7 Sfaturi pentru fotografii perfecte in excursiile organizate

Pentru incepatorii grabiti, care vor sa faca poze mai bune chiar acum, imediat ce termina de citit acest articol, am sa prezint pe scurt o varietate de trucuri pentru a realiza fotografii minunate cu orice tip de aparat foto. Daca maine pleci intr-o excursie organizata, este indicat sa citesti aceste sfaturi in timp ce-ti pregatesti bagajul.

Iar pentru cei care vor sa-si petreaca timpul liber si banii de excursie pentru ceva mai profesionist, adica cei care vor sa calatoreasca cu scopul clar de a documenta fotografic anumite zone, am pregatit, separat, un articol plin de sfaturi pentru pregatirea unui tur fotografic.

1. Foloseste un trepied sau sprijina aparatul de o suprafata solida

Pentru a realiza o fotografie buna, avem nevoie de un trepied sau o suprafata stabilizatoare. Acesta va ajuta ca poza sa iasa mult mai clara, in special dupa ce apune soarele. Fotografii care nu utilizeaza un trepied au ca rezultat, de cele mai multe ori, fotografii blurate, miscate.

Fotografii in excursii
Fotografii in excursii

Un trepied usor din aluminiu este usor de transportat in excursii. Nu trebuie sa-ti faci griji: si aparatul compact se poate monta pe acesta.Ultimul lucru pe care l-ai dori este ca fotografia sa iasa cu granulatii, deci foloseste trepiedul in combinatie cu setarea unui ISO relativ mic.

Acum, sa presupunem ca nu ai un trepied si maine pleci in excursie. Tine minte, atunci cand fotografiezi in lumina slaba, sa iti stabilizezi aparatul de-alungul unui zid, sau pe o structura orizontala solida. In acest fel vei reduce tremurul mainii atunci cand apesi butonul declansator.

2. Pregateste-te pentru deplasari… in pustiu

Fotografii in excursii
Fotografii in excursii

Ai grija sa ai cu tine mereu baterii  de rezerva si cel putin inca un card de memorie. Nu te baza ca vei gasi magazine, deoarece va fi dificil sa localizezi un magazin specializat in zona in care te vei afla. Si mai rau, ai putea pierde timp pretios sau sa ii lasi pe altii sa astepte cat timp te uiti tu dupa provizii.

3. Fotografiaza de mai multe ori acelasi subiect

Apasa butonul declansator de mai multe ori atunci cand ti-ai stabilit subiectul, pentru a garanta ca macar unul dintre cadre este reusit. Dar, asta nu inseamna sa stai incremenit in aceeasi pozitie! Experimenteaza:  ajusteaza setarile camerei, diferite tipuri de lumina, diverite unghiuri. Incearca sa gasesti cea mai potrivita incadrare si cele mai potrivite setari pentru situatia data.

4. Cum sa fotografiezi grupul tau de excursionisti

Fotografii in excursii
Fotografii in excursii

Daca fotografiezi grupuri afara, si conditiile de lumina sunt slabe, exista pericolul ca oamenii aproape de camera sa fie supraexpusi, iar cei de departe sa fie in intuneric. Trebuie sa aranjezi grupul in asa fel incat sa fie toti echidistanti de camera. In asa fel, lumina va fi egal distribuita.

5. Evita lumina solara directa

Incearca sa eviti lumina solara directa, deoarece poate afecta culorile naturale. O zi innorata, dar luminata, este perfecta. Trezeste-te devreme si fotografiaza rasaritul in cea mai buna locatie. In majoritatea cazurilor, este cel mai bine ca soarele sa fie in spatele tau cand fotografiezi. Dar fii atent la umbrele obiectelor sau chiar a ta. Cerceteaza zona inainte sau in timpul pranzului, si, daca ai posibilitatea sa te intorci in locul respectiv la alta ora, vei stii ce sa faci.

Fotografii in excursii
Fotografii in excursii

Daca esti nevoit sa fotografiezi in timpul zilei, incearca sa folosesti un filtru de polarizare. Foloseste filtrul numai la un unghi de 90 de grade fata de soare. Va trebui sa deschizi diafragma mai mult pentru a compensa pentru lumina mai diminuata ce va iesi prin filtru. In cazul in care aparatul tau nu permite atasarea unui filtru, gaseste-ti un loc umbrit (chiar si umbra mica a unui copac sau stalp este de ajutor), si fotografiaza de acolo.

TRUC!: Poti folosi filtre polarizatoare si la apus, pentru niste efecte minunate in peisaje.

Cea mai buna perioada pentru majoritatea fotografiilor nocturne este imediat dupa ce a apus soarele. Acest lucru permite fotografierea cu o lumina naturala mai slaba, fara a exagera in ceea ce priveste lungimea timpului de expunere.

6. Compune si incadreaza cu atentie

Graba strica treaba! Este adevarat ca atunci cand esti cu un grup de excursionisti te grabesti sa nu ramai in urma, dar, inainte de a poza la intamplare subiectul, stai doua secunde si gandeste-te cum arata mai bine incadrat subiectul respectiv.

  • Cauta moduri naturale de a incadra fotografia (printre frunze, printre ziduri, etc.)
  • Fa doi-trei pasi la stanga sau la dreapta pentru a crea linii diagonale in fotografie in locul celor drepte
  • Apleaca-te pentru a schimba perspectiva (de la normal la de jos in sus)
  • Schimba formatul orizontal in vertical sau  invers

Aceste trucuri vor pune accentul pe subiectul fotografiat. Umple-ti incadrarea prin folosirea zoom-ului atunci cand este cazul.

7. Apropie-te mai mult de subiect

Fotografii in excursii
Fotografii in excursii

Cand te vei apropia pentru prima data de subiectul tau, vei fi surprins de diferenta pe care o va face aceasta miscare. O fotografie reusita, asa cum am spus mai sus, este una in care cadrul este umplut doar cu elementele esentiale – nu avem nevoie de un spatiu mare si neimportant in jurul subiectului, ci din contra, subiectul trebuie sa ocupe majoritatea cadrului. De multe ori acest lucru se realizeaza prin apropierea fata de subiect, si acest lucru este de preferat inaintea apelarii la zoom.

Prim-planurile facute fara o focalizare atenta vor iesi blurate, incetosate. De aceea, ai nevoie de putina rabdare si indemanare in ceea ce priveste focalizarea.

Utilizarea unui trepied este esentiala daca fotografiezi in modul macro in conditii de lumina slaba, sau daca apropii subiectul prin zoom-ul optic al aparatului, in special in cazul obiectele mai mici. Un stabilizator de imagine in obiectiv va fi un bonus urias deoarece poti manevra camera cu usurinta in conditii de lumina slaba si nu vei avea ca produs final o poza blurata.

Vacanta placuta!  🙂

Avatar