6 Tehnici De A Obține Contraste În Fotografie Pentru A Crea O Imagine De Impact !

În fotografie, ca în orice altă formă de artă vizuală, poți atrage atenția prin intermediul contrastului. Primul pas este să fii conștient de tipurile de contraste existențe, pentru ca apoi să le poți aplica atunci când compui o fotografie:

  1. Contrast cald – rece
  2. Contrastul culorilor complementare
  3. Contrastul de cantitate (mult – putin; mare – mic)
  4. Contrastul lumina-intuneric
  5. Contrastul dintre o culoare intensa si restul mai putin intense
  6. Contrastul static – in miscare

Asa cum se vede din imaginea alaturata, o fotografie poate sa contina mai multe dintre aceste contraste. Iata, pe larg, despre ce contraste este vorba in aceasta imagine:

  • Petala are o culoare rosiatica, in timp ce fundalul estompat din spatele ei este de o nuanta de verde (rosul si verdele sunt culori complementare).
  • Gandacelul este foarte mic fata de petala, din care abia putem vedea o parte (contrast de cantitate).
  • Nuanta de rosu a petalei este foarte deschisa, in timp ce fundalul este de un verde foarte inchis (contrast lumina-intuneric).
  • Gandacelul are culori mai intense, mai contrastante in ceea ce priveste trecerea dintre ele, in timp ce nuantele petalei si a fundalului sunt mai domoale, cu treceri graduale de la o intensitate luminoasa la alta.

Nu este necesar ca o fotografie buna sa contina toate aceste tipuri de contraste in componeta sa. Este suficient ca tu sa te concentrezi pe punerea in valoarea a unui singur contrast. Mai jos sunt alte cateva astfel de exemple.

Contrastul cald-rece

Culorile pe care le percepem ca fiind calde sunt galbenul, portocaliu, rosul, maro. Iar culorile pe care le percepem ca fiind reci, sunt verdele si albastrul. Aceste doua propozitii rezuma foarte grosier perceptia asupra culorilor. Ceea ce este important pentru un fotograf este sa inteleaga cum sa se foloseasca ca perceptia si insemnatatea acestor culori.

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Acest principiu al contrastului cald-rece este deseori folosit la editare (in general la portrete) pentru a diferentia mai puternic subiectul  de fundal. Daca in imagine ai si chipul unei persoane, presupunand ca fundalul este unul inchis la culoare, prin aceasta metoda vei putea evidentia mai bine trasaturile caracteristice.

Iata cum se procedeaza: adauga galben portocaliu in zonele luminoase si albastru verzui in zonele intunecate. Pentru a obtine un asemenea stil, trebuie sa lucrezi sectiv pe zonele de luminozitate diferita. Asadar, creaza cate un nou strat pentru fiecare si muta cursorul pentru “hue” in mod corespunzator. Apoi, in stratul cu nuantele luminoase, intensifica culorile calde, si redu saturatia culorilor reci. Pentru umbre procedeaza invers.

Contrasul culorilor complementare

Culorile complementare sunt acele culori care se afla la capetele opuse ale cercului cromatic. Simplificand putin, constatam ca de cele mai multe ori intalnim trei perechi de culori complementare:

  • rosu-verde
  • galben-violet
  • portocaliu-albastru

Acest contrast al culorilor complementare se combina de regula intr-o compozitie impreuna cu celelalte contraste.

Contrastul de cantitate

Un exemplu clasic de astfel de contrast este omul mic (indepartat) intr-un peisaj mare (deseori cu o lentila grandangulara/wide).

Poate ca ideea de “cat de mic si neputincios este omul in fata naturii” devine un cliseu, dar, acest tip de contrast poate fi extrapolat si la alte elemente.

In ceea ce priveste contrastul de cantitate mult – putin, putem sa ne gandim la o gramada de bile aranjate uniform, toate de aceeasi marime si culoare, mai putin una dintre ele. Aceasta unica bila care este altfel face o nota discordanta care intriga privitorul.

Contrastul lumina-intuneric

De ce ne plac fotografiile in care apar lumini si umbre puternice? Pentru ca se creeaza un contrast puternic, iar contrastul atrage.

Mai mult decat atat, contrastul lumina-intuneric este mai bine accentuat daca fotografia este alb-negru.

Creierul, nemaiprocesand informatia color, se poate concentra pe acea diferenta impunatoare intre alb si negru, intre doua extreme clare, simple.

Contrastul de intensitate a culorilor

In zilele cu ceata observam ca obiectele indepartate au nuante mai putin intense, in timp ce obiectele apropiate au nuante mai intense. Prin constratul dintre planurile apropiat-departat imaginea este mai interesanta.

Rosul este o culoare aprinsa. De cele mai multe ori aceasta se foloseste pentru a atrage atentia asupra subiectului (asadar, atribuim rosu subiectului). Daca reduci din saturatia/intensitatea celorlalte culori ale compozitiei, obtii un contrast puternic intre subiect si fundal. Acest contrast obtinut prin crestesterea si respectiv scaderea selectiva a intensitatii culorilor are si el rolul de intarire a impactului vizual.

Contrastul static – in miscare

Timpul de expunere prelungit creaza dare are obiectelor atunci cand acestea se misca in timpul expunerii. Aceste dare reprezinta figurativ miscarea. Daca in compozitie ai atat subiecte “inghetate” in miscare, si altele care lasa dare, atunci ai creat automat un contrast static versus miscat.

Prin nota discordanta dintre un subiect clar, si un fundal estompat datorita miscarii, poti atrage usor atentia.

Se poate si invers: incerci un “panning”,  urmand ca subiectul in miscare sa fie clar, iar tot ceea ce este in jurul sau, datorita miscarii aparatului, va deveni estompat.


NOTA: Multe dintre aceste contraste au legatura cu proprietatile culorilor. De aceea, poate iti aduci aminte de ele din lectia despre teoria culorilor pentru fotografi. Daca nu ai apucat sa o citesti, AICI gasesti link-ul catre ea.

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

Leave a Comment