Pentru mine, cea mai utila, versatila si completa aplicatie de editare fotografii pe telefon s-a dovedit a fi Snapseed. Folosesc si alte aplicatii (Lightroom), de ce cele mai multe ori insa in combinatie cu Snapseed.
Unul dintre marile plusuri ale acestei aplicatii este faptul ca editarea nu este intrerupta de reclame, chiar daca este gratuita. In continuare o sa vedem cate un exemplu practic de aplicare a functiilor aplicatiei.
Cuprins
EXEMPLU PRACTIC NR. 1 – Aspecte
Optiuni: “Actuala”, “Ultimele editari”, “Portrait”, “Smooth”, “Pop”, “Accentuate”, “Faded Glow”, “Morning”, “Bright”, “Fine Art”, “Push”, “Structure”, “Silhouette”.
In exemplul dat (vedere din Busteni), am ales aspectul “Accentuate” care a facut cerul din fotografie sa fie de un albastru mai intens.
Primul lucru atunci cand deschizi o imagine cu programul Snapseed, este alegerea unui aspect. Aspectul este defapt o presetare. Ai la dispozitie 12 posibile presetari (incluzand editarea anterioara daca mai este inca in memoria sistemului), din care ultimele 4 sunt variante de alb-negru.
Poti testa efectul fiecareia dintre ele, si, daca nu se potriveste cu imaginea, apasand pe “X” poti reveni la meniul principal fara a aplica aceste filtre. Aspectul ales se aplica doar daca se confirma alegerea facuta cu bifa.
Daca ai aplicat un efect si l-ai confirmat, poti adauga din nou un alt efect, care se va suprapune peste primul, si tot asa, cu fiecare confirmare facuta cu bifa.
Mai departe, fie ca alegi sau nu o presetare, ai access la meniul de “INSTRUMENTE”. De aici alegi functiile cu care faci editarea manuala.
Cu alte cuvinte, o astfel de presetare poate sta la baza editarii, dar nu este o necesitate.
EXEMPLU PRACTIC Nr. 2 – Optimizeaza
Optiuni: Auto sau Manual pentru Luminozitate, Contrast, Saturatie, Ambianta, Zonele luminoase, Umbre, Caldura
In meniul de optimizare ai access la majoritatea functiilor de baza pentru editarea fotografiilor. Poti sa apelezi la inteligenta artificiala a a telefonului, si, apasand pe “bagheta magica”, sa il lasi sa ghiceasca cele mai bune valori pentru acesti parametrii.
Acesta poate fi un punct de pornire de la care poti apoi sa ajustezi manual fiecare parametru in parte (apasa pe iconita din stanga baghetei magice).
Prin glisare la stanga se scade intensitatea, iar prin glisare la dreapta, se creste intensitatea efectului.
Poti modifica si re-modifica pana cand esti multumit de rezultat. Abia atunci, prin apasarea bifei, confirmi valorile si programul le va aplica.
Luminozitate – Afecteaza luminozitatea intregii scene, neselectiv
Contrast – Afecteaza contrastul intregii scene, neselectiv
Saturatie – Creste sau scade intentitatea tuturor culorilor, neselectiv
Ambianta – Cresterea valorii afecteaza atat culorile cat si contrasul si nivelul de detalii din umbre.
Zone luminoase – Prin intunecarea zonelor luminoase poti readuce culoarea pe cer, de exemplu.
Umbre – Aceasta functie poate lumina umbrele, reveland detaliile ascunse in zonele intunecate.
Caldura – Spre stanga imaginea devine mai rece, iar spre dreapta mai calda.
EXEMPLU PRACTIC Nr. 3 – Decupeaza
Optiuni: Decupare libera, pastrarea proportiilor initiale, patrat, 3:2, 4:3, 5:4, 7:5, 16:9
Prin decupare poti aduce subiectul mai aproape de privitor (adica elimini partile din cadru care nu aduc nicio valoare din punct de vedere vizual – nu au insemnatate). Este o practica des folosita mai ales atunci cand nu poti focaliza foarte aproape de subiect.
La taiere poti opta pentru diferite formate (am discutat despre formatul fotografie in manualul Fotogafiei Cu Telefonul). Pentru inceput insa, decupeaza pastrand proportiile initiale. Salveaza o varianta cu aceasta decupare, apoi testeaza si alte formate.
Poti salva oricate variante doresti din meniul de export al programului, caci, dupa taiere, atunci cand revii asupra acestei functii, ai din nou access la intreaga imagini initiala pentru a modifica taierea.
Pentru a decupa, trage de colturi. Poti sa muti cadranul decupat mai la stanga, mai la dreapta, in sus si in jos, pana cand te hotarasti asupra recompunerii (pozitia subiectului in noul cadru). Daca vrei un format vertical in loc de cel orizontal (sau invers), apasa pe sageata care indica rotatia.
EXEMPLU PRACTIC Nr. 4 – Editare selectiva, pe zone !
Optiuni: “Luminozitate”, “Contrast”, “Saturatie”, “Structura”.
Aceasta este functia mea preferata.
Practic, de multe ori fac editarea de baza in Lightroom, ca apoi sa apelez la functia de editare selectiva a lui Snapseed pentru simplul motiv ca mi se pare mai usor de folosit.
Atinge zona pe care vrei sa o editezi. Va aparea un cerculet ce contine mai multe obtiuni, disponibile prin glisare sus-jos. Ajusteaza pe rand fiecare dintre aceste optiuni prin glisare stanga (scadere) si dreapta (crestere). Nivelul ajustarii este indicat in partea de sus a ecranului.
In partea de jos a ecranului ai optiunea de a adauga un nou centru de editare selectiva (semnul “+”). Pentru fieacare centru astfel adaugat poti indica setari diferite ale parametrilor disponibili pentru modificare, si raza de actiune a centrului.
Ceea ce putini stiu, este faptul ca poti mari sau micsora raza de actiune a acestei editari selective. Atinge cu doua degete pentru a mari sau miscora diametrul (pinch zoom).
Vrei sa stergi centrul de editare selectiva? Nicio problema. Apasand o singura data pe el, apar optiunile de taiere, copiere si stergere.
EXEMPLU PRACTIC Nr. 5 – Detalii
Optiuni: Structura si Conturare
Aceasta functie te ajuta sa maresti claritatea imaginii.
Este un efect vizual esential, dar trebuie sa stii cum sa-l folosesti. Cele doua optiuni au un efect diferit, care se aplica in functie de tipul fotografiei facute.
De exemplu, daca in fotografie ai suprafete cu structuri si texturi pronuntate, atunci le poti evidentia tragand spre dreapta optiunea de “structura”.
Daca insa vrei sa evidentiezi mai bine detaliile unui subiect aflat in prim-plan (cum este cazul portretului sau a fotografiei macro), atunci vei trage spre dreapta optiunea “conturare”, nu cea de structura. Ca sa intelegi mai bine: daca intr-o imagine de portret maresti nivelul de structura, ridurile si toate imperfectiunule fetei vor mai pronuntate, un lucru care nu este de dorit.
In cazul subiectelor pe care vrei sa le izolezi, tragand spre stanga (deci miscrosand) structura, se estompeaza putin fundalul, ceea ce va duce la o mai buna evidentiere a subiectului fata de acesta.
Intr-un peisaj cu apa statatoare, folosesc de regula urmatoarea editare: scad valoarea pentru structura, ceea ce confera apei un aspect mai neted, si cresc valoarea pentru contur, ceea ce amplifica claritatea ratelor de pe lac si a crengilor copacilor.