Controlul luminii in fotografia de produs

Atunci cand vrei sa fotografiezi un produs, ai nevoie, in primul si in primul rand, de o iluminare perfecta. Lumina este esentiala pentru ca fotografia ta sa se remarce.

Secundar, dupa ce ai ajuns la reteta ideala de iluminare in micul tau studio (poate fi acasa), te poti gandi la diversificarea recuzitei pentru amenajarea scenei.

Legatura dintre lumina artificiala si cea naturala

Principala diferenta dintre fotografia de produs in studio si cea in natura este faptul ca studionul nu are (de cele mai multe ori) o iluminare ambientala.

Fotograful concepe iluminarea subiectului de la zero, si trebuie sa previzualizeze modul in care in care lumina va afecta subiectul. Pentru a putea realiza fotografii de produs bune este nevoie de investitie in echipament, practica, observare, organizare si disciplina.

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

In ceea ce priveste observarea, pentru a putea face uz de sursele de lumina artificiale, trebuie ca mai intai sa intelegem cum actioneaza lumina in natura. Observarea luminii directe si a luminii difuze a soarelui, cu multitudinile de variatii in functie de ora din zi si anotimp, nu este ceva inutil.

  • O sursa de lumina punctuala (un bec apropiat, blitul, lanterna), imita tipurile de lumina pe care le vedem si simtim de la un soare puternic: se obtin contururi clare si contraste puternice.
  • O sursa de lumina difuza (o lampa cu difuzor montat) imita tipul de lumina cu care suntem obisnuiti intr-o zi mohorata: se obtin contraste mai slabe, si umbre mai putin tari.

PONT: Pentru a reda cel mai bine tridimensionalitatea unui obiect in fotografia de produs, ideala este combinarea celor doua surse de lumina. Ba chiar este recomandata fotografierea langa fereastra, avand lumina naturala ambientala ca sursa principala si o lampa de studio mobila si reglabila ca lumina secundara.

Ce se intampla cand iluminam un obiect?

Atunci cand lumina cade pe un obiect, ea creeaza un set de tonuri si nuante pe care le grupam in trei categorii: Zone luminoase (Highlights), zone cu tonalitati de mijloc (Mid-tones) si zone intunecoase (Shadows).

Distributia acestor zone in cadrul fotografiei este cea care va da in final echilibrul vizual. Cel mai important de retinut este faptul ca ele sunt dictate de pozitia relativa dintre subiect, sursa de lumina si aparatul foto.

Lumina “atinge” un obiect tridimensional in mod neuniform. Acea parte a obiectului care se afla perpendicular pe directia luminii va fi mai luminoasa, in timp ce partile care se afla opus sursei de lumina vor primi mai putina lumina sau chiar deloc. Intre aceste parti se creaza un contrast. Cunoscand proprietatile luminii, fotograful poate controla cat de puternic sa fie contrastul.

Un alt aspect de care trebuie sa tii cont la iluminare este urmatorul: forma obiectului fotografiat.

  • Daca obiectul este colturos, el va prezenta un contrast mai puternic intre laturile pe care ajunge lumina si cele pe care nu ajunge.
  • Un obiect cu margini rotunjite permite tranzitii line intre zonele luminoase si cele umbroase.

Ce poti face tu practic este sa iei in considerare folosirea mai multor surse de lumini, in pozitii diferite, pentru a ilumina obiectele colturoase. Fiecare sursa de lumina va fi responsabila pentru punerea in valoare a detaliilor din zona sa de incidenta.

Tinand cont de aceste aspecte teoretice, sa vedem care sunt scenariile posibile:

  1. Un subiect iluminat lateral de o lampa
  2. Un subiect iluminat fronal de o lampa
  3. Un subiect iluminat lateral de 2 lampi (una stanga una dreapta)
  4. Un subiect iluminat lateral de o lampa si frontal de alta
  5. Un subiect iluminat lateral de o lampa si de sus de alta
  6. Un subiect iluminat lateral de o lampa si din spate de alta
  7. Un subiect iluminat doar din spate (silueta)
  • Ce s-ar intampla daca schimbam intensitatea luminii? Automat scena va deveni supraexpusa sau subexpusa si va trebui sa reglam din nou setarile aparatului.
  • Ce-ar fi sa mutam lampa laterala mai departe? In acest caz umbra ar fi mai lunga, si putin mai moale.
  • Ce-ar fi sa montam un difuzor in fata luminii laterale? Atunci umbra ramane scurta dar moale, nu foarte intunecata.
  • Dar daca am schimba culoarea (temperatura) lampilor laterale? Imaginea se va deosebi printr-o cromatica mai neobisnuita – un efect cu care poti fi creativ.

Pentru a intelege mai bine cum actioneaza lumina asupra obiectelor, si ce parametrii poti modifica astfel incat sa schimbi aspectul scenei cu produsul fotografiat, citeste si articolul acesta: Caracteristicile luminii si cum se raporteaza fotograful la ele.

Avatar

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

Leave a Comment