Andreas Feininger, un renumit fotograf si autor american defineste urmatoarele patru criterii pentru a evalua o poza ca buna:
- Sa atraga privirile!
- Sa aiba impact (soc/emotie)
- Sa aiba semnificatie (mesaj, poveste)
- Sa fie realizata bine din punct de vedere grafic (realizarea tehnica este in concordanta cu subiectul).
O poza buna indeplineste toate cele 4 conditii simultan sau cat mai multe deodata.
Astfel si in cazul fotografierii ratelor si gastelor ar trebui sa avem in vedere aceste criterii. Hai sa vedem concret ce inseamna acest aspect in cazul nostru.
Cuprins
Sa atraga privirile!
Gastele si ratele atrag privirile prin definitie! Cand trecem pe langa un lac frumos ne minunam de priveliste, dar daca lacul este si populat cu fauna incantarea este mai mare. De aceea in fotografiile noastre vom putea obtine atractia privirilor prin:
- O compozitie buna
- Grafica de calitate
- Imagine clara si de calitate
- Culori puternice, vibrante, saturate (nu exagerat!)
- Contraste bine echilibrate
- Pozitii surprinzatoare care in mod normal nu sunt sesizate cu ochiul liber
Sa aiba impact (soc/emotie)
Ratele si gastele trezesc in general o emotie de simpatie, bucurie, amuzament. Depinde foarte mult in ce ipostaza iti gasesti subiectul. Astfel putem urmari urmatoarele stari emotionale pe care sa le trezim prin fotografia noastra:
- Gingasie
- Sensibilitate
- Amuzament
- Frumusete
- Eleganta
- Avant spre cer
- Bucurie
- Copilarie
- Joaca
- Grija materna
- Dragostea familiei
- Mama ocrotitoare
- Puii sensibili
- Pericol (puii in pericol sa fie vanati de alta pasare sau de vreo pisica)
- Grija
Sa aiba semnificatie (mesaj, poveste)

Fotografia trebuie sa fie semnificativa pentru un anumit segment. De exemplu, mamele care au grija de copii, se pot identifica cu ratele care au grija de puii de rata, cu gastele care se comporta foarte protector fata de puii lor, amenintand orice trecator care le poate pune viata in pericol.
Sa fie realizata bine din punct de vedere grafic.
Calitatea grafica a fotografiei este importanta, mai ales pentru acest subiect unde avem nevoie de imagini clare, colorate si in focus.
Dar pot fi cazuri in care claritatea imaginii sa fie mai putin importanta, daca avem o poveste buna, un subiect, bun si o compozitie buna.
Pentru a exemplifca sa privim fotografia alaturata din dreapta in cotrast ca si calitate grafica cu fotografia de mai jos.
Precum observi, pentru fiecare regula si sfat exista o exceptie de la regula. Cel mai important este ca tot ce se vede intr-o imagine sa sustina subiectul narativ al fotogafiei.
Daca faci o fotografia care are un scop stiintific, atunci acest aspect nu mai este valabil. Ci din punct de vedere stiintific, fotografia trebuia sa fie cat mai clara, cat mai precisa si sa serveasca acestui scop.
Dar cum articolul se adreseaza aristilor si nu oamenilor de stiinta, nu vom dezbate acest subiect mai mult decat am spus adineaori!