Ce inseamna „pixel peeping” si de ce nu ar trebuie sa fie o obsesie

0 distributii

Daca faci parte din comunitatile internationale de fotografie, ai intalnit probabil acest termen „pixel peeping”. Este des utilizat, mai ales in ultimii ani, si de aceea consider necesara explicarea lui. El a ajuns sa fie folosit chiar si mediul fotografic romanesc, preluat ca atare.

Ca fapt divers, la origini, acest termen a fost popularizat de cate Michael Reichman.

Ce inseamna „pixel peeping”?

Pixel peeping” se refera la o privire foarte atenta si iscoditoare la detaliile fine ce tin de calitatea unei imagini digitale. Sau, cu alte cuvinte, este ca si cum te-ai uita cu lupa la o fotografie, pana la nivelul la care deosebesti un pixel de alt pixel in milioanele de pixeli care formeaza imaginea.

Atunci cand te uiti la o galerie de imagini, observi fiecare imagine „per ansamblu”, si toate par foarte bune. Daca insa ignori celelalte imagini din galerie, si incepi si maresti una singura pana la 100% sau chiar si 200%, vei constanta ca unele imagini, ce pareau la fel de clare in galerie, apar mai detaliate decat altele.

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Cand fotografia este analizata indeaproape „sub lupa”, pot fi constatate urmatoarele:

  • are sau nu are un nivel ridicat de zgomot de imagine
  • are sau nu are un nivel ridicat de aberatii cromatice
  • are sau nu are o cromatica stearsa
  • este sau nu este suficient de clara („sharp”)

Deoarece tehnica fotografica a evoluat foarte mult, fotografiile produse de aparate diferite, cu obiective diferite, pot parea la fel de bune calitativ la dimensiuni mici si chiar medii. Lucrurile nu stau insa la fel daca marim imaginile. Doar pe fotografiile marite se pot observa acele subtilitati care pot face diferenta dintre o imagine de o calitate exceptionala si una mai slaba.

Calitatea imaginii vazuta „sub lupa” in procesul de „pixel peeping” este afectata, in principal, de:

  • sensibilitatea si calitatea senzorului aparatului foto
  • calitatea optica a lentilor din interiorul obiectivului
  • nivelul de post-procesare (o procesare exagerata strica imaginea)

Trebuie sa intelegi ca -> Exista situatii in care dorinta de a face „pixel peeping” poate fi de benefica, insa de cele mai multe ori, acest obicei nu-si are rostul.

Pixel peeping pentru alegerea aparaturii

Obsesia de a pune mana pe aparatura cea mai buna, care „scoate” fotografii de o claritate buna a facut ca acest termen – pixel peeping – sa fie des intalnit, mai ales ori de cate ori apare ceva nou pe piata. Noul aparat, sau noua lentila va fi analizata in comparatie cu altele facand „pixel peeping” pe fotografii in mod comparativ.

Pentru a se stabili calitatea aparaturii trebuie facuta o astfel de analiza.

Comparatia sub lupa are insa sens doar daca fotografiile facute cu aparatura diferita reprezinta aceeasi scena, din acelasi unghi, sub aceleasi conditii de iluminare, si cu aceleasi setari. In caz contrar, degeaba maresti la 100% si analizezi. Vor exista in mod cert diferente.

Ceea ce putini stiu insa, este faptul ca diferenta subtila de la o aparatura la alta are relevanta doar in cazul in care tiparesti fotografiile pe un format foarte mare (cum ar fi afisele publicitare). Pentru cei care isi doresc pur si simplu sa faca fotografie artistica, de portret, de natura, fotojurnalism, sau fotografie de eveniment si familie, in care printurile imense nu sunt o posibila cerinta, nu are sens sa faca „pixel peeping” la orice imagine produsa.

Daca intrii pe pixelpeeper.com poti vedea imagini facute cu diverse aparate si obiective, la rezolutia lor maxima. Scopul acestui site este de a oferi exemple care sa raspunda intrebarii „care este calitatea imaginii pe care o pot obtine cu acest obiectiv/aparat”?

Despre conotatia negativa a termenului

O fotografie ar trebui sa fie judecata nu doar dupa calitatea ei in termeni tehnici (claritate, rezolutie, zgomot de imagine, aberatii cromatice, etc.), ci si dupa compozitia si taria mesajului transmis. Din pacate, constat ca procentul celor care analizeaza fotografiile punand accent pe partea lor tehnica si mai putin pe cea artistica, este foarte mare. Acestia sunt despre care se spune ca sunt „pixel peepers”.

Exista o categorie de fotografi ce incearca sa suplineasca lipsa creativitatii prin calitatea tehnica perfecta. Ei devin obsedati de pixel peeping. Un fel de autocritici „vesnic nemultumiti”.

„Pixel peepers” sunt insa si invidiosii care cauta sa gaseasca imperfectiuni tehnice prin „pixel peeping” atunci cand fotografia cuiva pare a fi foarte buna si atragatoare. Un fel de „sa moara capra vecinului”. Fereste-te de a deveni partas la aceste categorii de oameni.

Pixel peeping la editare

Atunci cand prelucrezi o imagine si vrei sa te folosesti de uneltele  „clone” si „heal”, vei constata ca iti va fi mai usor sa faci acest lucru pe imaginea marita chiar si pana la 200%. Consider ca acest mod de „pixel peeping” nu este ceva negativ.

Nu uita insa sa privesti imaginea si in ansamblu. Ti se poate intampla ca, editand imaginea marita, pixel cu pixel, sa iti scape din vedere aspectul general. Lucrand la editarea unei zone din fotografie poti afecta negativ o alta zona, pe care nu o vezi din cauza ca ai marit fotografia si nu mai incape in ecran.

Ca sa mai fac o comparatie frumoasa, „pixel peeping” este pericolul de „a nu vedea padurea de copaci”.

Pixel peeping in procesul de selectie a pozelor

Daca ma gandesc bine, mai exista o situatie in care putina analiza la 100% nu strica. Sa presupunem ca ai facut mai multe cadre foarte asemanatoare, si vrei sa stergi pe cele mai putin reusite. Daca le maresti pe ecran, poti constata (tot ipotetic vorbind) ca una dintre ele este „putin miscata”. Miscarea greu perceptibila data de o stabilizare mai putin buna poate fi observata doar cu „pixel peeping”.

In procesul de selectie a pozelor nu strica sa arunci o privire la imaginea marita. Doar nu zabovi prea mult asupra pixelilor. Nu fa din pixel peeping o obsesie, ci foloseste-o ca unealta pentru decizii rapide si intemeiate. Vei putea in felul acesta sa elimini fotografiile mai putin bune, ceea ce iti permite sa te concentrezi pe cele care merita atentie.

CONCLUZIE:

Asadar, lasa „pixel peepingul” doar pentru cazurile in care cauti sa cumperi un obiectiv nou, faci o selectie de poze, sau lucrezi la niste fotografii de produs ce urmeaza sa faca parte din afise stradale imense. In rest, cauta sa nu pierzi din vedere ceea este cu adevat important: lumina buna, compozitia emotionanta, editarea echilibrata.

Analiza profunda a imaginii (la 100% si peste) nu trebuie sa fie o obsesie!

 

 

 

 

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

Lasă un comentariu