16 Sfaturi pentru fotografii mai bune

Ai vrea sa iti imbunatatesti abilitatile de fotograf? Te-ai plictisit sa fotografiezi de fiecare data la fel, din acelasi unghi si cu acelasi subiect? Aici vei descoperi 16 dintre cele mai pretuite sfaturi pentru fotografii amatori si cei care au trecut de nivelul de incepatori si doresc acum sa-si imbunatateasca fotografiile.

1. Fii cu ochii pe vreme si lumina buna.

Conditiile meteo contribuie foarte mult la crearea unui mediu proprice pentru fotografii mai bune. Lumina buna este cea de la rasarit si apus, nu cea din miezul zilei. In loc sa astepti lumina asa-zis „ideala” a pranzului, o dimineata cetoasa intr-o padure este mult mai potrivita pentru fotografii impresionante.

2. Rasaritul este mai bun decat apusul.

Fotografie la rasarit
Foto: Laura Mateescu, Lacul Colibita

Trezeste-te intr-o dimineata inainte de rasaritul soarelui pentru o excursie de fotografii.  Daca nu ai mai facut asta pana acum, vei fi placut surprins de umbrele si lumina contrastanta. Aminteste-ti ca ai putin timp ( de obicei, mai putin de ora ) pana cand soarele va lumina prea puternic si vei pierde ocazia.

Este mai dificil sa fii matinal, dar merita! (nu doar pentru fotografii reusite, ci si din multe alte puncte de vedere 🙂 )

3. Nu te grabi in alegerea subiectului.

Inainte de a duce apararul la ochi, plimba-te in jurul subiectului pentru a gasi cel mai bun unghi si cea mai buna lumina.

4. Nu te grabi cand fotografiezi.

Fotografie in culorile toamnei
Foto: Laura Mateescu, Ciuperca printre frunze

Nu te grabi sa apesi butonul declansator fara a verifica setarile! Chiar daca este putin enervant, roaga-i pe cei care te acompaniaza sunt pe capul tau sa te astepte pana cand termini fotografiile in locul in care va aflati. De multe ori este nevoie chiar si de vreo 20 de minute, pentru ca o singura fotografie sa iasa bine!

5. Nu trebuie sa alegi mereu subiecte in culori aprinse.

Subiectele in culori estompate pot produce rezultate foarte bune. Un camp de grau de culoare auriu-maro poate produce niste rezultate uluitoare in combinatie cu soarele aproape apus si cu umbre lungi.

6. Foloseste-te de miscarea intentionata.

Atunci cand fotografiezi subiecte in miscare, incearca urmatorul truc.

Daca ai un apart foto ce iti permite sa setezi manual timpul de expunere, incearca sa cresti putin aceasta valoare si sa maresti in schimb F-Stop-ul (adica inchizi putin diafragma). Apoi, misca aparatul in timp ce faci fotografia. Un efect artistic foarte interesant (numit panning) se va produce in acest fel: fundalul va fi blurat, neclar (prin „motion blur”, adica neclaritatea data de miscare), in timp ce subiectul va aprea clar. Cei care privesc o astfel de fotografie ar putea spune ca subiectul este cel static, iar fundalul este cel care „s-a miscat”.

7. Supraexpunerea subiectului.

Fotografie alb pe alb
Foto: Laura Mateescu, Notitele de dimineata

Cel mai adesea, suprapunerea este o greseala. Totusi, in conditii de lumina slaba, poti experimenta cu rezultatele obtinute din supraexpunerea subiectului. In special atunci cand nu poti stabiliza imaginea, este indicat sa folosesti un timp de expunere scurt in combinatie cu o compensare de expunere in sens pozitit (+2 EV). De asemenea, subiecte precum zapada si nisipul necesita o supraexpunere manuala. La fel si unele fotografii facute in bucatarie.

8. Incearca fotografia de tip macro.

Ia o lupa si vezi ce poti focaliza prin ea, cu ajutorul aparatului foto. S-ar putea sa mearga! Si poate iti va deschide o noua gama de subiecte pentru fotografiile tale – cum ar fi de exemplu fotografierea fulgilor de zapada. Pentru usurinta de a lucra cu dubla aparatura (lupa+aparat foto), conecteaza cele doua instrumente optice cu ajutorul unei bande adezive.

9. Fotografiaza subiecte ude, stropite.

Flori ude
Foto: Laura Mateescu, Din buchetul miresei

Incearca sa uzi un geam, si apoi sa fotografiezi prin el un subiect. In acest scop, aseaza bucata de sticla pe doi piloni (care ar putea fi, de exemplu, niste carti), iar intre piloni, sub aceasta, aseaza subiectul. O alta idee este sa folosesti un pulverizator cu apa atunci cand vrei sa fotografiezi florile. Stropeste-le inainte, apoi utilizeaza blitul.

10. Tine cont de echilibrul nuantelor.

Incearca sa echilibrezi culorile prin incadrarea subiectului intr-un fundal ce contine detalii in culori asemanatoare. Sa stii ca poti fotografia chiar un subiect de culoare alba pe un fundal alb, iar rezultatul este foarte placut si linistitor pentru ochi!

11. Fotografiaza Siluete.

Siluetele au in general o gama redusa de culori, dar pot produce cele mai frumoase imagini prin simplitatea scenei. Fotografierea unei siluete implica un fundal mai stralucitor decat subiectul in prim-plan. Concentreaza-te pe realizarea unei compozitii bazate pe liniile care delimiteaza formele.

12. Experimenteaza cu texturi si modele.

Tipare si texturi in fotografie
Foto: Laura Mateescu, Detaliu Arhitectural

Cu toti am vazut acele imagini superbe cu frunzele de artar in rosu si portocaliu. Sute de frunze – toate similare in forma si culoare – dar foarte frumoase si inspirationale. Texturile repetitive si modelele abstracte din natura sunt mereu la mare cautare in mediul artistic.

13. Foloseste-te de culorile complementare.

Doua culori total diferite pot fi frumoase. Imagineaza-ti o fotografie cu prietena sau sotia ta, intr-o rochie rosie, stand intr-un camp cu iarba verde. Sau prietenul, ori sotul tau, intr-o camasa rosie, mergem intr-un camp cu spice de grau. Culorile complementare vor atrage atentia spre subiect.

14. Utilizeaza filtre fotografice pentru efecte si culori.

Daca aparatul tau iti permite sa ii atasezi filtre, profita de acest lucru! Insa, tine minte ca filtrele de culoare pot fi obtinut usor prin editarea intr-un program. Mai degraba incearca pe aparat un filtru IR. Confectioneaza-ti un filtru de soft-focus si unul de bokeh – nu este nevoie de dai banii pe ele.

15. Foloseste un blitz in timpul zilei.

Blitul ziua in portrete
Foto: Laura Mateescu, Portret de ocazie

In acest fel, vei captura un subiect mult mai bine luminat, caci zonele umbroase cu detalii importante vor iesi la iveala. Aceasta tehnica va produce rezultate mai bune daca fundalul este mai luminos decat subiectul, iar timpul de expunere mare iti va arata efectiv fiecare detaliu de pe subiectul tau.

16. Difuzeaza lumina puternica a blitului.

Atunci cand folosesti blitul direct catre model in fotografia de portret, risti sa obtii umbre prea puternice, iar tenul acestuia va fi prea „alb”. Poti obtine umbre mai moi prin folosirea unui difuzor de lumina confectionat chiar de tine. Aseaza un pahar de plastic de unica folosinta peste blitul aparatului foto DSRL, sau pun in fata acestuia o coala alba de hartie. Materialul transparent va difuza lumina. Daca ai un blit extern, indreapta-l catre tavan si nu catre model.

About Laura Mateescu

1 thought on “16 Sfaturi pentru fotografii mai bune