x9 (daca ai setat sa fie salvate si fisierele in format RAW acestea vor avea formatul nativ al camerei, deci nu pierzi nimic!)
  13. Alege declansare silentioasa - pentru a nu uza declansatorul mecanic

Sfat: pentru un filmulet de impact direct din aparat poti seta dynamic range si curba de contrast direct din camera foto (daca ai aceasta optiune)

Cum Procesam Fotografiile Realizate?

Dupa realizarea filmuletului de catre aparatul foto vei avea pe card:

  • fotografiile
  • filmuletul

Poti post-procesa fotografiile cu Adobe Light Room astfel:

  1. Importa fotografiile si creaza previzualizari 1:1
  2. Corecteaza expunerea fara modificari majore pe prima fotografie (daca faci modificari majore per fotografie si le copiezi pe restul de 300-500 fotografii s-ar putea sa nu obtii un efect bun, de aceea recomandarea este sa faci modificari minore care sa nu afecteze fotografiile din toata scena intr-un mod de nedorit)
  3. Copiaza modificarile si lipeste-le (copy&paste) pe restul de fotografii (folosind butonul sync din panoul development)
  4. Exporta fotografiile!
    1. daca nu ai un calculator performat iti recomand sa le exporti la o dimensiune mai mica!
  5. Dupa ce le-ai exportat intr-a in panoul SlideShow si instaleaza preset-ul de Adobe Lightroom (click aici sa-l descarci si aici pentru detalii de instalare)
  6. Selecteaza fotografiile si exporta-le intr-un filmulet. Atentie: daca te vei uita pe informatiile afisate pe fisierul video vei vedea scris ca videoul este la 30FPS, desi l-ai exportat la 15FPS. Astfel, iti recomand ca in denumirea filmuletului sa notezi FPS-ul de exemplu: video15fps.mp4

Cum procesam Filmuletul pentru a scoate rezultatul final?

  1. Poti folosi softul Camtasia pentru a adauga muzica si diverse benzi fixe (precum in exemple de pe aceasta pagina; melodii gratuite le descarci de aici)
  2. Folosind Camtasia poti adauga mai multe video-uri time lapse si sa faci treceri intre ele
  3. Poti incarca videoul pe Youtube si sa-i pui o melodie. Poti folosi , sau poti alege melodii gratuite de pe Youtube din Video Manager.
  4. Folosind Camtasia poti exporta in format .gif animat filmuletul

Diferente Intre Time Lapse Video Unghi Larg Si Time Lapse Video Unghi Mic De Cuprindere

1/5 sec f/10 ISO200 66mm(132 mm full frame) interval 5 sec

10 sec f4 ISO800 12mm(24 mm full frame) interval 15 sec

Observa mai sus diferenta inre un unghi larg de cuprindere si un unghi ingust. Este mai de impact un time lapse care cuprinde mai mult cer, mai mult din scena.

Diferente Intre Video Din Aparat Si Video Post Procesat

Direct Din Aparat

Procesat

Direct Din Aparat (Banda din stanga adaugata doar in Camtasia pentru a obtine formatul 16x9)

Procesat

  1. Videoul din aparat este mai putin contrastant
  2. Nu are sunet (desi aparatele permit si inregistrarea sunetului)
  3. Videoul post-procesat este mai de impact (mai contrastant si mai clar in functie de cum ai prelucrat fotografia)
  4. Noaptea trebuie corectat balansul de alb daca nu s-a putut seta bine din aparat de la inceput
  5. Poti seta din aparat daca-ti permite curba de contrast, dynamic range mai mare si culori mai vivide pentru a obtine direct din aparat un video mai de impact ca si culori si contraste!

De Avut In Vedere

Pentru a post procesa fotografiile la dimensiuni maxime iti trebuie un PC destul de puternic. Daca nu face fata calculatorul tau atunci recomandarea mea este sa:

  • micsorezi fotografiile
  • sa lucrezi pe bucati - poti unii 100 de fotografii si sa generezi un filmulet, pe urma inca 100 de fotografii si generezi alt filmulet, urmand ca pe urma sa unesti ambele filmulete.

Pentru A Realiza Aceste Fotografii Si Filmulete Am Folosit:

Concluzii

Fotografia/videografia de acest gen este de impact si prezinta urmatoarele avantaje si dezavantaje:

Dezavantaje:

  1. dureaza o ora sau doua pentru a realiza o scena
  2. post procesarea necesita resurse serioase de prelucrare si timp

Dare de stele la Castelul Bran.

Avantaje:

  1. in urma sedintei foto vei obtine o serie serioasa de fotografii (unele foarte bune)
  2. vei putea face staking cu o parte din fotografii

Astfel, practicand acest tip de fotografie poti lovi doi iepuri deodata: fotografii bune, fotografii compuse si fotografii/filmulete care scot in evidenta curgerea timpului!

0 distributii