Care este diferenta dintre “close-up” si “macro”

275 distribuiri

Pana sa fi avut in mana un obiectiv macro nu am inteles cu adevarat ce inseama sa faci o fotografie macro. Tendinta incepatorilor, care folosesc aparate compacte, telefoane sau un aparat DSLR/mirrorless cu obiectivul standard de kit, este de a crede ca „macro” = subiect fotografiat de aproape, sinonim cu termenul englezesc „close-up”.

Confuzia este creata de insasi modul de fotografiere numit „macro” in cadrul manualelor aparatelor foto. Acest mod de fotografiere trebuie activat ori de cate ori realizezi o fotografie apropiind aparatul foarte mult de subiect. In caz contrar, sistemul aparatului foto nu va putea focaliza. Modul macro este in general reprezentat cu un simbol in forma de floare.

Foto: Laura Mateescu

Chiar si cu modul macro activat, distanta minima pana la care poti sa fotografiezi un subiect difera de la aparat la aparat si, bineinteles, de la obiectiv la obiectiv. Un obiectiv macro iti va permite o apropiere mult mai mare fata de subiect. De aici si diferenta principala dintre un cadru „close-up” si un „macro” adevarat. Extrapoland, atunci cand sistemul optic folosit este unul foarte puternic (poate intra in joc si inelul invertor), si iti permite o apropiere si mai mare fata de subiectele foarte mici, ne intalnim cu termenul de „extreme macro”. De exemplu, o musca precum cea de mai jos poate fi considerata „macro”, dar un cap de musca, cu ochii ocupand 90% din cadru, este o fotografie „extreme macro”.

Luand ca exemplu o floare, cu un obiectiv macro poti face atat fotografii de tip „close-up”, apropiind aparatul la 5-20cm de subiect, cat si fotografii de tip „macro”, de la o distanta mai mica de 5 cm. (Din punct de vedere tehnic, lucrurile sunt putin mai complicate, insa nu vreau sa te ametesc acum cu termeni precum raportul de marire.)

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Una dintre dificultatile fotografiei macro, in adevaratul sens al cuvantului, este faptul ca ai nevoie de o stabilizare serioasa a aparatului, si un subiect cat mai fix. Cu cat esti mai aproape de subiect, cu atat vei simti mai puternic cum tremuratul mainii iti va afecta claritatea fotografiei. De asemenea, vei intampina dificultati in a fotografia mici insecte de pe petalele unei flori aflate in bataia vantului – chiar si un vanticel slab.

Apoi, ce-a dea doua dificultate este reprezentata de focalizare. Daca subiectul nu este contrastant fata de fundal, aparatul nu va gasi punctul de focus usor. De asemenea, daca subiectul este foarte mic ca dimensiuni, iar distanta minima de la care il poti fotografia nu iti permite sa te apropii de el in asa fel incat sa umple o suprafata mai mare din cadru, sistemul de focalizare automat nu il va gasi. Recomandata pentru fotografia macro este focalizarea manuala. Sau, poti focaliza in alt loc, aflat la aceeasi distanta precum subiectul, dar mai usor de focalizat, blochezi focalizarea, si te intorci la compunerea cadrului cu subiectul tau.

Foto: Laura Mateescu

La fotografiile macro realizate de la distanta mica, cu cat te apropii mai mult de subiect, cu atat mai neclare vor fi unele parti ale acestuia. Acest lucru se intampla deoarece distanta fata de subiect influenteaza puternic campul de profunzime. Mai puternic decat deschiderea diafragmei.

Ai fi tentat sa setezi diafragma la un numar F cat mai mare pentru a cuprinde cat mai multe zone clare ale subiectului. Facand asta, afectezi insa timpul de expunere, iar fotografia va iesi neclara.

Sa presupunem ca atunci vei vrea sa  ajustezi manual si timpul de expunere, mai maresti si ISO, eventul scazi si compensarea expunerii. Rezultatul va fi o imagine prea intunecata. Recomandat pentru fotografiile macro este folosirea blitului. Dat fiind apropierea fata de subiect, puterea blitului trebuie sa fie cat mai mica si mai difuza. De aceea, monteaza un difuzor cu un factor de difuzie mare in fata blitului.

Solutia ideala pentru fotografii macro uimitoare este sa apelezi la „focus staking”. Acest lucru inseamna ca vei face mai multe fotografii in care punctul de focus va fi putin diferit, pastrand insa pozitia aparatului. Apoi, vei compune fotografiile in asa fel incat intreaga insecta (de exemplu) va fi clara.

Foto: Tudor Mateescu

CONCLUZII: Fotografiile de tip „close-up” sunt des intalnite, placute, dar usor banale fata de cele „macro”, care contin factorul „wow” pentru privitori. In plus, fotografia macro este mult mai dificila decat pare.

Fotografia macro este aceea unde dimensiunea subiectului pe senzor este de cel putin 1:1. Daca vrem sa fotografiem ochii unei albine o sa avem nevoie de o magnificare de cel putin 4:1, acest lucru inseamna ca imaginea care este proiectata pe senzor este de de 4x mai mare decat albina (astfel de magnificari intra in categoria extreme macro).

Daca un subiect, o musca, are 1 cm si proiectia sa pe senzorul camerei este de asemenea de 1cm, atunci maginificarea este de 1:1 (1 la 1). Din punct de vedere tehnic, fotografia macro presupune fotografierea la o ratie de cel putin 1:1.  De aceea un obiectiv macro adevarat, are aceasta capacitate de magnificare 1:1.

Fotografierea macro difera de fotografierea micro prin faptul ca fotografierea micro presupune utilizarea de obiective cu abilitati microscopice. In practica acest tip de fotografie intra si ea in categoria extreme-macro.

Astfel fotografia extreme macro se poate obtine cu obiective cu functie microscopica, sau cu obiective macro cu factor de magnificare mare.

Pentru a obtine o magnificare cat mai mare se pot utiliza tuburi de extensie care maresc capacitatea de magnificare a obiectivului.

NOTA: Fotografiile din acest articol sunt facute cu aparatul Olympus O-MD E-M10, si un obiectiv macro 30mm M.Zuiko.

 

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

2 thoughts on “Care este diferenta dintre “close-up” si “macro”

  1. Din comentariul tau Laura, nu reiese tocmai diferenta dintre fotografia la mica distanta si macrofotografie, adica raportul de marire subunitar pentru close-up si supraunitar pentru macro.Ceea ce tu dai la concluzii este o gluma, in sensul ca si o fotografie la mica distanta poate sa aiba ”wow”.

  2. Asa da ! La concluzii se intelege clar diferenta dintre Macro si Close-up. Prin 1983 când faceam cursuri la sectia foto a Scolii de Arte am avut ca tema o poza macro. Am pozat cu un Zenit 3 cu inele distantiere o musca. Nu-ti spun cate probe a trebuit sa fac sa-mi iasa bine, pentru ca nu era ca acum sa vezi imediat rezultatul fotografierii. In cele din urma, domnul Nitu (traieste si azi) mi-a pus nota 10…

Lasă un comentariu