Valoarea ISO: 7 sfaturi pentru fotografii clare si bine expuse

Inainte de a regla ISO corect, este bine sa stii ca sunt 3 factori pe care trebuie sa-i controlezi.  Acestia sunt: valoarea ISO, apertura si viteza obturatorului (sau timpul de expunere). Descarca fituica de lucru aici si
incepe s-o pui in aplicare cand mergi sa faci fotografii.

De ce crezi ca cei mai multi incepatori nu relizeaza fotografii bune, desi apataratul le permite acest lucru? Incepatori fac greseli deoarece le este frica de setari si, ca urmare, abandoneaza idea. De exemplu, termeni cum ar fi ISO, diafragma, balansul de alb, viteza de expunere sau profunzimea de camp sunt greu de inteles la inceput. Dar nu iti face griji, le vei invata. Sa incepem chiar acum: cel mai usor de inteles si de setat este ISO. In acest articol, iti voi raspunde la cele mai frecvente intrebari legate de viteza ISO, sau, altfel spus, sensibilitatea ISO. Iata 7 raspunsuri la 7 intrebari ce te vor ajuta sa fotografiezi mai bine doar modificand aceasta variabila:

1) Ce este ISO ?

ISO este valoarea sensibilitatii la lumina a aparatului foto.

2) Ce valoare ar trebui sa aiba ISO?

Daca fotografiezi pe timpul zilei, cand inca nu se innopteaza, valoarea ar trebui sa fie scazuta. In general, pragul minim este de 100. Cand este mai intunecat, sa zicem innorat, ISO-ul ar trebui sa aiba o valoare mai ridicata. Dar trebuie sa fii atent, caci in functie de ce aparat foto detii, o valoare ISO prea mare poate provoca o granulatie pe fotografie – efect numit zgomot de imagine. Din experienta, iti pot spune ca orice valoare peste 800 este de nedorit pentru ca produce multi „purici” (zgomot de imaginie).

Exemplu - diferite valori ale ISO pentru DSLR
Exemplu – diferite valori ale ISO pentru DSLR

Coperta-RO-inclinataUn scurt anunt :

Tocmai am lansat un E-book, unde vei gasi mai multe explicatii, cu exemple de fotografii si diagrame. De exemplu, vei gasi explicate Distanta focala si Apertura in paginile Manualului Complet de Tehnici in Fotografieclick aici pentru a vedea ce mai poti invata din acest incredibil e-book.


3) Ce valoare ar trebui sa aibe ISO-ul intr-o zi insorita ?

Cand afara este insorit, seteaza o valoare mica pentru ISO – de exemplu, 100. O valoare de acest gen iti va asigura o fotografie clara, fara zgomot de imagine. De asemenea, o valoare mica te va ajuta in obtinerea unui contrast frumos si nu a unei fotografii albe, mult prea stralucitoare.

4) Ce ISO ar trebui sa folosesc intr-o zi innorata?

ISO ar trebui sa fie putin mai ridicat decat in zilele insorite. Tinteste catre un ISO de maxim 600. Daca il setezi peste 400, poti avea probleme cu zgomotul de imagini – acele puncte mici albe care apar adesea intr-o fotografie.

5) Ce ISO ar trebui sa folosesc daca as vrea sa fotografiez un cer innorat?

Pentru ca cerul are nuante de gri si alb, alegerea celei mai bune valori a ISO este putin delicata. Eu propun testarea mai intai a unui ISO de 200 si apoi cresterea acestuia la 400, si eventual 600. Bineinteles, totul depinde de viteza de expunere aleasa. Dar, in acest caz, presupunem ca restul setarilor sunt schimbate automat de catre camera.

 

6) Este posibil ca o valoare mica ISO si o viteza redusa de expunere sa creeze o fotografie intunecata ?

Da. O valoarea ISO de 100 si o viteza de expunere de 1/ 1600 folosite in umbra vor face fotografia intunecata. Daca vrei sa ai o fotografie mai luminoasa, mareste ISO la 200 si seteaza viteza de expunere la 1/200. Fa fotografia si vezi daca esti multumit de calitatea ei. Daca nu,  ajusteaza doar viteza de expunere. Tine minte: Un ISO mare poate provoca zgomot de imagine nedorit, iar pe de alta parte, un timp de expunere scurt poate cauza o fotografie intunecata. Trebuie sa le potrivesti astfel incat sa obtii o expunere corecta cu cat mai putin zgomot de imagine.

7) Este posibil ca o valoare mare a ISO si a vitezei de expunere sa creeze fotografii prea luminoase?

Da. Daca faci o fotografie cu o valoare ISO ridicata (sensibilitate ridicata la lumina), si o valoare mare a vitezei de expunere, exista sanse mari sa obtii o fotografie alba, supraexpusa sau neclara, miscata. Si in acest caz, intre valoarea ISO si timpul de expunere trebuie sa existe un echilibru. Chiar daca exista zgomot de imagini, creat de utilizarea unei valori ISO mari, nu iti face griji. In lectia 9 a cursului de fotografie, te invat 13 pasi simpli in editarea fotografiilor pentru rezultate nemaipomenite. Si crede-ma, aceste metode chiar functioneaza!