10 Ponturi pentru fotografia stradala

Fara doar si poate, fotografia stradala este cea mai la indemana pentru orice entuziast: nu necesita nici aparatura ultra-performanta, nici calatorii scumpe in locuri exotice. Daca vrei sa faci fotografii mai bune in drumurile tale prin oras, citeste cele zece fotoponturi din acest articol.

1. Seteaza aparatul in modul de fotografiere potrivit.

A fi un bun fotograf nu inseamna ca trebuie sa stai mereu pe manual. Pentru fotografia stradala, unde vreau sa am rapiditare, folosesc deseori ceva semiautomat (prioritate a timpului de expunere pentru a nu rata momentul si pentru a evita neclaritatea de miscare). Setarile manuale intervin atunci cand vrei sa fii creativ, iar conditiile de ilumare sunt prea dificile pentru ca aparatul sa inteleaga cum percepe ochiul uman scena.

In fotografia stradala este indicat sa faci setarile la primele cadre pentru a obtine “reteta” optima adaptata conditiilor, apoi, pentru restul de cadre, pastreaza aceleasi setari, concentrandu-te doar pe compozitie.

2. Daca ti-ai propus sa faci fotografie stradala prin oras, imbraca-te in negru.

Iata un pont la care poate nu te-ai gandit pana acum. Explicatia este relativ simpla: aparatul de fotografiat este negru (in cele mai multe dintre cazuri) si, fiind agatat de gat, sau prins de mana pe fundalul negru al hainelor, iese mai putin in evidenta.

STOP pozelor urate!

OPRESTE-TE sa faci fotografii NASPA! 
Ia gratuit acest ghid, ca si tu sa-ti bucuri ochii!

Daca te imbraci in haine de culori deschise sau alb, vei fi observat imediat in momentul in care ridici aparatul la ochi. Repercusiunile pot sa difere de la priviri urate pana la adevarate altercatii si polemici despre fotografia in spatiul public.

3. Alege ca locatie centrul vechi si parcurile.

Exista multe locuri care abia asteapta sa fie descoperite de catre fotograf in timpul unei primbari prin centrul vechi al unui oras.

Centrul vechi este o sursa infinita de compozitii foto datorita multitunii de posibile subiecte: fotografie stradala, portrete, arhitectura si arta abstracta.

Multiplicand posibilitatile cu diferitele conditii meteo si luminozitate in functie de ora din zi, se poate spune ca, alaturi de parc, centrul vechi este o locatie de top.

Pe locul doi in fotografia stradala sunt parcurile. Oameni care se plimba, oameni care stau pe banci, la terase, pe poduri – cu totii sunt posibile centre de greutate in compozitii interesante, fara ca fetele lor sa se distinga.

4. Unul dintre trucurile fotografului stradal este sa joace rolul de turist.

Spuneam putin mai sus ca este bine sa te imbraci in negru daca pleci la fotografie pe strazi. Uneori insa nu este suficient.  Continua “camuflajul” cu un zambet larg pe fata, si daca cineva pare sa aiba o atitudine ostila fata de fotografiatul tau, pretinde ca esti turist.

Turistii sunt considerati mai “inofensivi” decat fotografii pentru ca ei “doar isi tin pozele de amintire”.

PS: Mai in gluma, mai in serios, poti indruga cateva cuvinte pe o limba straina. 🙂

5. Apeleaza la trucuri pentru stabilizare fara trepied.

Exista situatii cand nu poti lua cu tine un trepid, sau, daca ai face-o, ar fi putin ciudat. De exemplu, pe strada. Nu este practic sa fotografiezi pe strazile aglomerate de pe trepied. Pe strazi mai putin circulate, da, dar altfel, sunt sanse mari sa incurci lumea si sa atragi atentia asura ta in mod nedorit.

In astfel de situatii, asigura-te ca ai stabilizatorul de imagine activat (majoritatea aparatelor au o astfel de functie, dar deseori uitam sa o folosim). Apoi, foloseste-te de cureaua aparatului pentru a reduce la minim tremuratul mainilor. Mai eficienta decat strangerea curelei este sprijinirea de un gard, zid, stalp (orice obiect din zona). Si daca nu ai de ce sa te sprijini, lipeste coatele de corp.

6. Orice eveniment poate fi o buna oportunitate de fotografii stradale interesante.

Intereseaza-te de evenimentele care au loc in orasul tau sau chiar in alte orase apropiate. Ai ocazia sa surprinzi atat portrete inedite, cat si diverse obiecte si mestesuguri. Fii prezent in special la orele cu lumina buna, si acorda atentie detaliilor.

Evenimentele stradale, in special, nu iti vor da batai de cap in ceea ce priveste dreptul de a fotografia (festivale, targuri).

7. Poti surprinde mai multe elemente intr-o fotografie daca exista o relatie/interactiune intre ele.

Este un caz mai dificil, deseori greu de inteles de catre un privitor neavizat. De asemenea, este o situatie pe care o “cauta” cei pasionati de fotografia stradala.

In exemplu, avem foarte multe elemente, dar ele impreuna redau atmosfera specifica unui targ. Avem marfa, vanzatorul, trecatorii care se indeparteaza, dar si “gura-casca” care nu cumpara nimic, dar priveste spre oale.

8. In fotografia stradala, neclaritatea nu este intotdeauna o greseala fatala. 

In anumite situatii, de exemplu pentru peisaje sau in general natura (flori, etc.), fotografiile de produse, claritatea este foarte importanta. Nu prea ai ce sa faci cu un peisaj neclar. Dar, exista si situatii in care neclaritatea poate fi o greseala trecuta cu vederea. Este vorba despre fotografiile stradale.

Poate ca nu nu ai vrut ca oamenii sa iasa neclari, sau poate ca ai fi vrut ca focusul sa cada putin mai la dreapta sau mai la stanga, poate ca ai fi vrut mai putin zgomot de imagine. Si totusi, scena indeamna la o indelunga contemplate si nu te lasa inima sa stergi acea poza.

9. In fotografia stradala se accepta taieturi si suprapuneri mai neobisnuite.

De exemplu, s-ar putea sa surprinzi un om taiat pe jumatate, mai ales daca in cadru este o multime mare de oameni.

Astfel de situatii sunt greu de evitat si se accepta ca atare. Daca se poate astepta ca trecatorul sa nu fie suprapus cu un stalp, de exemplu, atunci asteapta. Dar daca asteptarea inseamna ratarea unui moment unic, nu mai conteaza ca un alt om din cadru se suprapune cu stalpul. La fel taiem si masinile (vezi exemplul).

Aceste taieturi, pentru ca ele sa nu fie nelalocul lor, ar trebui echilibrate stanga-dreapta.

10. Conecteaza aparatul la telefon pentru a fotografia fara a fi observat.

Daca ai un aparat foto cu functie Wi-Fi, il poti conecta la telefonul mobil. Prin intermediul unei aplicatii, poti declansa aparatul fara a-l atinge. Asadar, agata-l doar de gat, indreapta-te catre subiect, incadreaza urmarind ecranul telefonului, si apasa pe butonul din aplicatie.

Oamenii pe care ii surprinzi astfel nu-si vor da seama ca tu, avand doar aparatul la gat si nu ridicat la nivelul ochilor, esti in plina sesiune de fotografie.

Tot in aceeasi ordine de idei, daca nu poti face conexiunea, ai in vedere (la achizitionarea aparatului foto) ecranul rabatabil.


Vrei sa inveti fotografie in pastile mici (fotoponturi), dozate cate una pe zi? Ti-am pregatit 366 astfel de ponturi – vezi mai multe detalii aici.

About Laura Mateescu

Pasiunea pentru arta, si implicit fotografie, a inceput din copilarie. De la rangul de pasiune, dorinta arzatoare, s-a ajuns la hobby, si de la hobby la profesie. Din 2008 si pana acum, pregatesc constant informatii digerabile, care sa vina in ajutorul celor care, la fel ca mine, isi doresc sa invete tainele din spatele imaginilor patrunzatoare.

Leave a Comment