5 Pasi simplii pentru expunerea corecta

Nu-mi place sa dau “retete” de setari pentru diverse situatii. Evit acest lucru. Asta pentru ca pentru o anume situatie, conditiile de ilumare pot sa difere, si atunci setarile din reteta nu mai corespund.
Ca sa intelegi mai bine, gandeste-te ca ai acelasi setari, si aceeasi scena, dar schimbi doar usor compozitia, avand dintr-o data mai multe elemente luminoase sau mai multe elemente intunecate. Inclusiv schimbarea punctului de focus si/sau metering poate modifica expunerea aceleiasi scene.
In loc de “retete” invata sa intelegi cum functioneaza stopul de lumina, si adapteaza setarile in functie de lumina scenei, nu de situatia contextuala.

Bun, si atunci, de ce dau totusi importanta informatiilor din EXIF si te sfatuiesc sa te uiti la aceste date? Pentru ca informatiile cu privire la setarile facute de un fotograf intr-o anumita situatie pot fi un punct de plecare pentru ideea ta. Nu garanteaza nimeni ca ce vei face tu va iesi la fel daca “copiezi” aceleasi setari. Dar, este o baza la care poti apoi sa aduci modificari, obtinand rezultatul dorit din mai putine incercari.

Mai jos sunt cateva indicatii care te vor ajuta sa ajungi mai repede la setarile ideale in cele mai uzuale conditii de iluminare, pentru subiecte statice.

1. Ce este stopul de lumina?

Stopul de lumina este o treapta, de la o valoare la alta valoare, a parametrilor de expunere.

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Parametrii expunerii sunt

  • timpul de expunere,
  • deschiderea diafragmei (apertura),
  • si ISO.

Stopul De Lumină Pentru Diafragmă / Apertură

Stopul De Lumină Pentru Timpul De Expunere

Stopul De Lumină Pentru Valoarea ISO

Asadar, daca modificam valoarea ISO de la 200 la 400, inseamna ca am modificat un stop de lumina.

Similar, de la F5.6 la F8 este un stop. Si de la 1/250 la 1/500 este tot un stop.

2. Regula F16 sau “singura setare de memorat”.

Daca vrei sa expui corect fara exponometru, este indicat sa apelezi la regula F16.

Regula F16 spune ca expunerea corecta pe o zi insorita este urmatoarea:

  • diafragma F16
  • ISO 200
  • Timp de expunere 1/250 (1/ISO)

Pornind de la aceste valori de baza se calculeaza expunerea si pentru restul situatiilor.

In cazul peisajelor pe o zi insorita, vei dori sa folosesti diafragma F8 (pentru a nu degrada imaginea). Asadar, vei avea urmatoarele setari ideale:

  • diafragma F8 (ai lasat sa intre mai multa lumina cu doua stopuri)
  • ISO 200
  • Timpul de expunere 1/1000 (am redus lumina prin reducerea timpului de expunere cu 2 stopuri)

Urmeaza sa vedem ce facem daca se intuneca.

3. Trecerea de la expunerea pentru zile insorite la cer noros.

Apoi, daca este innorat, modificam expunerea cu 2 sau 3 stopuri de liumina.

Daca perdeaua de nori nu este foarte densa, vom avea:

  • diafragma F8
  • ISO 200
  • Timpul de expunere 1/125

Daca cerul este complet acoperit de nori intunecati, care vestesc o eventuala ploaie, vom avea:

  • diafragma F4
  • ISO 200
  • Timpul de expunere 1/60

Am mărit cantitatea de lumină cu 2 stopuri la diafragmă (f8  → f5.6  → f4) și un stop la timpul de expunere (1/125  → 1/60). Total am mărit luminozitatea fotografiei cu 3 stopuri!

In toate setarile indicate am pastrast constata valoarea ISO deoarece asa se folosea in fotografia pe film, cand sensibilitatea la lumina a filmul avea o valoare ISO constanta. Raportand la fotografia digitala, in loc sa cresti timpul de expunere, poti creste valoarea ISO cu 2-4 stopuri (ISO 400, ISO 800).

Aceste setari pot fi usor obtinute si cu o aplicatie pe care o instalezi pe telefonul mobil. Introduci datele pe care le cunosti (cum ar fi diafragma dorita), iar variabilele vor fi automat calculate.

Nu e sigur ca expunerea va iesi cu prima incercare de modificare a parametrilor. In modul manual, de cele mai multe ori, expunerea ideala se obtine din mai multe incercari, verificari, reajustari.

4. Formula pentru imagini nemiscate.

Deoarece fotografiile in care subiectul nu a fost surprins in clar nu pot fi reparate la editare, consider ca focalizarea corecta si stabilizarea ar trebui sa fie pe primul loc in invatarea fotografiei.

De cele mai multe ori, cand nu poti tine aparatul nemiscat in mana, este de preferat o subexpunere.
Renunta la expunerea perfecta si scade timpul de expunere. O fotografie miscata nu poate fi reparata (ma repet, dar simt ca mai trebuia sa spun odata; fiindca exista “aplicatii” care promit sa “repare” dar nu o fac pentru ca nici nu au cum).

Cand vrei sa obtii poze clare din mana, si sigura optiune ramasa pentru o expunere corecta, este sa reduci timpul de expunere atunci apelea la formula:

  • timpul de expunere = 1/F
  • sau pentru maxima siguranta timpul de expunere 1/Fx2

unde F este distanta focala in mm pe care o inmultim cu 2 pentru a garanta validitatea formulei si pe senzori APSC/Micro 43/full frame.

Exemple:

  • Ai o focala de 35 mm pe full-frame,  timpul de expunere va fi 1/60  sau poti merge si pana la 1/30
  • Pe o focala de 35 mm pe senzor APSC (crop factor 1.5), timpul de expunere va fi 1/100 sau minim 1/50
  • Pe o focala de 20mm pe senzor micro43 (crop factor 2), timpul de expunere va fi 1/40 sau minim 1/20

5. Nu uita sa verifici setarile inainte de a face o fotografie.

De exemplu, daca ultima data ai fotografiat in conditii de lumina slaba, si ai avut setari care sa compenseze acest lucru, atunci cand iesi afara, nu uita sa verifici toate setarile. Exista cel putin trei setari pe care din greseala le poti neglija (unele nu au rotita, sunt in meniu, si uitam de ele acolo).

  • Iti spun din experienta ca nu de putine ori uitam sa verific valoarea ISO. Ma trezeam apoi cu fotografii binisor expuse dar cu un nivel de zgomot prea mare fata de cum ar fi putut fi imaginea daca scadeam valoare ISO.
  • Similar se intampla si cu compensarea expunerii. Avem tendinta de a seta si verifica doar diafragma si timpul de expunere – ei fiind parametrii principali de expunere. Sa nu uitam insa si de compensare.
  • La fel, daca tocmai ai facut o fotografie macro cu metring spot, cand treci la peisaj schimba din nou meteringul pe matricial.

CONCLUZIE: Atunci cand esti la inceput de drum in fotografie, foloseste-te de aceste formule si exerseaza-le. Cu timpul ele iti vor intra in sange si in loc sa te concentrezi pe aplicarea lor, vei putea sa acorzi mai multa importanta scenei/compozitiei. Tine minte insa ca o expunere perfecta nu este neaparat cheia unei fotografii bune.

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

Leave a Comment