7 Proceduri Necesare De Procesare A Fotografiilor Pe Film În Laboratorul Digital

Fotografia pe film în era digitală presupune pentru amatori următorii pași:

  1. developarea filmelor acasă sau laborator
  2. scanarea filmelor
  3. retușare
  4. publicare pe rețele sociale, blog sau tipărire

În materialul de azi ne vom axa pe procedurile de lucru pentru a retușa cu succes o fotografie pe film.

7 Motive Pentru Care Vrei Să Retușezi O Fotografie Pe Film

  1. când ai developat filmul acasă ai rămas cu pete de apă, dungi, diverse pete ce pot apărea datorită lipsei echipamentului necesar, a experinței sau pur și simplu din grabă
  2. fotografia scanată este prea ștearsă, lipsită de contrast
  3. nu ai culorile sau griurile exact cum le dorești
  4. fotografia scanată este neclară
  5. ai orizontul strâmb
  6. vrei să faci modificări pentru a îmbunătății compoziția (decupări, îndreptare distorsiune obiectiv wide etc.)
  7. pur și simplu vrei să îmbunătățești fotografia folosindu-te de caracteristicile unice ale filmului

Toate motivele de mai sus apar în practică. De aceea vom discuta despre fiecare în ele și vom descoperi ce abordare recomand din experiența personală.

1. Rezolvarea Petelor Și Firelor De Praf De Pe Filmul Scanat

Filmul când stă la uscat se poate usca cu niște pete de apă – ce devin vizibile pe fotografie. Recomandat este să folosești o soluție (ex. Kodak Photo-Flo ) după spălare care să înmoaie apa și să micșorezi șansele să apară aceste pete.

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

O altă metodă este să ștergi filmul cu un wiper sau cu un burete înmuiat tot în soluția de umezire dar cert este că ai toate șansele să rămâi cu pete vizbile.

Mai mult decât atâta pe scaner se pot depune fire de praf, sau chiar pe film. Chiar dacă folosești o pompă de suflat praful există toate șansele să nu scapi permanent de el.

Indiferent de ce soluție fizică ai căuta, șansele să rămâi cu pete și urme sunt mari. De aceea trebuie apelat la uneltele digitale.

3 Unelte Digitale Recomandate Pentru A Rezolva Petele Și Firele De Praf De Pe Filmul Scanat

  1. Adobe Lightroom – în Adobe Lightroom recomand să-ți încarci fișierele scanate și să le prelucrezi.
    • Folosește unealta Spot Removal – încearcă opțiunile heal, clone și ajustează și transparența – pentru pete și fire de praf merge bine în general
  2. Adobe Photoshop – dacă nu ai rezolve în Adobe Lightroom problema, atunci trebuie să deschizi fișierul în Adobe Photoshop – folosește uneltele:
    • Lasou + “Content Fill Aware – Shfit + F5”
    • Clone Stamp Tool – Alt click pentru a selecta zona de unde vrei să copiezi și click pe zona pe care vrei s-o repari.

Reține înainte să finalizezi imaginea să fii atent să:

  • nu-ți scape pete
  • dungi
  • fire de praf
  • margini negre ciupite de la scan (asta daca nu lași dungile negre de la film în jurul întregului cadru)

2. Rezolvarea Contrastului

Fuji C200 Zeiss 35mm F2.8 Praktica MTL5

În funcție de film și procesul folosi pentru developare există posibilitatea să nu ai prea mult contrast.

Procedura de lucru pe care o recomand este următoarea:

  • Scanează pe „auto exposure” filmul
  • Ajustează contrastul în Adobe Lightroom sau Adobe Photoshop sau alt editor preferat
  • Folosește curba de tonuri („tone curve”) și ”levels”
  • Folosește un proces de dodge&burn: click aici pentru exemplificare
  • Intensifică culorile în programul de editare foto

3. Rezolvarea Culorilor Și Nuanțelor De Gri

În fotografia pe film de 35mm nu am observat o latitudine mare de lucru. De aceea ajustările pe care le poți face sunt reduse și ideal este să te încadrezi în caracteristicile filmului pe care l-ai ales.

Deci de aceea uneltele recomandate sunt:

  • filtre radiale sau graduale digitale
  • saturare și vibranță
  • ajustări locale
  • adăugare de vinietă sau filtru – un strat transparent de gri poate să îmbunătățească tonurile de gri (îl aplici din Adobe Photoshop)

Observă că în imaginea finală numai avem dungi (care erau vizibile pe margine). Rezultatele bineînțeles depind și de imaginea inițială pe care lucrezi și de răbdarea de a ajusta imaginea.

Metoda vinietei, sau a unui strat transparent gri este mai indicată decât procesul de dodge&burn, tocmai datorită faptului că adaugi noi pixeli/informație nouă. În contrast cu cealată metodă care încearcă doar să obțină ceva din ceea ce deja este acolo.

De asemenea ai putea picta și cu tonuri de gri sau de culoare – tot în ideea de a adăuga informație nouă de culoare / tonuri de gri – dar atenție să nu pierzi textura!

4. Rezolvarea Clarității Fotografiei Scanate

Fuji C200 Zeiss 35mm F2.8 Praktica MTL5

Mi-am dat o dată la un laborator fotografiile digitale deja prelucrate la tipărit. Când le-au tipărit au ieșit groaznic de stricate pentru că automat aplicau la rândul lor claritate („sharpness”).

Fotografia pe film se folosește de granule care formează pelicula. Față de fotografia digitală care are zgomot de imagine digital, fotografia pe film are granulație.

Această granulație poate să dea mai multă claritate – vei vedea că în majoritatea fișelor tehnice pentru developare scrie că se poate obține un spor de claritate cu o creștere a granulației.

Dar dacă nu este suficient acel sporr, atunci putem aplica următoarele proceduri

  1. Scanează imaginea fără opțiuneaunsharp mask” – această opțiune automată mi se pare că strică imaginea în 99% din cazuri.
  2. Aplică tehnici de claritate în Adobe Lightroom sau Adobe Photoshop precum:
    • unsharp mask + mască – de exemplu prefer să aplic clariatea doar pe subiect și nu pe cer – astfel obțin o granulație mai fină pe cer
    • highpass – cel mai eficient filtru în multe cazuri – de asemenea poate fi folosit cu o mască
    • aplică efectele de neclaritate și estompare („blur”) în zonele unde nu dorești zgomot/granulație mare.
  3. Un program foarte bun pentru maximum de claritate este Capture One PRO – detaliile obținute inclusv din tif-uri sunt extraordinare. Din păcate procedura de lucru se complică când folosești atâtea programe.

5. Îndreptarea Orizontului

Când mă uit la fotografiile lui Henry Cartier Bresson sunt fascinat cât de drepte sunt – deși are și unele pe care le-a preferat strâmbe.

Bran 2018. Fujic200 Praktica MTL5. Zeiss Flektogon 20mm

Dacă intenția ta a fost ca fotografia să fie dreaptă, dar a ieșit strâmbă atunci este bine s-o îndrepți.

Folosește-te de uneltele din Adobe Lightroom și Adobe Photoshop pentru îndreptare.

6. Ajustări De Compoziție

Pot să fie cazuri când nu poți să faci fotografia cum dorești – chiar dacă faci fotografie pe film. De asemenea dacă folosești un obiectiv ultra wide s-ar putea să ai deformări semnificative – depinde de tine să stabilești dacă le dorești sau vrei să le elimini.

Pentru a face modificările rapid este bine să te folosești tot de Adobe Lightroom și sau Adobe Photoshop.

Folosește uneltele din panoul „transform”!

7. Prelucrare Digitală Pentru Un Spor De Creativitate

Dacă dorești să prelucrezi într-un mod în  care să te depărtezi de original și mai mult ești liber s-o faci. De exemplu sunt destui fotografi care folosesc filme pe format mediu pentru a putea face prelucrările digitale dorite. Filmul de 35mm nu mi se pare că se potrivește pentru manipulări digitale intense cum s-ar potrivi de exemplu un fișier .raw de la o cameră digitală modernă.

Mai jos ai spre exemplificare un astfel de proces în care am aplicat efecte de duotone / split tone în Capture One Pro. Poți de asemenea să folosești și Adobe Lightroom sau Adobe Photoshop.

Concluzii

Nu poți face minuni dacă nu ai executat bine fotografia, mai ales fotografia pe film! Deci asigură-te că tot procesul este executat corect de la început: compoziție, focalizare, developare, scanare, manipulare film etc.

Rollei RPX 400 Minolta SRT 101 50mm

Înainte să dai fotografia pe rețelele sociale, sau să o tipărești asigură-te că: nu ai pete de la apă, urme de praf, decupări inexate (ți-a scăpat un colț pe margine). Ai pregătit fotografia astfel încât să se vadă bine pe ecran sau să iasă bine la tipărire – în funcție de mediul în care este vizualizată fotografia are nevoie de alte ajustări.  

Pe lângă Adobe Lightroom și Photoshop poți folosi și Capture One Pro – acesta din urmă mi-a dat cea mai bună claritate pe fișierele scanate. Deci o procedură ce se poate urma este să: scanezi filmul, faci un catalog Capture One PRO și ajustezi claritate, culori, tonuri iar pentru eliminarea petelor și alte ajustări ce intervin direct Adobe Lightroom + Adobe Photoshop.

Dar înainte de orice export asigură-te că ai acoperit aceste minime proceduri astfel încât să nu fii nevoit să te tot reîntorci și să ajustezi iar fotografia.

 

 

 

 

Leave a Comment