10 Motive Pentru Care Să Alegi Fotografia Pe Film

Chiar dacă nu se mai produc aparate pe film cum se produceau înainte , fotografia pe film este iar în amploare. Dacă nu te-a tentant încă fotografia pe film, iată mai jos 10 motive care să te convingă să te apuci de ea!

1. Este un proces manual foarte satisfăcător – tactil, vizual, auditiv, olfactiv!

Fotografia pe film presupune un proces real, fizic și nu virtual. Când ții un aparat foto pe film în mână te bucuri de următoarele interacțiuni om-mașină:

  • greutatea și finisarea camerei – multe camere pe film vechi sunt construite ca un tanc. Și variantele dintr-un plastic mai ieftin sunt interesante pentru experiență, pentru că te transpune cu gândul la perioada în care a fost construit aparatul foto. Fiecare aparat foto având o istorie în spate!
  • butoane, rotițe, armarea aparatului foto, avansarea filmului – toate acestea presupun operatibilitatea camerei, sunete, clicuri etc.
  • pelicula de film are un miros specific, la fel și aparatul foto  – pe mine efectiv îmi aduce aminte de copilărie când umblam în biblioteca părinților și admiram aparatul Smena 8M ale cărui rotițe le tot învârteam neștiind ce fac.
  • aparatele pe film arată bine – preferatele mele sunt aparatele foto tip range finder, dar sunt destule design-uri de aparate foto care au o estetica plăcută, interesantă, unică, cu personalitate!

2. Te bucuri de efectul de nostalgie pe care-l dă filmul fotografiilor

Smena 8M + Film

Trecând peste efectul uneltei, ajungem acum la efectul sentimental dat fotografiilor. Cu toate șabloanele din lume („presets”) nu poți obține efectul de fotografie pe film dintr-o fotografie digitală – bine dacă ai sta ore întregi să editezi fotografia pe film poate ai reuși (dar nu acesta este scopul).

Caracterstică estetică numărul unu cu impact emoțional este efectul de nostalgie! Ba mai mult decât atâta, tocmai acest mediu înet de obținere a fotografiilor te transpune într-o stare nostalgică – de la fotografie până la developare poate să treacă un timp important. Și dacă vezi fotografia de care ai uitat că ai făcut-o peste două luni nostalgia va fi și mai puternică.

3. Te bucuri de culorile fiecărui film sau de tonurile de gri și contrastul fotografiilor alb negru

Și pentru că am vorbit de nostalgie, trebuie să avem în vedere caracteristicile filmului. Dacă folosești filme alb negru sau vechiul și accesibilul Kodak Color Plus sau Fuji C200 vei fi uimit cumlumea nu s-a schimbat deloc și arată asemănător cu fotografiile de acum zece, douăzeci, treizeci de ani sau chiar mai mult!

Fujic200 Praktica MTL5 2018. Mici Ajustări Saturație Și Vibranță În LR

De asemenea poți alege filme mai premium, care-ți vor oferi diverse culori, tonuri de gri și contraste.

În cele din urmă te poți hotărî pe un film anume pe care-l preferi – astfel vei avea continuitate în modul în care arată din punct de vedere grafic fotografiile!

Rollei RPX 100. 2019.

Spre deosebire de camerele digitale care vin fiecare cu un stil de culoare, filmul îți va da aceleași rezultate indiferent în ce cameră îl folosești.

Mai mult decât atâta, dacă pasiunea crește poți face fotografii pe film format mediu, lat, mare și deja putem vorbi de o cu totul altă treaptă a calității!

4.Te dezvolți ca fotograf mult mai bine !

Fuji C200 Bran Praktica MTL5 2018

Cred că acesta este unul dintre cele mai importante aspecte. Ideea este că filmul costă, și deci fiecare cadru te costă! Fiind conștient de asta nu te vei mai repezi să faci fotografia. Ci vei gândi mult mai bine fotografia înainte.

Chiar dacă și pe digital te costă, și poate tot atâta sau chiar mai mult – nu există aceea idee în minte – „trebuie să fac acest cadru să conteze. Sunt limitat, clic-ul mă costă. Trebuie să fac fotografia care să conteze cu adevărat – să am compoziția bună, să am emoție, să am lumina buna și așa mai departe”!

Efectivi aparatul foto pe film te face să fii mai atent, mai conștiincios. Și vei mai observa un aspect: dacă din 500 de fotografii pe digital păstrezi 5 – deci 10%, din 36 de cadre poți să ajungi să păstrezi 50-90% în funcție de cum lucrezi! 

Mai mult decât atâta, fotografia pe film deși te forțează să gândești mult te și relaxează – pentru că știi că nu trebuie să faci imediat fotografia – ci aștepți, compui, observi mai bine lumea din jur și ce dorești să fotografiezi!

5. Te vei bucura ca un copil care așteaptă o surpriză în oul kinder sau care desface un cadou de sub brad și nu știe ce este în el

6×6 ASA 100 FS2 Panfilm Friendship

Bucuria fotografiei pe film este reală!

Așteptarea și curiozitatea pentru ce fotografii ai făcut, te refac să retrăiești copilăria – când bucuria și surpriza erau autentice. Acum avem totul instant în multe domenii și această gratificare instant nu face decât să te schimonosească sufletește – uiți ce înseamnă așteptarea întru nădejde, așteptarea pentru o veste bună, așteptarea pentru o revedere și așa mai departe.

Fotografia pe film îți redă această bucurie și așteptare tihnită. Știi că a iești ceva, bine sau rău, dar tot te va bucura – doar fotografiile sunt pe film, ai depus efort să le realiezi și câteva tot trebuie să fie bine. Și mai ales că nici nu știi ce o să apară… iar dacă sunt fotografii bune, ce bucurie!

6. Fotografia pe film este ideală pentru fotografia de familie și stradă

Sunt două domenii în care fotografia pe film, aș zice că strălucește: fotografia de stradă și fotografia de familie!

Brasov 2019. Ilford Delta ISO 800 Praktica MTL5B.

În fotografia de stradă, dacă ai compoziții și lumină bună, cu un aparat pe film și cu KODAK TRI-X 400 tras la ISO 800/1600 nu ai cum să dai greș! Efectul grafic, negrul intens de cerneală, albul strălucitor și granulația filmului îți vor da o mare satisfacție!

În privința fotografiei de familie, aș recomanda obligatoriu utilizarea fotografiei pe film, iată de ce:

  • copii se bucură de sunetul aparatului – dacă are motoraș sau dacă este manual
  • copii simt că și tu te joci cu o jucărie – deci veți fi mult mai conectați
  • nu este intimidant – aparatele foto pe film sunt în general mici și nu sunt intimidante
  • nu există ecran LCD  care să lumineze – orice lumina atrage atenția și deconectează
  • nu vei fi rugat / întrerupt  „ia să văd cum a ieșit poza!”  de către nici un membru al familiei – iar dacă vor să se uite la LCD din instinct, surpriza va fi mai mare când vor descoperi că nu există așa ceva!
  • interacțiunea și conectarea ta va fi mult mai puternică – în general aparatele sunt simple, iar dacă ai învățat să-l operezi corespunzător nu-ți vei mai pierde atenția și prezența prin zeci de meniuri, nu te vei mai uita pe pozele făcute ca să revizuiești ce ai realizat etc.

7. Produci amintiri nu doar poze reci digitale uitate într-o arhivă

Mulți pasionați ai fotografiei pe film, fac această afirmație. Și într-adevăr trebuie să fiu de acord cu ea. Fotografia pe film îți dă sentimentul de amintire (foarte unit cu cel de nostalgie). Asfel, fotografiile pe care le faci vor avea această valoare sentimentală.

Agfa APX 400 Zorki 4 Jupiter 50mm

Dacă vrei fotografii tehnice bune, atunci poți apela la digital. Dar pentru un plus de valoare emoțional și sentimental, fotografia pe film este foarte indicată.

8. Fotografiile pot fi păstrate în condiții mult mai sigure: suport fizic, digital, film

Fotografiile pe film au suport fizic: filmul și eventual fotografiile tipărite la laborator sau imprimantă. Dar pot fi și digitalizate prin scanarea filmului. Astfel vei avea copii sub diverse metode.

De multe ori sunt mai împăcat cu mapa de filme decât cu fișierele care stau pe hard disck și care pot dispărea de la o eventuală eroare (mai ales dacă nu ai backup).

9. Te Forțează Să Compui Mai Bine Folosind Doar Vizorul

Utilizarea ecranului LCD pentru compoziție este de multe ori o greșeală. Cele mai bune fotografii ies prin compoziția prin vizor. Acest aspect este valabil la majoritatea fotografiilor, dar bineînțeles că există și excepții – de exemplu Vivian Maier care folosea un aparat pe film format mediu și deci compunea uitându-se pe vizorul aflat pe topul camerei („waist-level finder”).

Utilizare Vizor

Dar prin compoziția prin vizorul clasic, bucuria fotografiei este mai mare pentru că are loc o izolare a ta față de lume. Astfel prin acel vizor, decupezi cu atenție realitatea fără a implica și vederea periferică!

Când te uiți pe LCD vederea periferică lucrează, și astfel viziunea ta poate fi bruiată. De asemenea un ecran mare de compus, este greu de urmărit pe margini, și multe ori poți include pe marginile fotografiei lucruri nedorite.

Doar încearcă vizorul cât mai des și vei vedea ce fotografii bune faci! Pe aparatul pe film nu ai de ales – nu ai LCD. Pe aparatul digital, chiar dacă poți încide LCD-ul, de multe ori va învinge comoditatea și vei dori să te uiți pe LCD.

De aceea, consider că dacă vrei să devii mai bun, utilizarea îndelungată a unui aparat pe film te va învăța cu vizorul – și atunci când vei reutiliza aparatul digital, vei avea obiceiul bun format.

10. Bucurie

Într-un cuvânt fotografia pe film cred că presupune o bucurie autentică. Atât pentru cei care crează imaginile cât și pentru cel care le vizualizează! Fotografia pe film te dezvoltă mult mai bine ca fotograf, iar asta îți va aduce și mai multă bucurie! Ba aș spune că fotografia pe film te forțează să mai citești istorie, tehnică și cărți bune de fotografie scrise de fotografi care au avut ceva în cap, precum Henri Cartier Bresson, Robert Frank, Eugene Smith și așa mai departe!

Bucurestiul Inghetat. 2019. Rollei RPX 100

Dacă te-am convins, să te apuci de fotografia pe film, atunci îți urez mult succes la realizat fotografii pe film!