Ce este subiectul fotografic si cum sa evidentiezi subiectul in fotografie

Ai observat deja (si daca nu, atunci sigur vei observa de acum incolo), ca in fotografie vorbim intotdeauna despre un subiect, si mai apoi despre regulile de compozite care stabilesc incadrarea aceastuia.

Peste tot vei auzi urmatorul lucru: „fotografia ta trebuie sa aiba un subiect„. O imagine in care subiectul nu este clar – privitorii nu isi dau seama care este mesajul transmis, este considerata una nereusita din start, oricat de perfecta ar fi ea din punct de vedere tehnic. Acest lucru este valabil pentru orice tip de arta vizuala, nu doar pentru fotografie (de exemplu, si o pictura trebuie sa aiba un subiect).

Asadar, este de o importanta capitala sa intelegi ce este un subiect fotografic, si cum sa faci in asa fel incat acesta sa iasa clar in evidenta atunci cand fotografiezi. Este posibil ca pentru tine sa fie clar ce anume ai vrut sa fotografiezi, dar realizarea fotografiei sa nu fie tocmai cea mai buna reprezentare a ideii tale. Nu de putine ori, pe vremea cand eram incepatoare, am auzit lume spunandu-mi: „subiectul fotografiei tale nu este clar/evident„.

Sa vedem pentru inceput cateva exemple clasice de subiecte, in fuctie de tipul de fotografie.

  • Portrete: Subiectul poate fi un model feminin, unul masculin, sau un animal. Regula de baza pentru portrete este faptul ca subiectul va trebuie sa ocupe cea mai mare parte din cadru, lasand putin spatiu pentru fundal, spre deosebire de fotografia de actiune, sau de moda, in care persoanele nu reprezinta subiectul in sine iar fundalul are o mai mare importanta scenica.
Subiect foto: Portret de taran traditional
Subiect foto: Portret de taran traditional
  • Peisaje: Intr-un peisaj, subiectul este determinat de forma de relief sau alte elemente naturale – muntii, lacul, plaja, valurile marii, cascada, curcubeul.
Subiect foto: Iarna la Colibita
Subiect foto: Iarna la Colibita
  • Fotografia de eveniment: Intr-o fotografie de nunta, subiectul central va fi perechea de miri. Aditional, intr-un album de nunta vei intalni fotografii in care subiectul este si de alta natura: inelele, buchetul de flori, alte detalii. In cazul botezului, subiectul va fi bebelusul.
Subiect foto: Mirele si Mireasa
Subiect foto: Mirele si Mireasa
  • Fotografia de produs: Subiectul fotografiei de produs este, evident, produsul. Acesta este foarte usor de evidentiat deoarece, in general, fundalul cerut este o simpla suprafata alba. Alteori, este important sa fie pus in evidenta modul de utilizare al produsului, caz in care fotografia va include si un model.
Subiect foto: Clopotei de Craciun
Subiect foto: Clopotei de Craciun
  • Fotografia abstracta: Subiectul fotografiei abstracte, spre deosebire de celelalte cazuri, nu este un obiect usor de focalizat si identificat. In cazul acesta, subiectul poate fi reprezentat de intreaga combinatie de elemente cuprinse in cadru. De exemplu, subiectul poate fi „linii drepte si curbe”, sau „spirala unei scari”.
Viziunea abstracta a unui trunchi de copac
Viziunea abstracta a unui trunchi de copac
  • Prim-planuri: Uneori subiectul este clar, fotografia fiind doar o imortalizare a realitatii din fata ochilor nostrii – o inflorescenta, doua pisici care se joaca, o pasare in zbor, doua maini impreunate, un glob pe creanga unui brad de Craciun.
Subiectul: Insecta in iarba
Subiectul foto: Insecta in iarba
  • Momente inedite si actiuni: Dincolo de cotidian, cei mai multi dintre noi folosim aparatul foto pentru a captura momente speciale, rare. Ca sa dau un exemplu in acest sens, gandeste-te la saritura unui atlet surprinsa in aer. In aceasta categorie intra insa si fotografia stradala, fotografiile in cadrul unui concert, etc. Aparent, in aceste fotografii subiectul este persoana care „performeaza”. In realitate insa, o persoana este subiectul unei fotografii doar atunci cand vorbim despre portrete. Aici, subiectul este actiunea surprinsa, deci pe ea trebuie sa-ti concentrezi atentia.
Subiect foto: Trubadurii din Sighisoara
Subiect foto: Trubadurii din Sighisoara

Evidentierea subiectului din fotografie

Subiectul fotografiei tale nu este cel mai bine evidentiat daca el se afla in centrul imaginii. Aceasta este o greseala des intalnita in cadrul incepatorilor. In schimb, poti atrage atentia asupra subiectului prin urmatoarele metode:

1. Incadreaza subiectul conform regulii treimii

Daca subiectul tau se afla centrat conform sectiunii de aur, atunci privirea este automat indreptata asupra sa, iar imaginea per ansamblu este bine balansata. Se formeaza astfel un echilibru natural („fibonaccian”) intre subiect si fundal.

2. Foloseste un camp de profunzime ingust

Prin ingustarea profunzimii de camp, fundalul din spatele subiectului devine estompat, blurat, astfel incat elementele acestuia sunt neclare din punct de vedere vizual, in timp ce subiectul aflat in zona de focus are o claritate maxima. Retine faptul ca un camp de profunzime ingust nu se obtine doar prin modificarea setarilor din aparat, ci si prin apropierea de subiect si departarea acestuia de fundal.

3. Gaseste un fundal cat mai simplu

Schimba perspectiva, unghiul din care fotografiezi. De exemplu, daca vrei sa scoti in evidenta nervurile unei frunze in contra-lumina, poti sa te apleci si sa fotografiezi de jos in sus, astfel incat fundalul tau va fi cerul si nu padurea. De asemenea, daca te misti la stanga sau la dreapta, poti evita aparitia unor elemente nedorite din fundal – spre exemplu, un stalp.

4. Utilizeaza contraste de culoare si lumina

Daca subiectul tau contrasteaza cu celelalte elemente din jurul sau, atunci in mod cert va atrage atentia. Inafara de regula treimii, te mai poti folosi de regula simetriei pentru a compune fotografia. Sau, subiectul tau face parte din domeniul abstractului. In aceste cazuri, jocul de culori si lumini determina scoaterea in evidenta a subiectului fotografiei tale.