5 Sfaturi De Aur Pentru Fotografia Urbana

In ultimul timp, in locul călătoriilor pe la munte (cum obișnuiam in fiecare an), am stat mai mult prin orașe. Aceasta înseamnă că focusul din ultima perioada s-a mutat de la peisajele naturale la cele urbane.

Cu aceasta ocazie, am decis sa scriu despre fotografiile urbane făcute, ce presupune fotografia urbana și ce trucuri poți să aplici.

Ce este fotografia urbana?

Încep prin a clarifica diferența între fotografia urbană si fotografia stradală. Am observat că mulți le încurcă, și, într-adevăr, diferența poate fi uneori subtilă. Fotografia urbana in care trecatorii sunt foarte mici raportat la dimensiunea cadrului este un peisaj urban. In peisajele urbane omul nu joacă un rol foarte important. La capătul opus este fotografia stradală, in care omul ocupa un spatiu și un rol principal în compoziție.

Dar, exista și „calea de mijloc”. Este vorba despre fotografia urbană in care peisajul urban joaca rol de fundal pentru trecatori, iar pozitia acestora în cadru nu poate fi neglijată. Peisajul urban și trecatorii sunt legați contextual in fotografia urbană.  Acest lucru necesită o gândire fotografica profunda înainte de a declanșa aparatul.

Lumi paralele. Foto: Laura Mateescu

Pentru a exemplifica, iată cum am gândit fotografia alăturată. Am observat că sticla clădirii pe langă care treceam joaca rol de oglindă. Dintr-un anumit unghi, ea dubla tot ceea ce se afla pe partea cealaltă. Apoi, am văzut că se apropie cineva îmbrăcat cu o haina a cărei culoare contrastează puternic (roșu), am încadrat, și am așteptat momentul ideal pentru a declanșa. Momentul in care trecatorul este în pozitia ideala. Aici pozitia ideala este data de dublarea sa in geamurile clădirii, dar și apropierea fata de privitor. Daca era mai departe, impactul efectului de dublare ar fi fost mai mic.

Sfaturi pentru fotografii urbane reușite

In exemplul de mai sus am aplicat cateva trucuri pe care le voi explica in cele ce urmeaza.

1. Alegerea aparaturii potrivite.

La fel ca și în cazul fotografiei stradale, trebuie să tii cont de portabilitate și ușurința în utilizare. Atunci când vrei să surprinzi scene urbane, rapiditatea acțiunii este atât de importantă încât nu-ți permiți să stai minute bune butonând prin meniu pentru setări sau chiar schimbând focala.

Goana spre Europa. Foto: Laura Mateescu

Așadar, cu cat mai compact și mai rapid cu atât mai bine. Ideal pentru fotografia urbana poate fi un aparat mirrorless Fuji, cu obiectiv prime cu focala fixa in jurul a 28mm. Aspectul unui astfel de aparat prezintă un avantaj in plus: nu este la fel de intimidant pentru trecători precum un dslr. De ce Fuji? Pentru ca, din testele mele, a fost cel mai usor de manevrat, iar calitatea imaginii, foarte clara si cu un colorit mai potrivit pentru scenele urbane.

Înafara de aparatele mirrorless, nu sunt de neglijat nici telefoanele a căror capacități fotografice au ajuns la un nivel înalt. Astfel de exemple sunt iPhone și Huawei (variantele cu lentila Leica). Urmărește topul telefoanelor mobile în ceea ce privește performanța lentilelor.

Camere telefoanelor au o focala larga care îți permite să compui astfel încât să formezi un context atotcuprinzător pentru fotografia urbana. Vei putea încadra ușor atât oamenii pe de-a-ntregul cat și străzile și clădirile. In acest articol vei vedea exemple făcute cu telefonul Huawei P10.

2. Fii pregătit să apeși butonul declanșator.

Pe strazile din Antwerpen. Foto: Laura Mateescu

Rapiditatea acțiunii atunci când se ivește ocazia unui instantaneu citadin memorabil nu înseamnă neapărat un compromis al calității fotografiei. Exista câteva trucuri cu care îți poți pregăti aparatul sa fotografieze cu expunere corecta si focus bun fara bătăi de cap. De exemplu, zone focus: focalizare manuala care presupune o declansare rapida a aparatului.

Exemplu de setări: distanta de focus setata manual la 3 metrii, diafragma f8, timp de expunere 1/500 și ISO auto. Cu aceasta „rețetă”, daca aparatul tău o permite, vei putea face instantanee rapide și corect expuse.

Daca nu, fă câteva fotografii de test, și rămâi pe aceleași setări pentru întreaga „sesiune” foto.

3. Gasirea unui fundal urban 

Straluciri metalice. Foto: Laura Mateescu

Odata ce ai aparatura setata, te poti plimba pe strazi in cautarea unei scene demne de a fi imortalizata. Acest lucru insemna ca, mergand, privesti totul cu un „filtru” mental pentru compozitie. Cauta sa ai punctul de fuga (de regula capatul unei strazi) intr-un punct de la intersectia treimilor.

Sau, cauta sa formezi triunghiuri folosindu-te de laturile cladirilor. Sau, aplica spirala Fibonacci (detalii in cartea „Manual de Compozitie„).

4. Așteptarea momentului decisiv.

Peisajele urbane pot fi mult îmbunătățite dacă aștepți puțin până când cadrul se umple cu un elementul uman care da viață scenei. Uneori ai noroc și observi din prima o scenă perfecta. De exemplu, trecătorul care aleargă de la o clădire la alta spre steaguri. Este fotografia pe care am numit-o „goana către europa”, gandindu-ma la exodul de populație din ultimii ani. Pentru acest cadru a fost necesară o acționare rapida a aparatului, așa cum spuneam mai devreme.

Masina rosie. Foto: Laura Mateescu

Exista insa mult mai multe cazuri in care mai întâi observ un fundal urban bun, și apoi aștept că cineva interesant sa intre in cadru. Acest cineva poate fi și o mașină. O mașină roșie mai precis. Am considerat că dacă surprind un trecător îmbrăcat în rosu, și un peisaj urban cu o mașină roșie, apoi un alt trecător cu umbrela roșie, obțin o serie cu o legătură interesanta.

Mai poți aștepta de exemplu, ca trecătorii care vin dintr-o parte, să ajungă într-o anumită poziție față de trecatorii care vin din partea cealaltă. Poziția fiecărui element, fie static (clădiri, scaune, mașini parcate, biciclete, etc.) fie dinamic (trecători, căței, bicicliști, mașini) trebuie sa fie într-o legătură dinamica (vezi manualul de compoziție).

Un alt exemplu este cel al cărucioarelor care sunt impinse „pe aceeași linie imaginară” (a doua poza de mai jos). Daca nu erau ambii trecatori cu cărucior, fotografia nu ar fi avut acelasi impact vizual.

5. Învață să estimezi distanțele și viitoarea poziție a subiectelor in miscare.

Umbrela sau casca? Foto: Laura Mateescu

Așteptarea merge mână în mână cu un spirit de observație care anticipează cadrul. Practic, atunci când realizezi astfel de fotografii urbane, tu nu imortalizați doar ceea ce se vede. Nu ești nici un creator care transpune o realitate fixa într-o viziune dintr-un unghi și o perspectivă aparte. In schimb, ești un povestitor care vede toate cele patru dimensiuni ale vieții citadine: tridimensionalitatea spațiului și trecerea timpului. Iar povestea pe care o spui este însăși fotografia pe care o concepi mai întâi în mintea ta previzionară, și apoi o execuți cu aparatul foto.

De exemplu, pentru fotografia alaturata, am urmarit ca picioarele celor doua doamne cu umbrele sa fie sincronizate, iar pozitia lor fata de omul cu motocicleta sa fie in echilibru in cadru.