5 Sfaturi pentru fotografii de peisaj mai bune

Este adevarat ca lumina joaca un rol deosebit de important in fotografie, lucru perfect valabil si pentru fotografia de peisaj. Dar, a avea lumina buna si a seta corect aparatul, nu este suficient.

In fotografia de peisaj, impactul pe care il are imaginea finala depinde foarte mult si de creativitatea celui care surprinde atmosfera momentului. Modul in care fotograful prezinta viziunea sa asupra peisajului este mai important decat simpla capturare a momentului, oricat de emotionant este acesta.

De regula, iti poti da seama daca o fotografie de peisaj este cu adevarat reusita daca te face sa simti ca esti prezent in acel loc doar privind imaginea.

Fotografia de peisaj – mai multa arta si mai putina tehnica

O greseala frecventa a unui fotograf incepator este acordarea unei importante prea mari echipamentului foto si setarilor perfecte. Acestea din urma sunt doar instrumentele care iti permit sa obtii o fotografie buna.

Desigur, o aparatura performanta, si cunoasterea setarilor ideala pentru fiecare moment al zilei nu trebuie neglijate. Ele pot fi cheia succesului unei fotografii in clipa in care luminozitatea scenei se schimba rapid. Adica, concret, este vorba despre a stii sa tii pasul cu soarele in timpul „orei de aur”. La fiecare 5 minute poate fi necesara o reajustare a setarilor.

Este bine de stiut faptul ca fotografia de peisaj necesita un tip de aparatura destul de accesibil comparativ cu alte tipuri de fotografie. Recomandarea mea este sa mergi pe un aparat mirrorless deoarece portabilitatea este importanta atunci cand calatoresti in cautarea peisajelor frumoase. Apoi, ca obiectiv, iti recomand un 10-22mm, sau 10-24mm, sau 11-18mm. Nu ai nevoie de un teleobiectiv, dar iti pot spune ca am realizat fotografii de peisaj bune si cu 35mm. 

Asadar, decat sa investesti intr-un teleobiectiv, mai bine cauta sa dai banii pe filtre (in special filtru polarizator si filtru ND). Acesta te vor ajuta mult la obtinerea unor imagini memorabile, mai putin banale, si iti vor face editatea mai usoara.

Peisaj din Bran. Foto: Laura Mateescu

Un fotograf neexperimentat va pierde mult timp gandindu-se la ce setari de expunere sa faca, si ce focala sa foloseasca. Pana cand va decide, momentul va fi pierdut. Pe de alta parte, unui fotograf experimentat, setarile potrivite i-au intrat in sange, ceea ce ii permite sa se concentreze pe creativitate. El se va gandi la compunerea cadrului in asa fel incat scena sa fie imortalizata intr-un mod profund, de neuitat.

La final, pentru cel care priveste fotografia de peisaj, si si-o doreste inramata pe perete, ca wallpaper, sau altceva, conteaza aspectul final si nu setarile folosite. Se poate ca acea imagine care te impresioneaza sa fi fost, de exemplu, subexpusa. Prin editare insa, s-a ajuns la ceva mai placut.

Avand in minte finalul, nu ezita sa tragi mai multe cadre, cu expuneri diferite, asftel incat, la editare, sa obtii efectul dorit prin suprapunerea lor. In exemplu (Peisaj din Bran), s-au folosit trei cadre.

Fotografia de peisaj dincolo de tipare

Vedere din Iasi. Foto: Laura Mateescu

Daca ai decis deja ca vrei sa fii un fotograf de natura, deci implicit iti place sa fotografiezi peisaje, atunci sigur ai un sambure de creativitate ascuns in tine. Trebuie doar sa inveti cum poti sa il dezvolti, si sa ii acorzi importanta cuvenita. Incepe prin a cauta si descoperi oportunitati de fotografiere. Acest lucru inseamna sa calatoresti in locuri pitoresti, dar nu numai.

Atunci cand pomenim cuvant „peisaj” avem tendinta de a ne gandi stict la un peisaj de natura, eventual cu munti si ape. Dar, sensul cuvantului este mult mai larg de atat. Tot ceea ce iti poti imagina poate fi cuprins intr-un peisaj, cu exceptia portretelor si a fotografiilor de produs. Zonele urbane, industriale, sau rurale ofera si ele un potential panoramic de care putini incepatori sunt constienti.

Pentru a capata acea experienta care „te va scapa de grija setarilor”, poti face urmatorul lucru. Urca-te pe acoperisul unui bloc, sau intr-un turn inalt din orasul tau. Si podurile sunt o varianta buna, sau dealurile. Observa traseul soarelui si identifica locul in care rasare si apune. Nu uita ca in functie de anotimp, acest loc poate sa difere. Apoi, stabileste-ti compozita, si revino cu aparatul la „ora de aur”. Cauta sa ai si conditii meteorologice prielnice – aceasta insemnand un cer cu cativa norisori inflacarati, nu un cer limpede.

Iata cateva exemple de locatii bune pentru a experimenta si testa setarile ideale pentru peisaje citadine. (Lista se bazeaza pe locatii in care am fost eu. Nu ma pot exprima in privinta altor localii.)

  • Cluj-Napoca: Dealul Cetatuii (Hotel Belvedere), Dealul Hoia, Dealul Hoia, Turnul Bisericii Sfântul Mihail, mai putin interesant – Turnul de apa din Gradina Botanica.
  • Bucuresti: Crystal Tower (langa Piata Victoriei), Embassy et.18 (în ansamblul City Gate de la Piaţa Presei), turnul T4 din ansamblul Asmita Gardens (Observatorul Parcului Natural Vacaresti), Podul de pe Splaiul Unirii cu vedere catre Asmita Gardens, Sky Tower (o cladire cu peste 30 de etaje). Sunt sigura ca mai sunt si altele.
  • Iasi: Turnul Manastii Golia (si multe alte turnuri), Hotelul Panoramic Unirea (etajul 13)
  • Brasov:  Dealul Cetăţii, Cetatuia de pe Straja,  Varful Tampa, Turnul Alb. Brasovul fiind inconjurat de munti, este aproape imposibil sa nu gasesti un punct inedit de belvedere.
  • Piatra-Neamt: Se urca cu telecabina pe unul dintre dealurile ce imprejmuiesc orasul. De acolo, privelistea este superba.
  • Cetatea Sucevei (poza de la inceputul articolului – apus peste Suceava).

Oriunde ai fi, cauta sa aflii cum poti obtine access in cea mai inalta cladire a orasului, sau, intr-una dintre cele mai inalte. De regula, bisericile sunt constructii inalte cu turnuri sau turle din care se pot obtine panorame frumoase.

Fragmentarea scenei pentru obtinerea peisajelor

Lacul Colibita. Foto: Laura Mateescu

Daca pui 100 de oameni in fata unei panorame, sa presupunem un peisaj cu un lac si munti in spatele acestuia, majoritatea vor vedea exact asta: un peisaj cu lac si munti. Un fotograf bun insa, va vedea scene din acest ansamblu. Fotograful „incadreaza” mental, ingradind in fel si chip diverse „bucati” din peisaj, obtinand mai multe posibile imagini. Cam asa functioneaza mintea unui fotograf de peisaj.

Este important sa realizezi faptul ca nu exista o reteta clara de a executa bine sau gresit o fotografie de peisaj. Exista doar o viziune individuala expusa cu tehnici de fotografiere.  Invata mai intai sa vezi si sa gandesti precum un fotograf de peisaj, inspirandu-te de la altii. Continua apoi sa cauti moduri de expresivitate a viziunii tale pentru a-ti dezvolta un stil aparte.

In concluzie, pentru a deveni un fotograf de peisaj mai bun, trebuie sa urmezi aceste sfaturi:

  1. Alege echipamentul potrivit (portabil, fara obiective inutile)
  2. Practica de mai multe ori setarile potrivite pentru momentul potrivit, astfel incat sa-ti intre in sange
  3. Extinde-ti viziunea asupra a ceea ce inseamna „peisaj”
  4. Vaneaza locatii la inaltime, oriunde ai fi (chiar si intr-un oras)
  5. Imparte scena in mini-scene, panorama in bucati de peisaje