9 Sfaturi Aplicabile Imediat Pentru Reușita Fotografiilor Cu Peisaje

Fotografia peisajelor este un subiect foarte preferat printre fotografi. Hai să vedem ce putem face practic astel încât să obținem peisaje mai bune direct din aparat când realizăm imaginea, dar și pe urmă când o procesăm!

1. Cuprinde toată scena în clar

Folosește un câmp de adâncime larg. Un câmp de adâncime larg înseamnă să ai cât mai mult în clar când faci fotografia – din colț în colț. Pentru peisaje este recomandată o diafragmă de cel puțin f8-f11 pe un senzor full frame – atenție la ce diafragmă obiectivul tău începe să producă difracții deteriorând calitatea imaginii și a clarității.

Mai jos este o imaginea realizată cu Nikon senzor APSC cu ƒ/7.1 1/200 18mm ISO200.

O diafragmă închisă permite mai puțină lumină să ajungă la senzor și oferă un DOF larg – adică totul este în clar. Pentru peisaje poți focaliza la infinit și cu o difragmă de f8 f16 vei avea tot peisajul în clar.

La peisaje vrem o imagine cât mai clară din colț în colț. Câteodată fotografii profesioniști de peisaje apelează la „focus braketing” și realizează mai multe fotografii de pe trepied cu diverse puncte de focalizare pentru a obține maximă claritate în post procesare – când suprapun aceste imagini în Adobe Photoshop.

Dar în general o diafragmă echivalentă cu F8 pe Full Frame (f 5.6 pe APSC) ar trebui să fie o regulă general valabilă. Dacă folosești telefonul mobil câmpul de adâncime este deja larg, dacă nu ai funcția de DOF artifical activată!

Atenție dacă nu ai lumină destulă la timpul de expunere.

Excepția de la regulă, exemplificată mai sus. Clarul este pe flori, iar peisajul este ușor neclar.

2. Folosește-te de un cer dramatic

Este important să urmărești să ai un cer dramtic. Dramatismul este creat de nori și lumina de la soare (de regulă la apus, răsărit sau când sunt ploi și furtuni).

Mai jos ai un astfel de cer. Fotografia probabil ar fi fost ștearsă dacă cerul era senin. De asemenea observă ca două treimi din fotografie sunt acoperite de cer. Vezi și regulile de compoziție în funcție de linia orizontului.

Dar nu întotdeauna avem șansa unui cer dramatic sau cu nori. Ce facem atunci?

Există următoarele soluții:

  • nu ieși să faci fotografii – mulți fotografi profesioniști se abțin să facă fotografii când nu au o zi prielnică (este și aceasta o opțiune)
  • editezi în Adobe Photoshop folosindu-te de tehnica înlocuirii cerului (vezi exemplul de mai jos)
Înainte – cer fără nori și anost
După – post procesare Adobe Lightroom + Adobe Photoshop

Pentru a folosi această tehnică fie cauți un cer special (există pachete în acest sens), fie data viitoare când ieși la fotografiat și sesizezi un cer dramatic cu nori faci fotografii la cer, pentru a-l folosi în salvarea viitoarelor fotografii în care nu ai avut un astfel de cer!

Deci sfatul meu este să-ți realiezi un album cu ceruri dramatice în cazul în care se întâmplă să ai doar cer senin și nu ai șansa unei alte zile de fotografiat, să apelezi la post procesare (editarea la care oricum ai nevoie să apelezi pentru a duce fotografia la un stadiu vizual de impact).

3. Adaugă un element viu

Personal nu mă atrag foarte mult peisajele, indiferent cât de dramatice sunt. Pot fi „OAU” datorită texturii, luminii, culorilor… dar o fotografie nu este suficientă să fie OAU. Mai trebuie să aibă un mesaj, o adâncime mai mult decât o impresie vizuală efemeră.

De aceea recomandarea mea este să adaugi elemente vii în peisajele tale. Acestea pot fi:

  • păsări pe cer
  • oameni sau un om (pentru contrast cu măreția peisajului)
  • animale din jur
  • insecte în lumina soarelui

Viața oferă dinamism și sens peisajelor! O poți adăuga așteptând elementul oportun să apară în scenă!

4. Fotografiază la apus sau răsărit

Acesta este cel mai simplu și rapid sfat de pus în practică. Lumina plată, perpedinculară din timpul zilei nu este ideală pentru peisaje în majoritatea cazurilor. Bineînțeles dacă știi ce faci poți fotografia la orice oră – mai ales dacă ai în vedere și post procesarea.

Dar pentru o reușită maximă a peisajelor urmărește aceste perioade ale zilei!

5. Include un element de interes în prim plan

Prim planul este foarte important când vine vorba de peisaje. De ce? Oferă adâncime, perspectivă și context peisajului. Folosește un obiectiv wide sau ultra-wide și include un element în prim plan care să fie în relație cu elementele din planul îndepărtat, sau planul mijlociu.

În fotografia alăturată cu rațele se pot distinge aplicate toate sfaturile de mai sus.

Haide să vedem ce sfaturi regăsim:

  • avem apusul
  • avem cerul cu nori (dacă ar fi fost senin cerul ar fi ieșit șters)
  • avem elementul de viață – puii de rață
  • avem în prim plan iarba și puii de rață

În aeastă fotografie ochiul se plimbă de la planul îndepărtat aflat la granița cu planul mijlociu(oglindirea soarelui), la prim plan rațele și iarba, urmând să se odihnească în centrul imaginii – apa calmă, netulburată și albăstruie.

Vezi și exemplul de mai jos, și observă ce popas fac ochii tăi pe fotografie.

6. Realizează o panoramă

Panoramele sunt foarte importante în fotografia peisajelor! Nu rata niciodată ocazia să realizezi panorame!

Panoramele se pot realiza vertical, sau orizontal din mai multe fotografii. Unele aparate au funcția de panoramă, altele nu. Soluția corectă și ideală este să realizezi panorama finală pe calculator, acasă. Deci pentru a realiza o panoramă faci mai multe fotografii ale scenei pe care le vei lipi pe PC folosindu-te de Adobe Lightroom, Photoshop sau alt program de editare foto care are această funcție!

Pentru următoarele motive vrei să realizezi o panoramă:

  • panoramele sunt în sine un scop fotografic
  • realizezi dintr-o singura scenă mai multe fotografii – deci ai mai multe peisaje
  • acasă poți sesiza compoziții pe care nu le-ai sesizat când ai fost la fața locului (vezi pct. 7)

7. Decupează din scenă

Există două variante pentru a decupa din scenă:

  • folosirea unui tele obiectiv / zoom – echivalent cu 70-200 mm pe full frame (chiar și 300 mm)
  • decuparea în post procesare (crop) – care vine cu o pierdere a rezoluției – dar pentru un senzor ce are peste 12MP nu ar trebui să fie probleme!

În cazul decupării la PC panorama este ideală când ești pe fugă. De asemenea un senzor cu mulți mega pixeli te ajută, pentru că-ți oferă un „zoom digital” la calculator!

Fotografia cu bradul este un crop din panoramă. Dimensiunea ei originală este suficient de mare în cât pot tipări și un A3 fără probleme!

Mai jos am inclus două peisaje realizate la distanțe focale diferite – și deci unghiuri de cuprindere diferite.

Se observă că fără teleobiectiv și o focală de 600mm nu aș fi putut realiza peisajul aflat la km depărtare față de punctul meu de stație.

Peisaj realizat cu obiectiv de 50mm (în depărtare de tot abia se văd copacii înfloriți)
Peisaj realizat cu 600mm din același loc

8. Mergi pe conversie alb negru

Unele peisaje se pretează foarte bine pentru fotografia alb negru! Cunoscutul fotograf de peisaje Ansel Adams are în acest sens foarte multe peisaje dramatice folosindu-se doar alb negru. Cum le realiza? Pe lângă compoziția bună și subiectul bine ales, le prelucra în laboratorul analog. Fiind adeptul că o fotografie nu se ia și se face, se realizează, definitiveaza de fotograf prin developare – și deci prelucrarea analog de la acea vreme.

Prelucra astfel fotografiile încât să obțină contraste puternice între zonele luminoase și de umbră, urmărind în același timp să aibă detalii în umbre. Se folosea bineînțeles de procedeul dodge&burn.

Deci pentru a avea un peisaj de impact în alb negru trebuie să ai în vedere următoarele:

  • fotografiile direct din aparat nu sunt suficiente chiar dacă folosește conversia alb negru din aparat
  • fotografiile trebuie realizate în formatul RAW în aparatul foto
  • fotografiile trebuie prelucrate în programul de editare preferat – recomandarea noastră este Adobe Lightroom/ Capture One și Adobe Photoshop – poți folosi și alte programe precum Affinity Photo
  • fotografiile de peisaje care se pretează la alb negru sunt:
    • fotografii cu elemente naturale texturate: roci, nisip, mare – frunzișul/iarba nu prea sunt de dorit
    • fotografii cu un joc al luminii dramatic – furtună, apus, răsărit, vreme instabilă
    • fotografii realizate cu timp de expunere lung

9. Prelucrează imaginile

Privește imaginile de mai sus. Este clar cred ce impact a avut post procesarea în a obține un peisaj superb. Bineînțeles dacă nu știai ce potențial stă în imaginle tale, probabil ai fi fost mulțumit și cu prima variantă! Dar acum pentru că știi, recomandarea mea este să nu-ți lași peisajele la întâmplare și să-ți dedici puțin timp ca să le retușezi.

Iată problemele pe care le are aparatul foto și care pot fi corectate în post procesare:

  • Scenele contrastante cum sunt apusurile și răsăritulrile nu sunt redate de obicei corect de către aparatul foto!  Ba cerul îți iese prea alb (șters, ars) ba peisajul prea întunecat. Acest lucru se întâmplă datorită expunerii. Aparatul foto nu poate expune corect și pentru umbre și pentru zona luminoasă – de aici această problemă. În analog sau chiar și în digital poate fi rezolvată cu un filtru gradual – ceea ce înseamnă costuri și bătaie de cap. Mult mai practic este să te folosești de filtrele graduale din programele de editare. Vezi exemplu aici.
  • Culorile – culorile folosite de profilele jpeg din cameră de obicei sunt neutre, tocmai pentru că aparatul foto îți oferă și fișiere RAW pe care le poți ajusta precum dorești. De obicei vrei să: corectezi culori, saturezi culori, să aplici o paletă personală de culori.
  • Accentuarea zonelor de interes – accentuarea zonelor de interes (mai luminate, mai întunecate, mai texturate, mai puțin clare etc.) se poate face selectiv doar în programul de editare foto! Nu vei putea aplica modificări selective din aparat.

Rareori un peisaj este gata direct din aparat. Se poate întâmpla să fii mulțumit cu ce obții direct, dar întotdeauna există un potențial mai mare în studioul foto virtual.

Soft de editare foto și developare RAW contra cost

  • suita foto Adobe Lightroom + Adobe Photoshop (10$ / lună) – cea mai utilă și completă suită !
  • Capture One – developator RAW foarte bun, din păcate nu face panorame și HDR
  • Skylum Luminar pentru MAC și PC
  • Affinity Photo – este un program pe la 50$ care face cam ce face Adobe Photoshop – destul de bun și rapid – ideal pentru pasionați și nu doar
  • Corel Paint Shop Pro – destul de bun, acoperă o suită întreagă
  • Alien Skin Exposure
  • Acdsee

Soft de editare foto și developare RAW gratuit

  • digiKam
  • RawTherapee
  • Photivo
  • Snapseed pe android

Le poți căuta pe Google și testa. Dar dacă iubești fotografia și vrei să ai cea mai bună organizare și editare a fotografiilor, atunci recomandarea mea este să folosești Adobe și Capture One. Dacă stăpânești aceste programe, ba mai mult decât a avea fotografii bune poți să ai o meserie nouă (fiind la mare căutare editorii)!

Majoritatea celorlate opțiuni, tocmai pentru că știu că nu pot concura cu Adobe vin și sub formă de plugin-uri pentru Adobe Lightroom și Photoshop în caz că ai nevoie de o funcție specifică din ele.

Concluzii

Trage întotdeauna în formatul RAW – nu știi când se va aprinde în tine dorința editării foto).  Pentru peisaje folosește un ISO cât mai mic alături de o diafragmă închisă f8-f11 fiind atent la timpul de expunere. Dacă timpul de expunere este lung 1/10 secunde caută să folosești un trepied, stabilizarea din cameră sau mărește ISO. Compune imaginile având în vedere sfaturile de mai sus și aflându-te la ora potrivită!

Acasă selectează cele mai bune fotografii și prelucrează-le!

Dacă ți-a plăcut acest articol suportă efortul nostru achiziționând produsele noastre, sau trimițând articolul mai departe la prietenii tăi care poate sunt interesați!